طرح ویژه پیشگیری و مقابله با اعتیاد در تمامی مدارس گیلان اجرا می شود
طرح ویژه پیشگیری و مقابله با اعتیاد در تمامی مدارس گیلان اجرا می شود
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان گیلان گفت: طرح یاریگران زندگی سال گذشته در ۲۰ درصد از مدارس اجرا شده و امسال در ۸۰ درصد مدارس استان اجرایی می شود تا اولیا با راههای مختلف عدم اعتیاد، جلوگیری و پیشگیری دانش آموزان از استفاده با مواد مخدر آشنا شوند.

علی باقری روز دوشنبه در شورای اداری شهرستان فومن افزود : ایجاد حس مسئولیت پذیری آحاد جامعه در مبارزه با مواد مخدر یکی از اهداف طرح یاریگران زندگی است .

وی به ایجاد دو طرح در مبارزه با مواد مخدر در مدارس اشاره و بیان کرد: یکی از طرح ها، اختصاص وزارت آموزش و پرورش است و طرح دیگر نیز طرح یاریگران زندگی است که سال گذشته ۲۵۰ میلیون تومان برای اجرای این طرح به آموزش و پروش گیلان اختصاص یافت.

وی با بیان اینکه پنج آسیب بزرگ اجتماعی در کشور وجود دارد که به فرموده مقام معظم رهبری ، مهمترین آن اعتیاد است که باعث ناهنجاری های زیادی در جامعه می شود.

وی اظهار کرد : در امر مبارزه با مواد مخدر نیز، اشتغال بهبودیافتگان یکی از کارهای مهم است چون اگر اشتغالزایی انجام نشود، اماکن آلوده شدن دوباره این افراد وجود دارد و بنابراین در این بخش باید سرمایه گذاری مناسبی را انجام داد.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر گیلان اضافه کرد: همچنین یکی دیگر از رویکردهای این ستاد ، ورود نخبگان و جوانان در بحث مبارزه با مواد مخدر و هوشمندسازی فرآیندها است تا با اجتماعی کردن مبارزه با مواد مخدر، بتوانیم در پیشگیری از اعتیاد گام های موثری را برداریم.

باقری تسریع کرد: متاسفانه جامعه جهانی در کنترل و کاهش مواد مخدر عزم و اراده مناسبی ندارد چون سود سرشار از تهیه و تولید این مواد مخدر بسیار زیاد است اما کشور جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با مواد مخدر رتبه اول را دارد و در این امر، کارها و فعالیت های فرهنگی و پیشگیری های مناسبی انجام شده است.

فرماندار فومن هم در این جلسه گفت: مواد مخدر یک معضل و مشکل جهانی است که باعث ناهنجاری های زیادی در جامعه می شود و در جامعه ما  اگر کنترل نشود باعث ایجاد ناامنی خواهد شد.

محمدرضا محسنی اظهار داشت: دو نوع راه حل برای مبارزه با مواد مخدر وجود دارد که یکی از آنها ، اقدمات ایجابی و نرم افزاری و دیگری سلبی است که کشور ما در این زمینه با توجه به تعداد شهدا و جانبازانی که در راه مبارزه با مواد مخدر اهداء کرده، پیشرو و پیشقدم است.

وی بیان کرد: با توجه به مرزهای طولانی که با کشورهای تولیدکننده مواد مخدر داریم جمهوری اسلامی ایران در مبارزه و برخورد با مواد مخدر، ایران در جهان پیشرو است و این مبارزه تا نابودی و ریشه کنی اعتیاد در کشور ادامه می یابد.

فرماندار فومن بیان کرد: در بحث ایجابی نیز مهمترین امر پیشگیری و کاهش تقاضا است و امروزه با صنعتی شدن مواد مخدر و کاهش زمان مصرف ، مشکلات برخورد با مواد مخدر نیز سخت تر شده و باید در این امر آموزش را سرلوحه کار خود قرار دهیم.

وی اضافه کرد: در بحث پیشگیری نیز تنها نباید به جوانان و نوجوانان فکر کرد بلکه باید آگاه سازی در خانواده ها انجام شود و در شناساندن این مواد و راههای جلوگیری از آن به خانواده ها آموزش داده شود چون این امر ضروری و مهم است و روحانیون می توانند نقش موثر و بسزایی در این حوزه ایفا کنند.

اکثر سرقت های خرد توسط معتادان انجام می شود

فرمانده نیروی انتظامی فومن نیز در جلسه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر این شهرستان اظهار کرد: اکثر سرقت ها خرد و اندک توسط معتادان انجام می شود و گرچه این سرقت ها کوچک و خرد است اما باعث ایجاد ناامنی در جامعه می شود.

سرهنگ عباس حقیقی نیا افزود: در شهرستان فومن دستگیری فروشندگان مواد مخدر نسبت به سال گذشته ۶۰ درصد و دستگیری معتادان دو برابر شده است و این در حالی است که نیروی انتظامی می تواند طی مدت یک هفته، همه معتادان را جمع آوری کند اما مکان نگهداری این افراد وجود ندارد.

وی ادامه داد: در بخش تجهیزات و نفرات نیز با مشکل ماوجه هستیم و نیازمند همکاری سایر نهادها هستیم اما با این وجود در طرحهای پاکسازی اقدامات مناسبی انجام شده که ۶۰ مرحله طرح پاکسازی ، کنترل محورهای مواصلاتی ، تفرجگاه ها ، پارک ها و منطق آلوده طی سه ماه اخیر در فومن انجام شده است.