نخستین جشنواره ی استانی «گیلکی شعر خشته پورد» منتخبین خود را شناخت
نخستین جشنواره ی استانی «گیلکی شعر خشته پورد» منتخبین خود را شناخت
معین نیوز_شهرداری و شورای اسلامی شهر لنگرود که در کنار اقدامات عمرانی، رویکرد فرهنگی را نیز بجد در برنامه های خود دنبال میکند این بار اقدام به حرکتی فاخر و ارزشمند در استان در راستای پاسداشت زبان و گویشهای گیلکی نموده است.

« گیلکی شعر خشته پورد» اولین جشنواره استانی بود که به همت فرامرز محمدی پور دبیر علمی و مجید صبوحی دبیر اجرایی جشنواره و دست اندرکاران ذیربط، اختتامیه ی خود را در دهه ی فجر سال جاری و با حضور مسوولین، شاعران منتخب و برگزیده، علاقمندان به حوزه ی شعر و ادب و اصحاب رسانه در کانون زینبیه ی شهر لنگرود برگزار نمود.

در این مراسم حجت الاسلام محسن فداکار “رئیس شورای اسلامی شهر لنگرود” با بیان اینکه حفظ، نشر و پرورش زبان شیوای گیلکی، دغدغه ی وی و اعضای شورای اسلامی شهر لنگرود است تصریح نمود: در راستای احیای این گویش زیبا از هیچ اقدامی فروگذار نخواهیم کرد.

دکتر فداکار همچنین از دایر شدن دبیرخانه دائمی جشنواره استانی گیلکی شعر در لنگرود خبر داد و اظهار امیدواری نمود این حرکت بتواند جوششی را در زنده نگاه داشتن زبان شیرین گیلکی ایجاد نماید.

به گفته ی دبیران برگزاری جشنواره ، بیش از ۱۵۰ اثر شعر گیلکی به دبیرخانه ارسال شد که پس از داوری آثار آقایان:

روزبه فروتن پی از رشت، ایرج قبادی ازصومعه سرا و رضا نیکوکار از رشت با رای هیات داروان به ترتیب حایز مقامهای اول تا سوم شد.

همچنین حسین شهاب کومله از لنگرود، محمد رسول نصیری از رشت، الهام کیانپور از رشت، قاسم پهلوان از صومعه سرا، اسماعیل تکلمی از رودسر و بهرام مژدهی از رشت نیز در این جشنواره تقدیر شدند.

اجرای موسیقی ، پخش نماهنگ ، قرائت بیانیه جشنواره توسط دکتر محمدپور مدیر دفتر حفظ و نشر ارزشهای دفاع مقدس ، شعرخوانی شاعران و پذیرایی از جمله دیگر بخشهای این جشنواره بود.

هر چند شیرین ترین بخش جشنواره شاید گویش گیلکی فرامرز محمدی پور دبیر علمی و مجری این برنامه بود که تقارن معناداری با مضمون این جشنواره داشت؛گرچه عدم حضور برخی از مسوولین دست اندرکار امور فرهنگی در این آیین اختتامیه انتقادی بود که وی مطرح نمود و اظهار داشت: حمایت از چنین اقداماتی دلگرمی تمامی فعالان عرصه ی فرهنگی است که بدون هیچ چشم داشتی پای کار هستند و امید می رود مسوولین دست اندرکار امور فرهنگی نقش پررنگ‌تری را در چنین محافلی ایفا نمایند.

این جشنواره با تقدیر از برگزیدگان به‌کار خود پایان داد.