مرکز تحقیقات بین‌المللی اکوسیستم کاسپین در دانشگاه گیلان افتتاح شد
مرکز تحقیقات بین‌المللی اکوسیستم کاسپین در دانشگاه گیلان افتتاح شد
معین نیوز_نخستین مرکز تحقیقات بین‌المللی اکوسیستم کاسپین با همکاری ۲ موسسه اکولوژی و جغرافیای شین جیانگ و مرکز تحقیقات اکولوژی و محیط زیست آسیای مرکزی وابسته به آکادمی علوم چین در دانشگاه گیلان افتتاح شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه گیلان، مرکز تحقیقات بین المللی مشترک اکوسیستم کاسپین با همکاری دانشگاه گیلان و ۲ موسسه تحقیقاتی وابسته به آکادمی علوم چین در راستای اجرای تفاهم نامه میان دانشگاه گیلان و موسسه اکولوژی و جغرافیایی شین چیانگ وابسته به آکادمی علوم چین و پیرو همکاری‌های نتیجه‌ بخش و مثمر ثمر میان دانشگاه گیلان و موسسه های تحقیقاتی وابسته به آکادمی علوم چین در این دانشگاه افتتاح شد.

از مهمترین اهداف این مرکز ارزیابی فراسنجه‌های اقلیمی- اکولوژیکی در منطقه کاسپین و انجام پژوهش‌ های بنیادی، کاربردی و توسعه‌ای مرتبط با تغییر اقلیم، اکولوژی، تنوع زیستی و محیط زیست در این منطقه است.

چهارگروه پژوهشی شامل گروه های پژوهشی تغییر اقلیم، اکولوژی اکوسیستم‌ های خاکی و کشاورزی پایدار، توسعه پایدار آبزیان “چشم اندازها و حفاظت” و گروه پژوهشی محیط زیست برای این مرکز در نظر گرفته شده است.

در راستای این تفاهم نامه و با تاسیس مرکز تحقیقات مشترک اکوسیستم کاسپین، طرفین تلاش خواهند کرد تا با تامین بودجه‌های مورد نیاز همکاری‌ ها در زمینه‌ تحقیق بر روی اکوسیستم کاسپین را تسهیل کرده و ظرفیت همکاری با دیگر طرفین را گسترش دهند.

همچنین موسسه های اکولوژی و جغرافیای شین چیانگِ و مرکز تحقیقات اکولوژی و محیط زیست آسیای مرکزی موظف خواهند بود تا در چارچوب بودجه‌ در دسترس تجهیزات فنی مرتبط با تحقیقات اکوسیستم کاسپین را در اختیار دانشگاه گیلان قرار داده و هر ساله ۲ یا سه دانشجو از دانشگاه گیلان را به منظور انجام برنامه‌های تحصیلی و یا فرصت‌های مطالعاتی پس از ثبت نام نهایی در دانشگاه آکادمی علوم چین پذیرا باشند.

همچنین طرفین با برگزاری همایش‌های سالانه‌ بین‌ المللی در زمینه‌ اکوسیستم منطقه کاسیپین، در جهت افزایش پژوهش های علمی تلاش خواهند کرد و برنامه های تبادل اساتید را بر اساس پذیرش متقابل راه اندازی خواهند کرد.

گسترش همکاری های علمی با موسسه های علمی تحقیقاتی چین در راستای سیاست های کلی جمهوری اسلامی ایران و توافق ۲۵ ساله بین ۲ کشور انجام می گیرد.

براساس آخرین آمار، هم اکنون حدود ۱۸ هزار دانشجو در رشته‌های مختلف مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در دانشگاه گیلان مشغول به تحصیل هستند، این دانشگاه دارای بیش از ۵۶۰ عضو هیأت علمی است.

دانشگاه گیلان به عنوان دانشگاهی جامع و بزرگترین دانشگاه شمال کشور، دارای یک پردیس دانشگاهی و ۱۰ دانشکده شامل ادبیات و علوم انسانی، علوم پایه، علوم کشاورزی، فنی، تربیت بدنی و علوم ورزشی، منابع طبیعی، هنر و معماری، علوم ریاضی، مکانیک و دانشکده فنی و مهندسی شرق گیلان است.

قرار گرفتن در جمع دانشگاه های برتر سه نظام بین المللی و رتبه بندی جهانی تایمز ،لیدن، شانگهای و دسته دانشگاه های یک درصد برتر دنیا و ۱۰ دانشگاه برتر جامع کشور جزئی از توانمندی های دانشگاه گیلان است.