مشکلات مالی و زیرساختی معضل تیم‌های پرطرفدار گیلان
مشکلات مالی و زیرساختی معضل تیم‌های پرطرفدار گیلان
معین نیوز_مشکلات مالی ، مدیریتی و همچنین فقدان زیرساخت‌های مناسب، مهمترین معضلات تیم‌های ریشه دار و پرطرفدار فوتبال استان گیلان همچون سپیدرود رشت و ملوان بندرانزلی است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، تیمهای قدیمی ، ریشه دار و پرطرفدار سپیدرود رشت و ملوان بندرانزلی با بیش از نیم قرن حضور در فوتبال گیلان و کشور، مشکلات فراوانی دارند که این مشکلات باعث شده تا هم اینک تیم ملوان در لیگ دسته اول و سپیدرود رشت در لیگ دسته دوم حضور داشته باشند.

یکی از مشکلات اساسی و ریشه ای تیمهای فوتبال گیلان بحث و مشکل مالی است چون اکثر این تیمها از حمایت کننده مالی پایدار برخوردار نیستند و به همین دلیل در طول مسابقات دچار مشکلات می شوند که این امر سبب می شود تا تیمهای گیلانی یارای رقابت با سایر تیمهای متمول کشور را نداشته باشند.

مشکلات مدیریتی و همچنین عدم زیرساخت های مناسب نیز از دیگر معضلات تیمهای فوتبال گیلان محسوب می شود که نمونه بارز آن،  سپیدرود رشت است که این تیم به دلیل سوء مدیریت هم اینک در لیگ دسته دوم حضور دارد.

این در حالی است که تیم فوتبال سپیدرود رشت سه فصل گذشته در رقابت های لیگ برتر و در بالاترین سطح فوتبال کشور حضور داشت اما این تیم در همان ابتدای حضورش در این لیگ، سقوط کرد و فصل بعد نیز در مسابقات لیگ دسته اول حضور یافت اما مشکلات مدیریتی و مالی این تیم قدیمی، باعث شد تا سپیدرود از لیگ دسته اول نیز سقوط کند و هم اکنون در رقابت های لیگ دسته دوم حضور دارد.

کارهای زیربنایی انجام نشد

یکی از کارشناسان فوتبال گیلان و کشور در خصوص مشکلات موجود در تیم سپیدرود و سایر تیمهای قدیمی گیلان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در چند سال اخیر مشکلات و بدهی های تیم های قدیمی و پرطرفداری همچون سپیدرود رشت افزایش یافته است.

وی که به عنوان سرمربی در تیم های گیلانی فعالیت داشته و دروازبان تیم منتخب گیلان نیز بود، ادامه داد: در چند سال اخیر نیز کار اصولی برای باشگاه سپیدرود انجام نشد که برای تشکیل یک تیم قدرتمند باید کارهای زیربنایی انجام شود.

کاپیتان و دروازبان اسبق تیم منتخب گیلان اضافه کرد: به طور حتم برای برون رفت سپیدرود از مشکلات موجود ابتدا باید وضعیت مالکیتی آن مشخص شود، سپس این باشگاه باید از استعدادیاب ها کمک بگیرد که خوشبختانه تعداد آنها در گیلان نیز کم نیست، بازیکنان توانمند و جوان را به مربیان سپیدرود معرفی کنند تا این مربیان، برترین ها را انتخاب کنند تا یک تیم جوان بومی تشکیل شود.

هرندی ادامه داد: علاوه بر اقدامات زیربنایی و تامین منابع مالی مناسب با نیاز باشگاه، لازم  است مربیان دلسوز، حرفه ای و آشنا با شرایط تیم انتخاب شود و این فرصت به آنان داده شود تا سپیدرود از بازیکنان جوان با استعداد سود ببرد وگرنه هیچ راه اصولی دیگر  وجود ندارد.

وی گفت: به طور حتم این مسیر می تواند به سپیدرود و همچنین به سایر باشگاه های گیلان که توان مالی مناسبی ندارند، کمک کند تا در یک دوره کوتاه مدت، یک باشگاه موفق شوند و هم اینک نیز شایسته نیست که تیم فوتبال سپیدرود رشت در لیگ دسته دوم حضور داشته باشد.

