نقاشی های “محصص” در گیلان جان می گیرند
نقاشی های “محصص” در گیلان جان می گیرند
معین نیوز_معاون میراث‌فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی ،گردشگری و صنایع دستی گیلان بیان کرد: اعتبار مرمت ۷۵ اثر ارزشمند در استان جذب شده که ۶۰ اثر نقاشی و مربوط به دو هنرمند معاصر حبیب محمدی و بهمن محصص است.

ولی جهانی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: برای مرمت این تعداد آثار ارزشمند ۸۰۰ میلیون ریال اعتبار جذب شده است.

وی خاطرنشان کرد: بهمن محصص و حبیب محمدی دو هنرمند پیشرو در زمینه گرافیک و نقاشی ایران هستند که این اداره کل در نظر دارد پس از مرمت، این آثار نفیس را در موزه رشت رونمایی کند.

جهانی افزود: مرمت و ساماندهی آثار نقاشی این دو هنرمند گیلانی در سبک‌های مختلف همچون رنگ‌روغن، آبرنگ، سیاه‌قلم، آب‌مرکب، بعد از سالها انتظار و با پیگیری‌های صورت‌گرفته توسط مدیرکل میراث‌فرهنگی گیلان برای جذب اعتبارات استانی و همکاری دستگاه‌های اجرایی نظیر سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، توسط گروه مرمتی متخصص در زمینه آثار گرافیکی و نقاشی در کارگاه موزه باستان‌شناسی رشت آغاز شده است.

سید محمد حبیب محمدی، مجسمه ساز و پدر نقاشی مدرن گیلان متولد ۱۲۸۳ هجری خورشیدی در شهرستان لاهیجان است؛ طبیعت و زندگی شهری جایگاه مهمی در آثار این هنرمند داشته و نقاشی‌های او به سبک امپرسیونیسم ، با رنگ‌های غلیظ و ضربه‌ قلم‌های قوی،تصاویری از کوچه‌ها، خانه‌ها، باغ‌ها و محله‌های قدیمی نظیر ساغریسازان و باغ محتشم را به تصویر می‌کشد؛وی اولین نقاش در رشت است که آموخته‌های آکادمیک خود را به هنرآموزان انتقال داده که از جمله شاگردان ایشان می‌توان به هنرمندان برجسته‌ای چون بهمن محصص،  قاسم حاجی‌زاده و حسین محجوبی اشاره کرد.

بهمن محصص‌، دیگر هنرمند تصویرگر شاخص گیلانی،  ۱۰ اسفند ماه ۱۳۰۹ در رشت متولد و در رشته‌هایی نظیر مجسمه‌سازی، نقاشی و مترجمی به فعالیت پرداخت؛وی به اعتقاد کارشناسان از جمله برترین هنرمندان نوگرای ایرانی به حساب می‌آید و  نقاشی های آوانگارد او از آثار معتبر نقاشی مدرن ایران محسوب می‌شود؛ این هنرمند گیلانی ۶ مرداد ۱۳۸۹ در شهر رم ایتالیا درگذشت.

جهانی ،معاون میراث فرهنگی گیلان در بخش دیگری از سخنان خودهمچنین بیان کرد:به جز آثار هنری یادشده بناست ۱۵ اثر از مجموعه آثار لیارسنگ بن املش نیز مرمت شود.

مجموعه باستانی لیارسنگ بن از توابع دهستان سمام بخش رانکوه شهرستان املش محوطه ای بسیار گسترده به مساحت ۲۷ هکتار است که شامل گورستان باستانی، محوطه استقرار، پناهگاه صخره ای و درختان قدیمی است .

مجموعه لیارسنگ بن در سال ۱۳۹۱ مورد شناسایی قرار گرفت؛ با توجه به ضرورت انجام مطالعات در این محوطه و پس از یک وقفه نسبتا طولانی برای اخذ مجوزهای لازم در تابستان ۱۳۹۳ هیاتی به سرپرستی ولی جهانی تشکیل و کاوش ها آغاز شد؛ نتیجه این کاوش ها منجر به کشف یک محوطه عظیم شد که سپس این کاوش ها در فواصل سال های ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۷ ادامه پیدا کرد و نتیجه این پژوهش ها در ۱۰ کارگاه و حدود ۳۱ گمانه آزمایشی، منجر به کشف آثار بسیار مهم و ارزشمندی از دوران اشکانی و ساسانی شد.

طی کاوش های انجام شده سه نمونه قبر از نوع تدفین های خمره ای ، دخمه ای ، چاله ای و اشیاء بسیار ارزشمند از نوع سفالین ، مفرغین و  غیره بدست آمد؛ همه این آثار نشانگر اهمیت این مجموعه تاریخی در ادوار تاریخی است.

موزه رشت به عنوان یکی از موزه‌های سرآمد کشور به لحاظ ذخایر آثار فرهنگی، تاریخی و مردم‌شناسی، آثار شاخصی از دوره‌های مختلف تاریخی و معاصر را در خود جای داده است.