مشکلات فوتبالی موضوع داغ میز ورزش گیلان
مشکلات فوتبالی موضوع داغ میز ورزش گیلان
معین نیوز_مشکلات پیرامون تیم های فوتبال و زیرساخت های مربوط به این ورزش مهم‌ترین مسائلی بود که یکشنبه در جلسه شورای عالی تربیت بدنی و ورزش گیلان مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار ایرنا، جلسه شواری عالی تربیت بدنی و ورزش گیلان به ریاست ارسلان زارع استاندار گیلان روز یکشنبه با حضور مسئولان ورزش و مسئولان هیات فوتبال گیلان در سالن اجتماعات استاندداری در رشت برگزار شد که در نهایت مشکلات تیمهای فوتبال این استان مورد بررسی قرار گرفت.

گذشته از تجلیل ورزشکاران و مدال آوران المپیکی و پارا المپیکی، در جریان این جلسه ، مشکلات تیم‌های پرطرفداری همچون ملوان بندرانزلی و سپیدرود رشت و همچنین مشکلات زیرساختی ورزش فوتبال استان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

مشکلات استادیوم های ورزشی گیلان زیاد است

مدیرکل اداره ورزش و جوانان این استان اظهار کرد: متاسفانه مشکلات ورزشگاه های ما بسیار زیاد است و امکان دارد برای تیمهای گیلانی حاضر در لیگ های مختلف، مشکل ساز شود و حق میزبانی از آنها گرفته شود.

مریم بخشی افزود: در سال جدید اعتبارات خوبی برای ورزشگاه شهید عضدی رشت اختصاص یافته و چمن طبیعی در این ورزشگاه کشت می شود اما در سایر ورزشگاه ها همچون شهرستان های بندرانزلی، بندرآستارا و تالش مشکلات باقی است که امید است با کمک و مساعدت همه مسئولان این مشکلات به زودی برطرف شود.

وی به تیمهای سپیدرود و ملوان نیز اشاره کرد و ادامه داد: مشکلات تیم های فوتبال قدیمی و پرطرفدار ملوان بندرانزلی و سپیدورد رشت بسیار زیاد بود اما بدهی های این ۲ تیم کاسته شده و امید است که با ورود سرمایه گذارهای مناسب، مشکلات تیمهای گیلان برطرف شود.

مدیرکل اداره ورزش و جوانان گیلان اضافه کرد: البته سرمایه گذاران مالی و بخش خصوصی ترغیب چندانی ندارند که به تیمهای فوتبال در گیلان ورود کنند اما امیدواریم که دستور ویژه ای از سوی استانداری گیلان اتخاذ شود که کمک هایی به تیمهای گیلانی انجام شود.

وی بیان کرد: هم اینک شرایط تیم فوتبال سپیدرود رشت به هیچ وجه مناسب نیست و امید است که توسط استانداری گیلان، طی چند روز آینده کمکی به این تیم پرطرفدار شود تا سپیدرود بتواند با جذب سرمربی و بازیکن، در لیگ دسته دوم حضور قدرتمندی داشته باشد.

بخشی به بازیهای المپیک توکیو نیز اشاره و خاطرنشان کرد: ۱۱ بانوی ورزشکار ایران در مسابقات المپیک حضور یافتند که از این تعداد، ۲ وزرزشکار از استان گیلان بود که این امر جایگاه ورزش قهرمانی را در نزد بانوان گیلانی نشان می دهد و همچنین از ۵۶ سهمیه ورزشکاران آقایان حاضر در المپیک توکیو، سه سهمیه از گیلان بود که رقم قابل قبولی است.

مدیرکل اداره ورزش و جوانان گیلان اظهار کرد: البته کسب مدال در مسابقات المپیک بسیار سخت و دشوار است چون تمام تیم ها توان خود را خواهند گذاشت تا مدال کسب کنند اما به دلیل ناداوری در رشته شمشیربازی، باعث شد تا محمد رهبری از گیلان از کسب مدال المپیک محروم شود و آرمین هادی پور که یکی از امیدهای کسب مدال المپیک در کاوران ورزشی ایران در شته تکواندو بود، به دلیل آسیب دیدگی نتوانست مدال کسب کند.

وی بیان کرد: البته در مسابقات پارالمپیک توکیو ورزشکاران گیلانی درخشش فوق العاده ای داشتند و هر سه ورزشکار این استان موفق به کسب مدال های رنگارنگ شدند که میثم علیپور به همراه تیم ملی والیبال نشسته مدال طلا، مهدی پوررهنما در رشته پاراتکواندو مدال نقره و سامان رضی در رشته وزنه برداری قدرتی مدال برنز کسب کردند.

اعتبارات مناسب برای توسعه ورزش رشت 

فرماندار رشت نیز در ادامه ابن جلسه به اعتبارات مناسب برای توسعه ورزش در این شهر اشاره و اظهار کرد: سال گذشته ۳۷ میلیارد ریال برای توسعه ورزش در رشت اتخصاص یافته بود که این رقم در سال جاری با رشد مناسبی به ۱۵۰ میلیارد ریال افزایش یافته است.

