مشکلات محلات محروم رشت
مشکلات محلات محروم رشت
معین نیوز_براساس آخرین آمار های منتشره از سوی وزارت راه و شهرسازی تعداد حاشیه نشینان در ایران در حدود 20 میلیون نفر از جمعیت کشور را تشکیل میدهند .

. این یعنی هر ۴ نفر ایرانی یک نفر در سکونت گاه های غیر رسمی زندگی میکند و حاشیه نشین محصوب میگردند. محلات یا شهرک های حاشیه نشینان در اصل روستا شهر یا شهرک های روستا گونه درون شهر هستند که متصل به شهرها هستند. اما در رشت این حاشیه نشینی شکلی متفاوت دارد. مناطق حاشیه نشین این شهر نه در حاشیه ، بلکه در دل شهر است و گاه با فاصله عرض یک بلوار منطقه برخوردار شهر از حاشیه آن فاصله است .

رشت مرکز استان گیلان از دیرباز به دلیل موقعیت جغرافیایی ، وضعیت آب و هوایی یکی از زیباترین شهرهای کشور به شمار رفته و مورد توجه مهاجران است. آنان که در میانه شهریا نقاط مرفه و برخوردار شهر قرار گرفته اند و بر خلاف فاصله ناچیز فیزیکی از نظر اجنماعی و اقتصادی و شهری فاصله شان بسیار است.

سلیمانداراب ، معلولین ، ولکس ، فخب ، سیاه اسطلخ ، آج بیشه ، جماران محلات آسیب پذیر رشت هستند که البته این مناطق با توجه به محرومیت ها و نیز داشتن ناهنجاری های زیاد از تراکم جمعیتی بالایی برخوردارند ولی بنظر میرسد حقوق شهروندی آنان توسط مدیران شهری در بوجه بندی شهر بطور کامل رعایت نمی گردد.

حاشیه نشینی و زندگی در مناطق محروم و فقیر نشین ناهنجاری های بسیاری نظیر سرقت ، خرید و فروش مواد مخدر ، درگیری و… را به همراه دارد طبق بررسیهای انجام شده در چند سال پیش نرم افزاری برای شناسایی و رفع مشکلات محلات محروم گیلان طراحی شده بود و مقرر شده بود که مشکلات محلات محروم گیلان مشخص و در آن انعکاس داده شود تا به کمک دستگاههای اجرایی و خدمات رسانی برای رفع آنها اقدامات لازم انجام شود.ولی به نظر میرسد بعلت نداشتن نماینده و یا نماینده فعالی تاکنون محرومیت ها و مشکلات این مناطق بطور کامل به گوش مسئولان نرسیده و برای آن مضلات و کمبود های آنها اقدامات موثری انجام نشده است .

بعنوان یک شهروند و بومی محله ی سلیمانداراب رشت ضمن معرفی محله خود به برخی از مشکلات آن نیز می پردازم.

همانگونه که مستحضرید سلیمانداراب جنوبی ترین محله حاشیه شهر رشت است که متاسفانه مشکلات و معضلات زیادی همچون : کمبود فضای آموزشی (مدرسه)، بلای خانمان سوز اعتیاد ، فشار اقتصادی ، بهداشتی و مسائلی نظیر شیوع اعتیاد و توزیع مواد مخدر دارد که به وضوع دراکثر نقاط این منظقه محروم نمایان است. البته اقداماتی برای برطرف شدن آنها خصوصا توسط نهاد های انقلابی انجام شد و اینک نیز با توجه به اینکه این محله از لحاظ تراکم جمعیتی یکی از پرجمعیت ترین محلات رشت محسوب میشود اقداماتی در دست اجرا میباشد و خوشبتختانه  با فعال بودن چندین مسجد و پایگاه  بسیج در این محله نوجوانان و جوانان زیادی را هم جذب این اماکن فرهنگی  و مذهبی کرده است و با تشکیل گروه های  جهادی و همراهی هیات امنای مساجد تا حدی برخی از مشکلات حل شده است ولی بسیار کم است و برای ریشه کنی آنها نیاز به عزمی گسترده میباشد .

محله سلیمانداراب مثل سایر محلات حاشیه نشین شهر رشت از مشکلات مختلف دیگر از جمله نداشتن فضای آموزشی و ورزشی و معابر مناسب مواجه است و بچه ها باید راه طولانی را طی نمایند تا به مدرسه بروند که این امر نیز بار مالی سنگینی را بر روی دوش خانواده ها بی بضاعت و کم درآمد این منطقه تحمیل میکند و به عنوان یک کارشناس ساکن در این محله به نظرم یکی از دلایل مهم عقب ماندگی های این محله و محله های مشابه نداشتن یک نماینده ی فعال در مدیریت های شهری میباشد تا  بتواند مشکلات و محرومیت های محله ها را به گوش مدیران شهری برساند تا این محلات نیز از سهم بیشتری در بودجه شهری برخوردار گردند . امیدوارم این اتفاق در آینده به کمک ساکنین این محلات رقم بخورد .

  • نویسنده : هادی خوشرفتار