نقشه اسرائیل و باتلاقی برای آمریکا !
نقشه اسرائیل و باتلاقی برای آمریکا !
معین نیوز_یونس رنجکش/کشاندن پای آمریکا به طور مستقیم به جنگ غزه و اسرائیل از نقشه هایی است که رژیم صهیونیستی تلاش دارد تا به ان تحقق ببخشد و موجب فراگیری و گسترش این جنگ در منطقه خاورمیانه شود...

کشاندن پای آمریکا به طور مستقیم به جنگ غزه و اسرائیل از نقشه هایی است که رژیم صهیونیستی تلاش دارد تا به ان تحقق ببخشد و موجب فراگیری و گسترش این جنگ در منطقه خاورمیانه شود.

هر چند حمله نیروهای مقاومت فلسطینی با رهبری حماس در طوفان الاقصی موجب برهم خوردن محاسبات و معادلات قدرت بازدادندگی ، دفاعی و امنیتی رژیم اسرائیل شد اما  این رژیم برای جبران ناکارامدی و شکست در مقابل این حمله غافلگیرانه حماس، می کوشد تا با بهره گیری از پشتیبانی های امریکا و سایر همپیمانان غربی نقشه ی راه جدیدی برای هویت یلبی خویش و در گیر کردن کشورهای مختلف در این جنگ طراحی و  سناریو های خود را به پیش ببرد.

اگر چه با گذشت بیش از یک هفته از آغاز حمله غافلگیرانه حماس  در خاک اسرائیل و شروع درگیری های بین دو طرف مناقشه بازیگران دیگری پیدا و پنهان در حمایت از دو طرف وارد میدان شدند  اما مداخله مستقیم امریکا با اعزام کشتی های جنگی و تسلیحاتی  به بهانه بازدارندگی ورود کشورهای همچون ایران در حمایت از مقاومت غزه  نشانه اشکار گره خوردگی منافع این کشور با سیاست های رژیم صهیونیستی در خاورمیانه است.

در چنین شرایطی رژیم اسرائیل می کوشد تا با بهره بردن از پشتیبانی امریکا و سایر متحدین و کشاندن نیروهای خود به خاک غزه که بیش از انکه جنبه های دفاعی برای این رژیم داشته باشد برنامه ای در مسیر اهداف استراتژیک و گشودن کریدور حمل و نقل و  دور زدن کانال سوئز است ، تهدید ایجاد شده برای خود را به فرصت تبدیل کند.

انچه اما در این شرایط برای اینده خاورمیانه و حضور انریکا و مداخلاتش در پشتیبانی از رژیم صهیونیستی باید ارزیابی شود شرایط غیر قابل پیش بیتی و در افتادن در باتلاقی است که می تواند منافع  امریکا و همپیمانانش را مورد تهدید جدی قرار دهد.

بدون شک نیروهای مقاومت و پشتیبانان ان در منطقه اگرچه هزینه های بسیاری برای این مقاومت خواهند پرداخت اما بازی های بسیاری را با چالش مواجه و اقداماتدغیر پیش بینی انها موجب وارد شدن خسارات جبران ناپذیر در منطقه خواهد شد.

اکنون امریکا باید تصمیم بگیرد که تا چه اندازه در سناریو های طراحی شده رژیم اسرائیل باید نقش افرینی کند.

البته یکی از پیامدهای مهم جنگ غزه و اسرائیل گشوده شدن فضای جدید در افکار عمومی و کاهش حساسیت ها و پیگیری جنگ اوکراین و روسیه و همچنین  فراموشی اتفاقات قرباغ در کنار بازگشت دوباره امریکا به خاورمیانه و ترک حضور در شرق اسیا برای رویارویی با چین است که همه این بازی ها  و جنگ و گریزها گره خورده دررسرنوشت امریکا است.

حال باید ماند و نظاره گر سود و زیان خاتمه یا طولانی و فرسایشی شدن در گیری ها بین نیروهای مفاومت و رژیم صهیونیستی  و باتلاقی که شکل می گیرد بود .

  • نویسنده : یونس رنجکش