علی فتح اللهی افزود: امید است با افزایش مناسب بودجه، برای توسعه و زیرساختهای ورزشی در رشت ، ورزشگاه های عضدی و سردارجنگل این شهر نیز تجهیز شوند تا تیمهای فوتبال برای برگزاری مسابقه در این ۲ استادیوم، مشکلی نداشته باشند.

وی در ادامه گفت: ورزش هزینه بردار است و در خصوص هزینه ها باید منابع مالی پایدار تهیه کنیم چون با وجود محدودیت و ضوابط موجود، نمی توانیم به تیمهای حرفه ای کمک کنیم و باید اسپانسرهای پایدار جذب شوند.

فرماندار رشت بیان کرد: البته از سال گذشته و با حضور مهدی آقازاده به عنوان مدیرعامل باشگاه سپیدرود رشت، انضباط مالی خوبی در این تیم پرطرفدار ایجاد شده و امیدواریم که به زودی خریدار توانمندی این تیم را دراختیار بگیرد.

ورزش گیلان نیازمند جذب سرمایه‌گذاری

استاندار گیلان در جریان جلسه شواری عالی ورزش و جوانان گیلان اظهار داشت: در خصوص زیرساخت های ورزشی به خصوص برای ورزشگاه تختی بندرانزلی و سایر ورزشگاه ها، تصمیمات خوبی اتخاذ شده است و امیدواریم که به زودی مشکلات ورزشگاه های این استان برطرف شود.

ارسلان زارع افزود: با وجود اینکه درخواست های مسئولان فوتبال چالش ما نیز محسوب می شود و همه نگاه مسئولان کمک و مساعدت به تیمهای ورزشی به خصوص تیم های فوتبال است، اما برای کمک به تیمهای حرفه ای محدودیت های قانونی وجود دارد اما باید با توجه به اهمیت ورزش در جامعه، باید تلاش کرد تا سرمایه گذاری بیشتری در این بخش انجام شود.

وی ادامه داد: از سوی دیگر باید تجدید نظرهایی در بعضی از قوانین شود تا دولت ، موسسات دولتی و نمیه دولتی بتوانند با راهکارهای قانونی به ورزش و تیمهای ورزشی بیشتر کمک کنند که در این راستا باید لایحه ای از سوی وزارت ورزش به مجلس ارسال شود تا تیم های فوتبال پایین تر از لیگ برتر، از قانون حرفه ای جدا شوند تا کمک به تیم های لیگ دسته اولی و سایر لیگ ها بلامانع باشد.

استاندار گیلان در ادامه به وضعیت تیمهای ملوان و سپیدرود اشاره کرد و گفت: ظرفیت و استعدادهای موجود در رشته فوتبال گیلان قابل کتمان نیست و این استان از ظرفیت بالایی در رشته فوتبال برخوردار است اما بعضی از مشکلات موجود فوتبال در گیلان و سایر استان ها ، محدودیت های قانونی دارد.

نماینده عالی دولت در گیلان اضافه کرد: با برگزاری جلسات متعدد تلاش کردیم تا بخش هایی از اعتبارات را دراختیار باشگاه های فوتبال قرار دهیم و به صورت غیرمستقیم در چند سال اخیر نیز، کمک هایی به تیمهای فوتبال انجام شده اما این کمک ها کافی نیست و باید طرحی گذاشته شود تا شهرداری ها و همه سازمان ها بتوانند در بخش ورزش سرمایه گذاری بیشتری را انجام دهند.

زارع خاطرنشان کرد: تاکنون چند جلسه برای برطرف شدن مشکلات تیم سپیدرود رشت برگزار شده و امیدواریم که مشکلات این تیم پرطرفدار به طور کلی پایان یابد و همچنین در خصوص ملوان بندرانزلی نیز از زمان حضور پژمان نوری به عنوان مدیرعامل در این باشگاه، مشکلات این تیم کاهش یافته و وی عملکرد مناسبی داشته است.

ورزش همگانی باید با اولویت پیگیری شود

استاندار گیلان در ادامه جلسه شواری عالی تربیت بدنی و ورزش گیلان بیان کرد: ورزش همگانی باعث نشاط می شود و ورزش قهرمانی نیز نماد افتخار یک ملت است و علاوه بر آن، مشوقی برای ورزش در سطح جامعه است و به طور کل ، ورزش باعث انسجام ملی ، وحودت و نشاط در جامعه می شود و حتی باعث رونق گردشگری و اقتصاد نیز می شود.

وی اظهار کرد: همچنین ایجاد امید و شادابی یکی از خصلت های ورزش و برگزاری مسابقات ورزشی است و هم اینک نیز در آخرین شاخص هایی که برای جامعه های پیشرفته در نظر گرفته شده، ورزش در آن جوامع نهادینه شده است.

زارع به حضور ورزشکاران گیلانی در مسابقات المپیک اشاره کرد و افزود: خوشبختانه ورزشکاران گیلانی در هر ۲ بخش آقایان و بانوان در مسابقات المپیک حضور یافتند که تلاش زیادی را انجام دادند و در رقابت های پارالمپیک نیز سه ورزشکار از گیلان در مسابقات حضور یافته و هر سه ورزشکار مدال کسب کردند.