نمایندگان گیلان قاطعانه پاسخ نماینده تهران را دهند/ راه آهن رشت آستارا فرصتی استثنائی برای اشتغال مردم گیلان
نمایندگان گیلان قاطعانه پاسخ نماینده تهران را دهند/ راه آهن رشت آستارا فرصتی استثنائی برای اشتغال مردم گیلان
معین نیوز_رئیس کانون کارفرمایان گیلان گفت: بنده از ۱۳ نماینده استان در مجلس شورای اسلامی استدعا دارم قاطعانه جواب آن خانم نماینده را در صحن علنی مجلس دهند.

محمدرسول سماکچی در گفتگو با خبرنگار سرویس اقتصادی گیلانستان با اشاره به عزم ملی برای تکمیل پروژه راه آهن رشت آستارا اظهار کرد: این پروژه ملی یا بهتر بگوییم بین المللی اولین پروژه در استان گیلان است که به جز ایران برای سایر کشورهای دنیا نیز حائز اهمیت است.

عضو هیئت مدیره خانه صنعت معدن و تجارت ایران با اشاره به مزیت های پروژه های ریلی خاطرنشان کرد: راه آهن در دنیا ۲ مزیت مهم دارد، یکی باصرفه اقتصادی بودن در جابجایی ها و دیگری امنیت بیشتر داشتن نسبت به سایر وسایل حمل و نقل؛ لذا همین دو مورد اهمیت اجرای پروژه راه آهن رشت آستارا را نمایان می کند.

وی با بیان اینکه طول این پروژه از رشت تا آستارا حدود ۱۶۰ کیلومتر است، ابراز نمود: این پروژه ایران را از بنادر جنوبی کشور به بندر آستارا وصل کرده و از آنجا نیز به کشور آذربایجان و روسیه می رساند و این یعنی تشکیل یک شبکه ریلی بزرگ و بین المللی که سود زیادی نصیب مردم ایران و مخصوصا گیلان خواهد شد.

پیشکسوت عرصه صنعت گیلان فواید این پروژه برای مردم استان را برشمرد و گفت: با احداث راه آهن رشت به آستارا دیگر ترافیک شدید کامیون ها و کانتینر ها در مسیر قزوین به رشت، خیابان های رشت به انزلی و … را نخواهیم داشت و از لحاظ محیط زیست نیز به نفع مردم است زیرا گازوئیل کمتری در هوای استان سوخت و مصرف می شود.

فعال اقتصادی استان گیلان با اشاره به اشغالزایی این پروژه برای مردم اظهار داشت: این ریل گذاری ۱۶۰ کیلومتری از رشت به آستارا موجب ایجاد اشتغال چندین ساله برای مردم و جوانان تحصیلکرده فنی و غیر فنی می شود و حتی پس از اتمام این پروژه نیز از آنجاییکه باید چندین ایستگاه و ترمینال در شهرستانهای مسیر راه آهن احداث شود، مجددا نیاز به نیروی کار مطرح شده و همین نیروها می‌توانند آنجا مشغول به کار شوند.

سماکچی مزیت دیگر این پروژه را کاهش حدود ۵۰ درصدی زمان مسافت طی شده از جنوب به شمال کشور دانست و افزود: این برای همه کشورهای اطراف خلیج فارس و اطراف روسیه اهمیت خواهد داشت و ایران نیز این وسط بی بهره نخواهد ماند.

رئیس کانون کارفرمایان استان گیلان به مشقت های ریل گذاری راه آهن قزوین به رشت اشاره کرد و گفت: علت طول کشیدن آن پروژه وجود کوه ها و مناطق صعب العبور در شهرستان رودبار بوده ولی برای اجرای پروژه رشت به آستارا دیگر این سختی ها وجود ندارد زیرا این ۱۶۰ کیلومتر صرفا جلگه ای بوده و فقط نیاز به احداث پل در عرض برخی رودخانه ها می باشد.

پیشکسوت عرصه صنعت گیلان با اشاره به کارشکنی‌های منتقدان این پروژه در کشور بیان کرد: بدخواهانی هم هستند که مخالف احداث خطوط راه آهن از رشت به آستارا می‌باشند، به طور مثال آن خانم نماینده تهران که در مجلس به بهانه حمایت از محیط زیست بر علیه این پروژه صحبت کرده بی شک دنبال مسئله دیگری است و محیط زیست را بهانه رسیدن به خواسته‌های خود قرار داده است.

عضو هیئت مدیره خانه صنعت ایران در ادامه افزود: یقینا این پروژه همانند هر پروژه‌ای آسیب‌هایی به همراه دارد ولی در اینجا آنقدر صرفه اقتصادی برای مردم حاصل خواهد شد که این آسیب اصلا به چشم نمی آید. در گیلان مشکل بزرگ پسماند سراوان را داریم، رودخانه های ما آلوده شده‌اند و ده ها مشکل دیگر برای محیط زیست ایجاد شده ولی آن نماینده مجلس چرا در این خصوص حرفی نمی‌زند و فقط مشکلش راه آهن رشت به آستارا شده است.

وی همچنین تاکید کرد: بنده از ۱۳ نماینده گیلان در مجلس شورای اسلامی استدعا دارم قاطعانه جواب آن خانم نماینده را در صحن علنی مجلس دهند و نباید بگذاریم عده ای با حسادت بخواهند این پروژه بزرگ گیلان را تحت شعاع قرار دهند.

سماکچی در پایان با بیان اینکه شاید این پروژه بیش از ۴ سال طول بکشد ولی در این مدت اشتغال خوبی برای مردم گیلان ایجاد می‌شود، تصریح کرد: مسئولان استان باید از این پروژه حمایت و حراست کرده و اهمیت آن را برای مردم تشریح کنند.