معرفی کتاب مدیریت انگیزش
معرفی کتاب مدیریت انگیزش
معین نیوز_مهران بازرگانی/محمد حسن پور که دانش آموخته مقطع دکتری در رشته مدیریت منابع انسانی است به روش اسنادی از منابع معتبر به ویژگیهای مؤثر بر ایجاد انگیزش بعنوان یکی از عوامل اصلی توسعه فردی و شغلی در سازمان پرداخته است حسن پور که مدرس دروس منابع انسانی، رفتارسازمانی، اصول سرپرستی و مدیریت اسالمی است کتاب حاضر را با استفاده از نظرات دانشمندان علم مدیریت و نظریه پردازان حوزه انگیزش تالیف کرده است نظریات فرایندی و محتوایی درحوزه انگیزش مثل نظریه سلسله مراتب نیازهای ابراهام مازلو، نظریه التون مایو، داگالس مک گریگور، هرزبرگ را در کنار نظرات و تو صیههای اسالم و قرآن درباره انگیزش را در دستهبندی جدیدی آورده است.

کار متفاوت حسن پور نسبت به سایر کتاب های مدیریتی در خصوص انگیزش این است که اوال ایشان از اکثر منابع داخلی و خارجی معتبر در مدیریت برای تدوین این کتاب استفاده کرده لذا از نظر منبع نویسی بسیار کار متقن و معتبری بحساب میآید.

نکته دوم و حائز اهمیت در مقایسه این کتاب با سایر کتاب های هم رده خود بخاطر نوع دسته بندی نویسنده از عوامل موثر در ایجاد انگیزش است محمد حسن پور در این کتاب برخالف سایر نویسندگان که عوامل انگیزش را در دوسته فرایندی و محتوایی تقسیم می کنند، او توانسته با دقت نظر خاصی براساس یادداشتها و فیش برداریها این عوامل را در سه دسته ویژگی های فردی، ویژگی های شغلی و ویژگیهای محیط کار تقسیم بندی نماید. در این کتاب بیش از بیست عامل از ویژگی های فردی در ایجاد انگیزش مطرح شده است .

عواملی چون؛ کامیابی، اثربخشی ،قدرت، امنیت، محبت، توانایی فردی، رضایت از کار، احساس هویت،کمک به دیگران، آگاهی از نتیجه کار، اشتیاق، لذت بردن از کار، احساس دلبستگی، احساس برتری نسبت به دیگران، خودخواهی و حتی تعلق به کار و همنوعان و در نهایت ایمان به خدا و خدمت به دیگران از عوامل فردی موثر در ایجاد انگیزش معرفی شده است.

دکتر حسن پور در کتاب مدیریت انگیزش سیزده دسته از عوامل شغلی را در ایجاد انگیزش کارکنان سازمان موثر میداند مهمترین این عوامل عبارتند از؛ امکان دست یابی به هدف، کاهش کارهای تکراری و کسالت آور، استخدام مادام العمر، هویت شغل یا وظیفه، افزایش سهم تصمیم گیری کارکنان، افزایش مسولیت کارکنان، معنی داربودن شغل، مرتبه وشآن سازمانی شغل، تنوع مهارت، تخصصی شدن شغل و بازخورد از نظر نویسنده این دسته از عوامل از طریق توسعه و گسترش شغل ماهیت و هویت شغلی فرد در سازمان را افزایش داده و باعث انگیزش درکارکنان می شوند. نویسنده ویژگی های محیط کاری را بعد از ویژگی های فردی و شغلی سومین دسته عوامل ایجاد انگیزش می داند.

عواملی چون؛ نوع معاشرت با همکاران، نحوی ارتباط با مسولین سازمان، میزان ابراز نظر کردن، نظام پرداخت حقوق و دستمزد، پول ،پاداش، منصفانه بودن پاداش و ترفیع را از جمله عوامل محیطی میشمارد که از قبل آنها انگیزش افزایش یافته و نهایتا منجر به بهره وری فرد در سازمان می شود. محمد حسن پور به واسطه سالها مدیریرت در نظام تعلیم و تربیت و تدریس در دانشگاهها تالش کرده مجموعه سوابق علمی و اجرایی خود را جهت نشان دادن راهکارهای عملی برای افزایش انگیزش کارکنان ونهایتا بهره وری سازمان بکار بندد.