نقدی بر کتاب فرهنگ عمومی
نقدی بر کتاب فرهنگ عمومی
معین نیوز_مهران بازرگانی/این کتاب که توسط انتشارات بلور در سال ۱۳۸۷ در دویست صفحه و سه هزار نسخه به چاپ رسیده از محدود کتاب های علمی تحقیقی و برگفته از پژوهش های میدانی است.

محمد حسن‌پور دانش آنوخته مقطع دکتری در رشته مدیریت منابع انسانی درهنگام تالیف این کتاب فارغ التحصیل رشته مدیریت فرهنگی درمقطع تحصیلی  کارشناسی ارشد بود. در شاخص های دینی تاثیر گذار برفرهنگ نوبسنده برپایی نماز جماعت . مسجد . هیات های مذهبی . کانون های فرهنگی مساجد و روحانیون و مناسک وینی را به عنوان شاخص های تاثبر گذار به بوته آزمایش گذاشته که از نظر  پاسخ دهندگان  هریک لز شاخص با ویژگی ها و شرایط خاص بر فرهنگ عمومی موثرند.

نکته قابل تآمل در باره این کتاب آن است که نویسنده با استفاده از مدل پارسونز در عوامل موثر بر فرهنگ اولا عوامل متآثر ازفرهنگ عمومی را شناسایی و دسته بندی کرده و براساس نظر جامعه اماری به هردو دسته عوامل وزن داده است و ثانیا عوامل دینی و مذهبی را که پارسونز زیر شاخه فرهنگ قرار داده حود به عنوان  یکی از ابعاد تاثیر گذار ومتآثر از فرهنگ اورده است دلیل و نگاه محقق بر این بوده که عوامل دینی در جامعه اسلامی ایران لسیار پر دنگ بوده و برخلاف جامعه غربی که پارسونز آن را مطالعه کرده دین امری فرعی و فردی است ؛ در جامعه ما دین امری کاملا اجتماعی و تاثیر گذار برسایر نهادها و ساختارها از جمله فرهنگ است

نویسنده دین و شاخص های آن را امری سرنوشت ساز و جهت دهنده در فرهنگ عمومی جامعه اسلامی ایران می داند.

در حوزه اقتصاد تورم . بازار .بانک ها . صادرات و واردات محصولات فرهنگی و نوع مصرف جامعه هریک تاثیررخاصی بر روی فرهنگ عمومی داشته اند بطوریکه تورم بیشترین ضریب را نشان می دهد

درحوزه سیاست هریک از شاخص های دولت . قوانین و مقررات . احزاب و گروه های سیاسی .ساختارهای فرهنگی.میزان مشارکت مردم در فعالیت های جامعه و مدیریت هریک تاثیربسزایی در فرهنگ عمومی داشتند بطوریکه ازنظر دپاسخ دهندگان دولت و قوانین ومقررات وضع شده در حوزه فرهنگ بیسترین تاثیر را در رشد وار تقاء فرهنگ عمومی دارند .محمد حسن پور نویسنده این کتاب که خود از نویسندگان حوزه فرهنگ و ار هنرمندان استان در حوزه نمایشنامه نویسی است و سالها تجربه مدیریت فرهنگی در بخش انجمن ها و ریاست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان های لنگرود و رشت و معاونت فرهنگی اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی گیلان را در بیش از دو دهه بر عهده داشته با شناخت کامل از حوزه فرهنگ این کتاب را تحقیق و به چاپ رسانده است.

بی شک می توان گفت کتاب مدیریت فرهنگی  به قلم این نویسنده اشنا به فرهنگ از بهترین کتاب های علمی وتحقیقی  در حوزه فرهنگ عمومی است بطوریکه این کتاب اکنون جزء کتب دانشگاهی برای رشته های مدیریت فرهنگی هست  وبارها برای استفاده دانشجویان و استادان تجدید چاپ شده است .

حسن پور که سابقه تدریس در دانشگاه های گیلان در رشته های تحصیلی مدیریت و فرهنگ دارد تلاش کرده در این کتاب عوامل موثر بر حیطه فرهنگ عمومی را بررسی کند وی ابعاد اقتصادی سیاسی و دینی موثر بد فرهنگ و همچنین ابعاد فرهنگی تاثیر گذار بر عوامل فوق را تبدیل به پرسشنامه محقق ساخته کرده و پس از تایید روایی و پایایی ان را در حامعه اماری خود که متشکل از مدیران فرهنگی وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی کشوربودند مورد پرسش و آزمون قرار داده است.