مشکلات مالی و عدم زیرساخت نامناسب معضل تیم‌های پرطرفدار گیلان

 

زیرساخت ها کم و نامناسب است

پژمان نوری مدیرعامل باشگاه ملوان بندرانزلی نیز در خصوص مشکلات این تیم قدیمی در مصاحبه با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: هم اینک ورزشگاه تختی بندرانزلی در حال بازسازی و ترمیم است اما چمن ورزشگاه مناسب نیست و اگر به شکل مدرن درست شود ۱۵ میلیارد ریال هزینه دارد.

وی افزود: با وجود اینکه قصد بهسازی ورزشگاه را داریم اما مجوز برداشت خاک را نداریم و امیدواریم که به زودی این مجوز در اختیار ما قرار گیرد تا با ترمیم چمن ، ورزشگاه تختی بندرانزلی مهیای برگزاری مسابقات شود تا بتوانیم بازی های خانگی خود را در این ورزشگاه برگزار کنیم.

مدیرعامل باشگاه ملوان بندرانزلی ادامه داد: به هرحال عدم برگزاری مسابقات خانگی تیم فوتبال ملوان در ورزشگاه تختی بندرانزلی مشکلات زیادی را ایجاد می کند و به طور حتم در نتیجه گیری تیم نیز تاثیر خواهد گذاشت و به همین دلیل انتظار داریم تا با برطرف شدن مشکلات، این ورزشگاه به زودی ترمیم و بازسازی شود.

کاهش بدهی های ملوان بندرانزلی و سرمایه گذاری در زیرساخت ها  

پژمان نوری در ادامه به وضعیت تیم فوتبال ملوان بندرانزلی اشاره و بیان کرد: این تیم سال گذشته ۱۸ میلیارد تومان معادل ۲۲۰ هزار دلار بدهی ارزی داشت که با کمک و همکاری سرمایه گذاران و ورزش دوستان این بدهی به ۱۰ میلیارد تومان کاهش یافت.

وی اضافه کرد: البته بدهی هایی که مشکل ساز بود را برطرف کردیم که با توجه به این امر، امسال بیشتر توان خود را در زیرساخت ها خواهیم گذاشت چون باشگاه ملوان با وجود بیش از ۵۰ سال قدمت ، هنوز حتی دفتر ندارد و این در حالی است که هفت تیم از ملوان در لیگ های کشور حضور دارند.

مدیرعامل باشگاه ملوان بندرانزلی خاطرنشان کرد: با این وجود و با این همه سابقه و حضور تیمهای مختلف ملوان در لیگ های کشور، هنوز ما یک زمین تمرینی نداریم و از مسئولان ارشد استان و همچنین مسئولان ورزش گیلان تقاضا داریم تا به این مشکلات رسیدگی کنند تا یک زمین اختصاصی برای تمرین و یک کمپ نیز برای تیمهای پایه داشته باشیم.

پژمان نوری اظهار داشت: خوشبختانه تیم ملوان طرفداران زیادی دارد و از پشتوانه قدرتمندی در این بخش برخوردار است و انتظار داریم که همه مسئولان به ما کمک کنند تا مشکلات این تیم قدیمی و پرطرفدار برطرف شود تا با تمام توان و قدرت در رقابت های لیگ دسته اول کشور حضور یابیم.

تیم فوتبال ملوان بندرانزلی یکی از سه نماینده فصل گذشته گیلان در رقابت های لیگ دسته اول باشگاه های کشور بود که سرانجام این تیم با کسب ۴۶ امتیاز در مکان یازدهم جدول رده بندی ۱۸ تیمی این مسابقات قرار گرفت تا فصل آتی نیز در این مسابقات حضور یابد.

ملوانان که سابقه چند دوره حضور در رقابت های لیگ برتر را دارند، یکی از تیمهای شهرستانی افتخارآفرین مسابقات جام حذفی کشور نیز محسوب می شوند که در سالهای ۶۵ و ۶۹ عنوان قهرمانی و در سالهای ۶۶ و ۶۷ عنوان نایب قهرمانی رقابت های جام حذفی کشور را کسب کردند و با ۲ قهرمانی و ۲ نایب قهرمانی یکی از پرافتخارترین تیم های کشور در مسابقات جام حذفی کشور بشمار می روند.

