مکرون: تشکیل دولت لبنان بدون جریان شیعه واقع‌بینانه نیست
مکرون: تشکیل دولت لبنان بدون جریان شیعه واقع‌بینانه نیست
معین نیوز_«امانوئل مکرون» رییس جمهوری فرانسه روز یکشنبه در کنفرانس خبری گفت: تشکیل دولت در لبنان بدون جریان شیعه واقع‌بینانه نیست.

به گزارش ایرنا به نقل از المنار، مکرون افزود: تحریم‌های آمریکا علیه سران شیعه لبنانی باعث متشنج شدن اوضاع در لبنان شده است.

رییس جمهوری فرانسه گفت: هیچ دلیلی در اختیار ندارم که ایران در وضع کنونی لبنان مانع تراشی ‌کند.

مکرون اضافه کرد: با شرکای منطقه‌ای و از جمله ایران درباره اوضاع لبنان همکاری خواهیم کرد.

وی افزود: طرح فرانسه در خصوص مسأله لبنان از میز برداشته نشده و مقام های لبنانی باید فرصت را برای تشکیل کابینه نجات مغتنم بشمارند.

رییس جمهوری فرانسه گفت: گروه‌های سیاسی در لبنان در کاخ الصنوبر تعهد داده بودند که ظرف ۱۵ روز کابینه را تشکیل خواهند داد.
وی افزود: اصلاحات در لبنان ضروری بوده تا لبنان بتواند از کمک‌های بین‌المللی استفاده کند و در ۲۰ روز آینده جامعه بین‌المللی را برای کمک به لبنان فرا خواهم خواند و آنها را در جریان آخرین تحولات قرار خواهم داد.
مکرون اضافه کرد: وارد مرحله جدیدی شده‌ایم که خطرات بزرگتری برای لبنان یا منطقه به همراه خواهد داشت.
او گفت که «سعد الحریری» نخست وزیر پیشین لبنان در افزودن  معیار طائفه‌ ای در تشکیل کابینه اشتباه کرده است.

رییس جمهوری فرانسه گفت: بحران در لبنان و منطقه عمیق تر از آن است که به نظر می آید و تنها گزینه که در اختیار داریم گردآوردن احزاب لبنانی حول یک نقشه راه است.
مکرون اضافه کرد: هیچ انتخاب داخلی در لبنان غیر از تشکیل دولت نجات نمی بینم و تصمیم گرفتم ایده هدف قراردادن حزب الله را دنبال نکنم تا اینکه لبنان از بین نرود.
او اضافه کرد: در برابر حزب الله و همه طیف های شیعه در لبنان یک انتخاب تاریخی وجود دارد: آیا کشور را می خواهند یا چیزی بدتر؟
رییس جمهوری فرانسه اضافه کرد، پیشنهاد جنگ علیه حزب الله مسؤولانه نیست و نمی توان هزینه جنگ را بر مردم لبنان تحمیل کنیم.
مکرون گفت: مقام های لبنانی از تشکیل دولت جلوگیری کردند و به نیروهای خارجی اجازه دخالت در امور لبنان را دادند.