مدیرکل امور شهری و شوراهای گیلان: ضعف در جذب سرمایه‌گذار باید برطرف شود
مدیرکل امور شهری و شوراهای گیلان: ضعف در جذب سرمایه‌گذار باید برطرف شود
مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری گیلان گفت: متاسفانه در جلب اعتماد سرمایه‌گذاران برای اجرای پروژه‌ها ضعف داریم و آنها نگران بازگشت سرمایه خود هستند و به منظور جبران این نقص باید همکاری شهرداری‌ها، شوراها و دستگاه‌های مرتبط تقویت شود.

هوشنگ عباسقلی زاده روز دوشنبه در جلسه بررسی موانع سرمایه گذاری گردشگری در شهرداری آستارا اظهار کرد: سرمایه گذاران باید با فراخوان عمومی، برای پذیرش اجرای طرح های گردشگری دعوت شوند و در دعوت از آنها روابط خویشاوندی و دوستی لحاظ نشود.

وی ادامه داد: بیشترین درآمد گردشگری در دنیا از شکارگاه ‌ها حاصل می‌ شود و برنامه‌های توسعه توریسم باید به صنعت شکار سوق داده شود و این موجب رونق صنعت گردشگری و درآمدزایی خواهد شد.

وی افزود: در یکی از کشورهای گردشگرپذیر، ۱۲ قطعه قرقاول را پرورش و در شکارگاه ها رها می کنند و ۳۰ تا ۴۰ درصد قرقاول ها فرار کرده و به طبیعت وارد می شوند و حدود ۷۰ درصد نیز توسط گردشگران شکار می شوند، و اینگونه مراکز، شکارچیان را آبونه کرده و از آنها هزینه ورودی می گیرند.

عباسقلی زاده ادامه داد: ترمینال ها و فروشگاه های بزرگ باید در مبادی ورودی شهرها ایجاد و از راه اندازی آنها در داخل شهرها به دلیل ایجاد شلوغی و آسیب به مغازه داران خودداری شود و شهرداران در مدیریت طرح ها از نظرات نخبگان، خبرنگاران و معتمدان استفاده کنند.

مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری گیلان گفت: آستارا یکی از نخستین شهرهای دارای برنامه جامع توسعه در ایران است و احداث یک هتل رویایی در بالادست تالاب استیل این شهرستان، بدون تغییرات فیزیکی در داخل تالاب ضرورت دارد.

عباسقلی زاده افزود: در کشور مالزی هتلی با هزار تخت اما فاقد راه ساخته شده و تنها راه رفتن به آن، تله کابین است و این امر باعث رونق گردشگری شده است و در طرح گردشگری تالاب استیل آستارا نیز نباید کوچکترین تغییر فیزیکی در تالاب ایجاد شود.

او ادامه داد: شیوع بیماری کرونا باعث تغییراتی در شیوه های هتل داری در دنیا شده است و مسئولان امر توسعه گردشگری در شهرستان ها، طرح های خود را در جلسات استانی مورد بررسی و ارزیابی قرار دهند.

وی بیان کرد: مسافر غیرماندگار، سبب ایجاد هزینه و مشکلات در شهرها می شود و مالکان حدود ۷۰ درصد غرفه های بازار ساحلی آستارا غیربومی هستند و حساب های مالی آنها در شهرهای دیگر است و از گردش مالی آن حساب ها، سودی به آستارا عاید نمی شود.

مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری گیلان ادامه داد: آستارا در محدوده دریا، جنگل، گمرک و رودخانه، با مشکل محدودیت زمین مواجه است و باید در تدوین برنامه های گردشگری، توان محیطی اینگونه شهرها ارزیابی شود.

وی اظهار کرد: گزارش های کذب و حاشیه سازی ها باعث فرار سرمایه گذاران می شود و بیشترین دلایل گریز سرمایه گذاران، این قبیل مشکلات است و اداره کل حراست استانداری گیلان می تواند در رفع اینگونه حاشیه ها کمک کند.

شهردار آستارا نیز در این جلسه میزبانی ۶ میلیون مسافر داخلی و خارجی در سال و تردد روزانه ۲ تا سه هزار نفر از مرز این شهرستان قبل از شیوع کرونا را نشانه قابلیت گردشگری آستارا اعلام کرد و بازار ساحلی با هزار غرفه و اشتغالزایی برای حدود سه هزار نفر را از مناطق گردشگری این شهرستان نام برد.

جواد معیتی افزود: ایجاد گردشگری سلامت، گردشگری تالاب استیل، بهسازی پارک بی بی یانلو، شهر بازی مدرن، ترمینال چند منظوره و فروشگاه های تجاری بزرگ از نیازمندی های آستارا برای رونق گردشگری است اما در جذب سرمایه گذاران توفیق لازم حاصل نشده است.

مسئول واحد حقوقی شهرداری آستارا نیز در این جلسه گفت: از ۱۵ پروژه پیشنهادی گردشگری در آستارا سه مورد به طور کامل تصویب شده است، اما سرمایه گذاران از پذیرش آنها انصراف داده اند.

اکبر پوربایرام نبود برنامه توسعه ۲۰ ساله شهر، اطمینان نداشتن سرمایه گذاران از بازگشت سرمایه، مغایر قانون بودن واگذاری زمین به آنها و کمبود زمین را از دلایل انصراف سرمایه گذاران از پذیرش اجرای پروژه های گردشگری اعلام کرد.

وی افزود: شهرداری آستارا ۲۰ تا ۳۰ هکتار زمین فاقد سند مالکیت دارد و امیدواریم مسئولان امر برای صدور اسناد مالکیت شهرداری به آن اراضی اقدام و زمینه اجرای طرح های گردشگری در آن زمین ها را فراهم کنند.

شیوع بیماری کرونا که بیش از ۲۰۰ کشور جهان را درگیر خود کرده، باعث ایجاد محدودیت در تردد مرزی بسیاری از کشورها شده و رونق گردشگری را نیز تحت تاثیر قرار داده است.

شهرستان مرزی بندر آستارا با ۹۱ هزار نفر جمعیت در منتهی الیه غرب استان گیلان واقع شده و مرکز آن با جاذبه های طبیعی، تاریخی، تجاری و مذهبی یکی از ۲۰ شهر گردشگرپذیر ایران است.