مشکلات مالی و عدم زیرساخت نامناسب معضل تیم‌های پرطرفدار گیلان

وضعیت تیم فوتبال سپیدرود رشت بحرانی است

مهدی آقازاده مدیرعامل باشگاه سپیدرود رشت نیز در خصوص وضعیت این تیم  در مصاحبه با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: هم اینک شرایط تیم فوتبال سپیدرود رشت به گونه ای است که حتی قادر به جذب سرمربی نیستیم و نمی توانیم سرمربی و بازیکنان جدیدی را جذب کنیم.

وی افزود: این در حالی است که به دلیل شرایط بسیار بد مالی ، هم اینک بازیکنان فصل گذشته این تیم از سپیدرود جدا و یا در آستانه جدایی قرار دارند و اگر نتوانیم منابع مالی جذب کنیم و به تیم از نظر مالی کمک نشود، بحران بیشتر خواهد شد.

وی ادامه داد: با وجود اینکه فصل گذشته کمک هایی از سوی فرمانداری رشت انجام شد اما با وجود این کمک ها فقط توانستیم در بازی های خارج از خانه حضور یابیم و هزینه های سفر خود را تامین کنیم اما از استاندار گیلان تقاضا داریم که یک حرکت موثری انجام شود تا با راهکارهایی بتوانیم مشکلات سپیدرود را کاهش دهیم.

مدیرعامل باشگاه سپیدرود رشت اضافه کرد: البته راهکارهایی وجود دارد و می توان با سه الی چهار میلیارد تومان مشکلات سپیدرود را برطرف کرد تا این تیم ریشه دار و قدیمی که از طرفداران زیادی نیز برخوردار است، با قدرت در رقابت های لیگ دسته دوم کشور حضور یابد.

آقازاده بیان کرد: تیم فوتبال سپیدرود رشت یک تیم ریشه دار با بیش از نیم قرن قدمت است که دهها هزار طرفدار دارد و دلخوشی مردم ورزشدوست و فوتبالدوست رشت نیز، سپیدرود است و انتظار داریم که همه مسئولان ارشد گیلان و شهرستان رشت به این تیم کمک کنند.

کاهش بدهی های سپیدرود نسبت به فصل گذشته 

مدیرعامل باشگاه سپیدرود رشت به پرداخت بخشی از بدهای های این تیم در فصل گذشته اشاره و ظهار کرد: سال گذشته جلسات زیادی برای برطرف شدن مشکلات تیم فوتبال سپیدرود رشت گذاشته شد اما این جلسات به ثمر نرسید و قرار شد تیم به صورت هیات مدیره اداره شود.

وی خاطرنشان کرد: تیم فوتبال سپیدرود رشت ۱۰۵ میلیارد ریال بدهی داشت و پنجره نقل و انتقالات این تیم نیز بسته بود و در آستانه انحلال قرار داشت اما استارت کار را زدیم و با کمک فرماندار رشت و مسئولان اداره ورزش و جوانان گیلان و همچنین نمانیدگان مردم رشت در مجلس شورای اسلامی، توانستیم پنجره نقل و انتقالات سپیدرود را باز کنیم.

آقازاده افزود: با تلاش و کوشش زیاد و همچنین صحبت با طلبکاران سپیدرود، موفق شدیم ۳۸ میلیارد ریال از بدهی های این تیم را پرداخت کنیم تا از یک سو پنجره نقل و انتقالات  باز شود و از سوی دیگر هم اینک بدهی های این باشگاه کاهش یافته اما متاسفانه هنوز هیچ خریداری برای در اختیار گرفتن سپیدرود با مسئولان اداره ورزش و جوانان گیلان به توافق نرسیده است.

تیم فوتبال سپیدرود رشت فصل گذشته نیز با مشکلات فراوان در رقابت های لیگ دسته دوم حضور یافت و در نهایت با کسب رتبه پنجم گروه خود، از صعود به رقابت های لیگ دسته اول کشور بازماند و فصل آتی نیز باید در لیگ دسته دوم حضور یابد.