مرمت و محدودیت در میراث فرهنگی گیلان
مرمت و محدودیت در میراث فرهنگی گیلان
معین نیوز_این روزها اگرچه در گزارش کاری اداره کل میراث فرهنگی ،گردشگری و صنایع دستی گیلان خبر مرمت برخی از میراث تاریخی و فرهنگی استان خوشحال کننده است، اما همچنان مشکل کمبود اعتبار در حوزه مرمت به قوت خود باقیست و هر بار حال ناخوش برخی از بناهای تاریخی استان از شرق و غرب گیلان خبرساز می‌شود.

به گزارش ایرنا، چندی پیش بود که فاطمه علیزاده بخشدار مرکزی شهرستان آستانه اشرفیه از خطر تخریب پل ۲۰۰ ساله نیاکو در آستانه اشرفیه خبر داد و  پیش تر از آن وضعیت ناخوش احوال مسجد یکهزار و چند ساله  اسپیه مزگت رضوانشهر خبر ساز شد و پیش از آن نیز عمارت دانش سرای عالی رشت و چه بسیار دیگر.

اما این روزها معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی گیلان خبر از مرمت خانه تاریخی شیرازی، اتمام فرآیند مرمت و بهسازی بنا بقعه آقا سیدحسن صیقل‌بنه لاهیجان و اتمام مرمت قسمت‌های آسیب‌دیده سقف حمام تاریخی گلشن لاهیجان را داد و گفت: ۱۵ کارگاه مرمت دیگر در استان فعال است.

ولی جهانی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بر محدودیت اعتبار مرمت بناهای تاریخی استان تاکید کرد و افزود: با توجه به اقلیم استان، اعتبارات اختصاص یافته برای مرمت بناهای تاریخی کافی نیست.

وی اظهار داشت: به دلیل شرایط آب و هوایی گیلان بسیاری از بناهای تاریخی نیازمند مرمت اساسی است و مرمت آنها از عهده اداره کل میراث فرهنگی خارج است و همه سازمان ها، نهادها و مردم می بایستی در این راستا همیار باشند.

مرمت حمام گلشن لاهیجان

معاون میراث‌فرهنگی گیلان از اتمام مرمت قسمت‌های آسیب‌دیده سقف حمام تاریخی گلشن لاهیجان خبر داد و اظهار داشت: حمام تاریخی گلشن در خیابان کاشف شهر لاهیجان قرار داشته و در سال ۱۲۳۹ هجری قمری توسط حاج علی اکبر، حاکم لاهیجان ساخته شده است.

جهانی تصریح کرد: در زمان ساخت این حمام، استفاده از حمام‌های داخلی در منازل به ندرت مشاهده می‌شد و این حمام زیبا بنا به ضرورت، در سطحی وسیع و با معماری منحصر به فرد ساخته شده است.

وی اضافه کرد: این حمام در گذشته دارای ۲ رختکن مجزا بود که یکی از آنها متعلق به عموم و دیگری مورد استفاده افراد ثروتمند قرار می گرفت. اما در سال ۱۳۴۴ به علت ادامه خیابان حافظ جنوبی، متاسفانه بخش مهمی از این حمام از بین رفت و روابط داخلی حمام نیز دچار اختلال شد.

جهانی گفت: مرمت بخش‌های آسیب‌دیده سقف این بنا که تحت مالکیت خصوصی قرار دارد با اعتبار ۱۰۰ میلیون تومان از محل تسهیلات بلاعوض طرح کمک‌های فنی اعتباری اشتغال پایدار و همکاری مالک خصوصی بنا به انجام رسیده است. همچنین در طی سالیان گذشته ساماندهی ضلع غربی و سمت بنای چهار پادشاه با اعتباری بالغ بر ۳۰۰ میلیون تومان انجام شده است.

لازم به ذکر است حمام تاریخی گلشن در تاریخ ۲۴ آذرماه ۱۳۵۴ با شماره ۱۴۴۲ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

مرمت و محدودیت در میراث فرهنگی گیلان

مرمت و بهسازی بنا بقعه آقا سید حسن صیقل‌بنه لاهیجان

معاون میراث فرهنگی گیلان همچنین از اتمام فرایند مرمت و بهسازی بنا بقعه آقا سیدحسن صیقل‌بنه لاهیجان با همکاری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان اداره اوقاف و امور خیریه و هیأت امنای این بقعه متبرکه خبر داد.

