هفت میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی در گیلان جذب شد
هفت میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی در گیلان جذب شد
معین نیوز_مدیر کل امور اقتصادی و دارایی گیلان با بیان اینکه استان در حوزه جذب منابع بویژه سرمایه‌گذاری خارجی از استانهای پیشروی کشور بوده است، گفت : در سال ۱۴۰۱ حدود هفت میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی در این استان جذب شد.

علیرضا نوروزی روز سه‌شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه استان افزود: این سرمایه گذاری‌ها در قالب افزایش سرمایه و ورود تجهیزات از کشورهای کره جنوبی، اتریش و هلند جذب شده است و در حوزه سرمایه گذاری خارجی ۲ سرمایه گذار نیز در نوبت دریافت مجوز سرمایه گذاری هستند.

وی یادآوری کرد: از سال ۱۴۰۰ طبق بودجه و تسری آن به سال ۱۴۰۱ از محل بند الف تبصره ۱۸ (اجزای بند یک تا ۹ این تبصره مربوط به شیوه حمایت دولت در قالب تسهیلات یارانه‌ای یا وام‌های کم‌بهره) فعالان اقتصادی گیلان از این وام‌ها برخوردار شدند. این تسهیلات مشارکتی، ترکیبی از بودجه دولت و منابع بانکی است که به‌عنوان تسهیلات یارانه‌دار از طریق سرمایه در گردش و ثابت از فعالان اقتصادی حمایت می کند.

وی هدف اصلی دولت را باتوجه به شاخص عقب ماندگی استانی در بخش تولید بویژه اشتغال و رفع بیکاری و اشتغالزایی دانست و افزود : دولت از محل منابع خود و بانکها تسهیلات یارانه داری برای حمایت از فعالیت های اقتصادی اختصاص داده است.

نوروزی گفت : برخی از این فعالیت‌ها پیشران رشد و توسعه صادرات محور، تولیدکننده کالاهای اساسی و ضروری، منابع و تجهیزات داخلی است که تامین کننده تحرک، سرمایه گذاری و تولید داخلی باشد.

وی اظهار کرد : در بخش های مختلف اقتصادی یارانه‌ای به تسهیلات این فعالان سود اقتصادی تعلق می گیرد که دامنه نوسان آن براساس فعالیت سرمایه های اولویت‌دار استان بین چهار تا ۱۶ درصد است.

وی عملکرد استان در این بخش را قابل دفاع خواند و گفت : گیلان از محل اعتبار تخصیص یافته سال ۱۴۰۰ که در سال ۱۴۰۱ هم پایدار شده است (دولت این مبلغ را بعنوان هزینه قطعی منظور کرده است) توانسته از محل تسهیلات یارانه‌دار بند الف تبصره ۱۸ قانون بودجه ۱۴۰۰ به مبلغ هزار و ۹۲ میلیارد تومان به ۵۷۲ طرح در استان پرداخت کند.

نوروزی کل تسهیلات اختصاص یافته از محل این بند قانونی به استان گیلان را حدود هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان اعلام و تصریح کرد : اگر به این تعداد ۴۴ طرح در مرحله پیش قرار داد اضافه شود تعداد طرح‌ها افزایش یافته و در عمل مبلغ ۶۰ میلیارد تومان بر این میزان افزوده می شود و در مجموع مبلغ جذب از ۸۸ درصد به ۹۲ درصد می رسد.

وی ادامه داد: از ۵۷۲ طرح بند الف تبصره ۱۸، ۲۱۶ طرح مربوط به بخش کشاورزی با جذب ۵۸۸ میلیارد تومان، صنعت و معدن و تجارت با ۱۷ طرح و ۲۱۴ میلیارد تومان، پارک علم و فناوری با رویکرد حمایت از فعالیت های نوپا و شرکت های دانش بنیان ۹ طرح با ۳۱ میلیارد تومان، گردشگری ۸۸ طرح ۶۵ میلیارد تومان تسهیلات، بخش تعاون، کار و رفاه اجتماعی ۳۹ طرح با جذب حدود ۲۶ میلیارد تومان تسهیلات دریافت کرده اند.

وی عنوان کرد: ارتباطات و فناوری ارتباطات ۱۰ طرح با جذب ۹ میلیارد تومان، بهزیستی ۱۵ طرح با جذب حدود یک میلیارد تومان، راهداری و حمل و نقل جاده ای ۳۰ طرح با جذب هشت میلیارد تومان، یک طرح در شرکت گاز به مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان، کمیته امداد ۳۷ طرح با مبلغ جذب ۹ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان و در بخش بافت های فرسوده و وام های ساخت مسکن نیز ۱۱۰ طرح با مجموع ۱۴۱ میلیارد تومان جذب و پرداخت شده است.

وی با اشاره نقش این اداره کل در جذب سرمایه و تسهیل‌گری سرمایه‌گذاری گفت: به موجب دستورات صادره امسال دستگاهها باید عرصه های مستعد ملی و دولتی را برای سرمایه گذاری شناسایی و در قالب یک بانک اطلاعات به دارایی معرفی کنند که در این راستا امسال ۳۱۹ عرصه توسط دستگاههای عرصه محور (راه و شهرسازی، شرکت شهرکهای صنعتی، امور اراضی، منابع طبیعی) شناسایی شده و ۲۱۶ مجوز بی‌نام هم توسط دستگاههای مجوز محور (صنعت و معدن و تجارت، جهاد کشاورزی، میراث فرهنگی و گردشگری) تهیه و برای سرمایه گذاران در ویترین سرمایه گذاری استان قرار گرفته است.

وی ادامه داد: از چهارم مردادماه سال ۱۴۰۱ که داشبرد مدیریتی برای نظارت برعملکرد دستگاهها بر صدور مجوزها دایر شد تا اول آذرماه ۹ هزار و ۹۳۱ درخواست در قالب ۴۲۲ نوع مجوز اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی در این قالب ثبت شده است.

وی تصریح کرد: از این تعداد ۲ هزار و ۸۱۳ درخواست منجر به صدور مجوز، سه هزار و ۶۱۱ مجوز رد شده، ۶۹۹ انصراف درخواست و ۲ هزار و ۸۰۸ درخواست در نوبت بررسی قرار دارند.