مدرسه رفتن یا نرفتن مساله این است
مدرسه رفتن یا نرفتن مساله این است
معین نیوز_بازگشایی مدارس، تشکیل کلاس های حضوری و ضرورت رعایت پروتکل های بهداشتی که این روزها دغدغه اصلی والدین و دانش آموزان گیلانی می باشد، اکنون به اولویت اصلی شورای آموزش و پرورش استان گیلان نیز بدل شده است.

اگر چه مشاوران و مسئولان آموزشی و تربیتی بر اهمیت آموزش حضوری در مدارس در کنار معلم تاکید دارند و گشایش مدارس و تشکیل کلاس های حضوری را مهم می دانند اما در این میان سلامت دانش آموزان و توجه جدی به رعایت پروتکل های بهداشتی ارزش بیشتری دارد، این مهم از تاکیدات  جلسه شنبه شورای آموزش و پرورش استان گیلان بود.

بر اساس مصوبه ستاد ملی کرونا مبنی بر آموزش حضوری دانش آموزان دوره دوم متوسطه از ۱۵ آبان، فعالیت حضوری این مدارس نیز همزمان با سراسر کشور در استان گیلان آغاز شده و بر اساس این مصوبه قرار است تا کلاس های درس دانش آموزان دوره اول متوسطه و دوره ابتدایی از اول آذرماه حضوری شود .

آنچه که در این بازگشایی بسیار مهم است چگونگی رعایت پروتکل های بهداشتی در مدارس به ویژه توسط دانش آموزان است.

اما بازگشایی مدارس و حضور دانش آموزان بر سر کلاس درس در شرایط تداوم سایه کرونا ، به دغدغه ای برای والدین و دانش آموزان تبدیل شده است که مانع حضور تعدادی از دانش آموزان بر سر کلاس های حضوری می شود. بیشتر این دغدغه از چگونگی اجرای کلاس های حضوری و رعایت پروتکل های بهداشتی ناشی می شود.

حال شورای آموزش و پروش گیلان نیز با حضور استاندار جدید ، این مسئله را در دستور کار خود قرار داده و در نشست دیروز این شورا تاکید بر لزوم اجرای دقیق و حساب شده پروتکل ها به مسئله داغ جلسه و با تاکید استاندار به اولویت همه مسئولان این بخش تبدیل شده است.

فعالیت آموزشی و تربیتی در گیلان به سه روش

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش گیلان در این جلسه با تشریح چگونگی فعالیت های آموزشی و تربیتی در این استان گفت: هم اکنون فعالیت های آموزشی و تربیتی در گیلان تمام حضوری، تمام غیرحضوری و ترکیبی “حضوری و غیرحضوری” است.

جابر اخلاقی اظهار داشت: فعالیت مدارس روستایی و عشایری کمتر از ۱۵ نفر جمعیت دانش آموزی در استان گیلان از سوم مهرماه امسال به صورت حضوری آغاز شده است ضمن اینکه دروس کارگاهی هنرستان ها نیز از همان تاریخ حضوری انجام می شود.

وی با بیان اینکه بعد از آن نیز در مرحله ای بعد،  در مهر کلاس های دارای بیش از ۱۵ و  کمتر از  ۳۰ دانش آموز حضوری شد ، افزود: در بازگشایی و فعالیت کلاس های حضوری این مدارس تاکید جدی بر رعایت پروتکل های بهداشتی است.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش گیلان با اشاره به مصوبه ستاد ملی کرونا مبنی بر آموزش حضوری دانش آموزان دوره دوم متوسطه از امروز ۱۵ آبان گفت: تاکنون ۹۵ درصد مدارس گیلان با توجه به در نظر گرفتن استانداردهای رعایت پروتکل های بهداشتی مجوز کلاس های حضوری را گرفتند.

وی با اشاره به استقبال دانش آموزان از کلاس های حضوری در گیلان اظهار داشت: در ابتدای گشایش کلاس های حضوری در ۱۵ آبان دانش آموزان کمتری حاضر شدند اما بعد از گذشت چند روز تعداد در حال افزایش است.

وی با بیان اینکه بر چگونگی رعایت پروتکل های بهداشتی در واحدهای آموزشی نظارت جدی می شود، اضافه کرد: دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان با آموزش و پرورش همکاری خوبی دارند و بازدیدهای مستمر از مدارس  انجام می دهند.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش گیلان خاطر نشان کرد: بر اساس مصوبه ستاد ملی کرونا آموزش حضوری دانش آموزان دوره اول متوسطه نیز از اول آذرماه آغاز می شود.

وی در ادامه با بیان اینکه علاوه بر این آموزش دانش آموزان از شبکه شاد، مدرسه تلویزیونی ایرانی و سیستم های مدیریت یادگیری بسته آموزشی ارایه می شود ، گفت: بر اساس آمار ۱۴۰۰ – ۱۳۹۹ بیش از ۱۷ هزار نفر فاقد گوشی هوشمند بودند که سه هزار و ۵۶۳ دستگاه گوشی توسط خیرین اهدا شد و امسال ۱۳ هزار و ۸۶۲ دانش آموز در انتظار تجهیزات هوشمند  هستند.

رتبه اول گیلان در تزریق واکسن دانش آموزی

معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش گیلان نیز در این جلسه گفت: تاکنون ۹۹.۸ درصد از جمعیت دانش آموزی ۱۲ تا ۱۸ سال گیلان دز نخست واکسن را دریافت کرده اند که رتبه اول کشوری را به خود اختصاص داده است ضمن اینکه بیش از ۹۴ درصد از معلمان گیلان واکسن کرونا را دریافت کرده اند.

امیر سراجی با تشریح فعالیت های پیشگیرانه برای بازگشایی مدارس در استان گیلان افزود: بررسی و بازدید مستمر از چگونگی اجرای پروتکل های بهداشتی در مدارس و ارسال پوستر با مفاهیم پیشگیری از کرونا، فعال کردن تشکل های دانش آموزی در فضای مجازی شاد از جمله این فعالیت ها است.

بازگشایی مدارس گیلان باید با رعایت پروتکل‌های بهداشتی باشد

استاندار گیلان نیز در بخش پایانی جلسه شورای آموزش و پرورش استان گیلان گفت: بازگشایی مدارس در این استان باید دقیق و حساب شده و بر اساس توجه جدی به رعایت پروتکل های بهداشتی باشد.

اسدالله عباسی با تاکید بر اینکه دست اندرکاران در آموزش و پرورش گیلان باید برای بازگشایی مدارس همه جوانب و ساز و کارهای رعایت پروتکل های بهداشتی را در نظر گیرند، اظهار داشت: بازگشایی واحدهای آموزشی و کلاس های حضوری باید متناسب با هر منطقه در استان باشد.

استان گیلان با دو و نیم میلیون نفر جمعیت ، دارای افزون بر ۳۷۳ هزار دانش آموز است.