وی اظهار داشت: بنای این بقعه دچار آسیب‌های متعدد بود و برای مرمت آن عملیات‌هایی نظیر استحکام‌بخشی سقف، خاکبرداری و اجرای بلوکاژ، مرمت نمای بنا، ساخت و تعویض درب‌های آلومینیومی و جایگزینی آنها با درب‌های طرح چوب و بازسازی گره‌چینی ضریح چوبی بقعه انجام شد.

جهانی افزود: مرمت و بهسازی بنای این بقعه با اعتبار یک میلیارد ریالی از محل درآمدهای این بقعه و با نظارت اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان در مدت سه ماه به اتمام رسید.

بقعه آقا سیدحسن روستای صیقل‌بنه شهرستان لاهیجان نیز به عنوان یکی از بناهای مربوط به دوران قاجاریه، در تاریخ ۱۴ مردادماه ۱۳۸۲ با شماره ۹۴۰۲ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

مرمت و محدودیت در میراث فرهنگی گیلان

مرمت خانه تاریخی شیرازی رشت

معاون میراث‌فرهنگی گیلان همچنین از اتمام مراحل بخش‌های آسیب‌دیده خانه تاریخی شیرازی رشت خبر داد و گفت: خانه شیرازی در میان ۲ محله تاریخی رشت یعنی پیرسرا و سبزه‌میدان واقع شده است و از جمله خانه‌های تاریخی رشت می باشد که از معماری مناطق مرکزی ایران در آن استفاده شد.

جهانی ادامه داد: غالب سطح نمای این بنا از پنجره‌های ارسی استفاده شده است و  محل‌های مختلف آن به گچ‌بری‌های هنرمندانه‌ای مزین گردید.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در مرمت و احیاء این بنای تاریخی گفت: این بنا تحت مالکیت خصوصی قرار دارد و طرح مرمت آن از سال گذشته با اعتبار ۵۰۰ میلیون ریال از محل تسهیلات بلاعوض طرح کمک‌های فنی اعتباری اشتغال پایدار و همکاری مالک خصوصی بنا آغاز شده بود و بخش‌هایی نظیر بام عمارت اصلی، دودکش‌ها، بام انبارها و دیوارها مورد تقویت و مرمت قرار گرفت و همچنین عملیات استحکام‌بخشی پی و لایه‌برداری گچ‌بری و گچ‌کاری آن به انجام رسید.

جهانی با اشاره به برنامه تبدیل این بنای تاریخی به بوتیک‌هتل افزود: از جمله ساکنان این خانه تاریخی می‌توان به نصرت رحمانی، هنرمند و شاعر نام‌آشنای گیلانی اشاره کرد و مرمت و احیاء این بنا می‌تواند نقش مؤثری در بازآفرینی هویتی بافت تاریخی رشت ایفا کند.

لازم به ذکر است عمارت تاریخی خانه شیرازی رشت در تاریخ ۱۳ بهمن‌ماه ۱۳۸۸ با شماره ۲۹۳۱۶ در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد.

مرمت و محدودیت در میراث فرهنگی گیلان

یکهزار و ۲۱۸ اثر از گیلان در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

گیلان از جمله استانهایی است که دارای تکثر بناهای تاریخی در مناطق شهری و همچنین به صورت پراکنده است که برخی از آنها به دلیل شرایط آب و هوایی تا کنون تخریب شده اند.

بارش بیش از یکهزار و ۲۰۰ میلیمتری باران در سال، زمستان ها سرد و تابستان های شرجی و مرطوب همگی منجر به سرعت بخشی آسیب به بناهای تاریخی این استان شده اند.

به همین دلیل بناهای تاریخی این استان بیش از هرجای دیگر نیازمند بازسازی و مردمت های مستمر است که این مسئله اعتبارات بیشتری را می طلبد.