نگاه حمایتی مراجع به تصمیم دولت در چگونگی برگزاری مراسم محرم
نگاه حمایتی مراجع به تصمیم دولت در چگونگی برگزاری مراسم محرم
اعلام تصمیم دولت در برگزاری مراسم محرم و با رعایت فاصله اجتماعی و پروتکل‌های بهداشتی، گرچه ابتدا با واکنش‌های برخی روبه‌رو شد اما اعلام نظر رهبر معظم انقلاب و به دنبال آن مراجع تقلید درباره ضرورت رعایت دستورالعمل‌های ستاد ملی مبارزه با کرونا، همگان به سیاست‌های دولت در این بخش صحه گذاشتند.

به گزارش ایرناپلاس، هر چه به ماه محرم نزدیک‌تر می‌شویم، توجه به برخی نکات و دستورالعمل‌های ابلاغی در اوضاع کرونایی بیشتر می‌شود. زیرا ویروس کرونا همچنان در حال گسترش است و هر گردهمایی و جمعیتی می‌تواند عده‌ زیادی را به آن مبتلا کند. آمار مرگ‌ومیر در ماه‌های تیر و مرداد رشد یکباره‌ای داشته‌اند و براین اساس، تصمیم‌گیری درباره برگزاری یا تعطیلی مراسم محرم کاری سخت و حساس بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی چهارم مردادماه امسال در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: ما ماه رمضان را در دوران کرونا تجربه کردیم؛ مردم قرآن برسر گرفتند و عبادت کردند وشب‌های احیا عده‌ای با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی به مساجد و محافل رفتند و عده‌ای در خیابان، برخی در فضای مجازی و شماری از طریق رسانه ملی این مراسم را دنبال کردند، قرآن بر سر گرفتند همه این آیین‌ها را انجام دادند و اصول بهداشتی را هم رعایت کردند.
رئیس جمهوری با اشاره به فرا رسیدن ماه عزای حضرت امام حسین(ع) افزود: عزاداری امام حسین (ع) در شهرها و روستاها و در همه مناطقی که وضعیت قرمز و زرد و دارند، اما با تراکم کمتر و رعایت فاصله‌گذاری باید انجام شود.

با این حال، روحانی تاکید کرد که در مراسم‌های ماه محرم پروتکل‌های ابلاغی وزارت بهداشت باید کامل رعایت شود و تذکر داد مردم همه باید ماسک بزنند و زمان عزاداری کوتاه‌تر از سال‌های گذشته باشد و یک تا ۲ ساعت در نظر گرفته شود.

به دنبال این سخنان، برخی در انتقاد از رویکرد دولت برآمدند و برگزاری هرگونه مراسم عزاداری را موجب افزایش شیوع کرونا دانستند و معتقد بودند همه مراسم ماه محرم باید ممنوع شود و دولت باید با این‌گونه مراسم مقابله جدی کند.
چند روز بعد از این اعلام نظر دولت، علیرضا معزی معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رئیس جمهوری در یادداشتی درباره این تصمیم توضیح داد، روحانی با اعلام زودهنگام این تصمیم، قصد داشت به همسان‌سازی دو رکن سلامت و دیانت برسد و جامعه را از دوگانه‌سازی دور کند.
وی در یادداشت خود نوشت: همه می‌دانیم که عقلاً و شرعاً حفظ جان بر مناسک و آیین، مقدم است. هر تصمیمی با عیار جان ایرانیان و «زندگی»، قابل بازنگری است و نهایتاً این حرمتِ جان و زندگی است که تعیین ‌کننده است.

با این توضیحات روشن شد که رئیس‌جمهوری با توجه به این‌که تعطیلی عزاداری محرم امکان‌پذیر نیست، این تصمیم را یک ماه زودتر اعلام کرد تا زمان کافی برای مهیا کردن امکانات و تدابیر بهداشتی طبق پروتکل‌های اعلام شده وجود داشته باشد و هیئت و سازمان‌های مرتبط نیز بتوانند طبق این مصوبات، برای ماه محرم تدارک لازم را ببینند.

هنوز انتقادها از این تصمیم دولت فروکش نکرده بود که دهم مردادماه رهبر معظم انقلاب در بیاناتی فرمودند: عزاداری محرم باید بر اساس ضوابط ستاد ملی مبارزه با کرونا برگزار شود. در عزاداری‌ها معیار آن چیزی است که کارشناسان و ستاد ملی کرونا اعلام می‌کنند؛ بنده به توصیه این عزیزان عمل می‌کنم. توصیه من به مردم این است که ببینیم ستاد ملی کرونا چه می‌گوید و در مساله عزاداری به گفته این ستاد عمل کنیم. اگر وضعیتی که داریم را شل بگیریم، فاجعه بزرگی رخ خواهد داد.

علاوه بر نظر ایشان درباره محرم امسال، مراجع تقلید نیز در پاسخ به سوالاتی نظر فقهی خود درباره عزاداری در محرم پیش‌رو را اعلام کردند که نظر این فقها نیز نشان از تایید تصمیم دولت داشت.
آیت‌الله سیستانی در پاسخ مفصلی، راه‌کارهای مختلف اقامه عزا در این شرایط را شرح دادند. ایشان به استفاده از برنامه‌های تلویزیونی، امکانات فضای مجازی، جلسات خلوت خانگی برای برگزاری عزاداری امام حسین(ع) توصیه کرده و پخش و توزیع پردامنه نمادهای عاشورایی و برافراشتن پرچم‌ها را مطرح کردند.
همچنین ایشان در زمینه توزیع نذورات و مواد غذایی بر ضرورت رعایت شرایط بهداشتی و نیز توزیع غذای خشک و رساندن آن به خانه‌های مؤمنان توصیه کردند.

آیت‌الله وحید خراسانی که همواره به حساسیت نسبت به ترویج مناسک و شعائر معروف هستند، به استفتائی درباره عزاداری برای سیدالشهدا(ع) در شرایط کرونا بر لزوم رعایت مسائل بهداشتی طبق نظر متخصصان پزشکی تاکید کردند و این‌گونه پاسخ دادند: شعائر اهل‌بیت علیهم‌السلام و به ویژه اقامه‌ عزای حضرت سیدالشهدا علیه السلام، نباید تعطیل شود، ولیکن با رعایت جهات بهداشتی و آنچه که متخصصان امر توصیه می‌کنند.

آیت‌الله علوی گرگانی نیز در پاسخ به سوالی درباره محرم امسال گفتند: اقامه عزای سید الشهدا علیه السلام در ماه محرم از جمله مهم‌ترین شعائر دینی است که هرگز نباید فراموش شود و در شرایط کنونی که ویروس کرونا گسترش یافته، لازم است با سیاهپوشی و نصب پرچم‌های عزاداری و مراقبت نفس، مجالس عزاداری به روش‌های سنتی با رعایت نکات بهداشتی یا به طرق نوین و ابتکاری انجام شود.

همچنین آیت‌الله شبیری زنجانی با تاکید بر این‌که لازم است مسئولان بهداشتی و متولیان امر سوگواری، در برنامه‌ریزی و ایجاد تمهیدات مناسب برای بهره‌مندی مؤمنان از برکات و آثار معنوی توجه به وجود مبارک حضرت اباعبدالله الحسین (علیه‌السلام) و یاران شهید آن حضرت، رعایت دقیق اصول بهداشتی را در نظر قرار دهند، توصیه کردند: مردم باید به توصیه‌های بهداشتی عمل کنند تا سلامتی خود و دیگران را به خطر نیاندازند.