همه فیلم‌های ابرقهرمانی که در سال ۲۰۲۰ از راه رسیدند
همه فیلم‌های ابرقهرمانی که در سال ۲۰۲۰ از راه رسیدند
معین نیوز_در چند سال اخیر فیلم‌های ابرقهرمانی به آثاری محبوب در دنیای سینما تبدیل شده‌اند که دست‌کشیدن از آن‌ها اندکی غیرممکن به نظر می‌رسد.

دنیای کمیک بوک‌ها یا همان کتاب‌های مصور نه تنها هر روز بزرگتر از قبل می‌شود بلکه هواداران بیشتری هم پیدا می‌کند. ساخت فیلم‌های سینمایی براساس ابرقهرمانان دوست‌داشتنی این کتاب‌ها به مهم‌ترین جریان فعلی سینمای تجاری در سراسر جهان تبدیل شده و هر سال تماشاگران بسیاری برای تماشای فیلم‌هایی مانند «انتقام‌جویان: پایان بازی» به سالن‌های سینما هجوم می‌آورند. دو بازیگر اصلی این رقابت آتشین مارول و دی‌سی هستند. دو انتشارات کتاب‌های مصور که برای ساخت فیلم‌های سینمایی براساس شخصیت‌های محبوبشان با استودیوهای سینمایی مشهور همکاری می‌کنند. مارول با مجموعه دیزنی کار می‌کند و دی‌سی شریکی بهتر از استودیوی برادران وارنر پیدا نکرده است. اگرچه مارول چند سالی زودتر از رقیب به توسعه یک دنیای سینمایی با فیلم‌ها و شخصیت‌های مرتبط اقدام کرد اما دی‌سی هم تصمیم گرفت با تکرار سیاست موفقیت‌آمیز رقیب اصلی‌اش سهم بیشتری از سینما داشته باشد.

وقتی در سال ۲۰۰۸ استودیوی مارول تصمیم گرفت تا کتاب‌های مصور و کمیک‌ بوک‌های انتشارات مارول را به فیلم‌های سینمایی سازمان‌یافته تبدیل کند، هیچکس تصور نمی‌کرد همکاری آن‌ها با دیزنی اقتصاد سینما را برای همیشه تغییر دهد. فیلم‌های دنیای سینمایی مارول انقلاب بزرگی در صنعت سینما بودند و بسیاری از رکوردهای مالی را جابه‌جا کردند. در دوازده سال گذشته، بیست و سه فیلم سینمایی براساس کمیک بوک‌های مارول ساخته شد و درآمدی بیشتر از بیست و دو میلیارد و ششصد میلیون دلار را به همراه داشت. این ارقام نجومی با هدف سرگرم‌کردن هواداران سینما و مارول ساخته شده و برنامه‌ریزی دقیقی پشت آن وجود دارد.

شاید انکار این حقیقت جذاب که فیلم‌های ابرقهرمانی مهم‌ترین آثار چند سال اخیر سینما بوده‌اند اندکی دشوار باشد. فیلم‌های ابرقهرمانی با آغاز دنیای سینمایی مارول در سال ۲۰۰۸ به بخش مهمی از سینما تبدیل شده‌اند و حالا هر سال آثار متعددی در این ژانر ساخته می‌شوند تا در سالن‌های سینما اکران شوند. البته که مسیر و سیاست کلی استودیوهای سینمایی پس از شیوع ویروس کرونا در سال ۲۰۲۰ تغییر می‌کند اما باز هم باید منتظر تماشای آثار دلنشین ژانر ابرقهرمانی باشید.

در ادامه با همه فیلم‌های ابرقهرمانی که در سال ۲۰۲۰ از راه رسیدند، آشنا می‌شوید. آثاری که اگر ویروس کرونا شیوع پیدا نمی‌کرد احتمالا تعدادشان هم بیشتر بود.

The Old Guard | نگهبانانی از دیرباز

نمره منتقدان: ۸۱ از ۱۰۰

سرویس استریم نتفلیکس در سال‌های اخیر تلاش کرده تا فیلم‌های سینمایی بیشتری بسازد و «نگهبانانی از دیرباز» هم یکی از عناوین مهم آن‌ها در سال ۲۰۲۰ لقب می‌گیرد که در ژانر اکشن و ابرقهرمانی منتشر شد. منتقدان نسبت به این فیلم دیدگاه‌های گوناگونی دارند. گروهی معتقد هستند که این فیلم به معنای واقعی کلمه سرگرم‌کننده و باکیفیت است و گروهی هم می‌گویند «نگهبانان از دیرباز» آن‌قدر که تحسین‌شده هم خوب نیست و ایرادات قابل بحثی دارد. این فیلم که براساس کتاب‌های مصوری به همین نام ساخته شده، شارلیز ترون را در نقش اصلی‌اش در اختیار دارد و یکی از بهترین فیلم‌های ابرقهرمانی سال ۲۰۲۰ است.

Birds of Prey | پرندگان شکاری

نمره منتقدان: ۷۸ از ۱۰۰

هشتمین فیلم دنیای سینمایی دی‌سی در اوایل سال ۲۰۲۰ اکران شد و پیش از شیوع کامل ویروس کرونا در سالن‌های سینما فرصت اکران پیدا کرد. این فیلم که شخصیت محبوب هارلی کویین با هنرنمایی مارگو رابی را زیر ذره‌بین قرار داده بود از همه اشتباهات «جوخه انتحار» درس گرفته بود و می‌توانست یک شاهکار جذاب باشد. ادعایی که از نگاه تماشاگران و منتقدانی که فیلم را بررسی کرده بودند هم چندان دور از واقعیت نبود. اما مشکل اساسی «پرندگان شکاری» این است که تنها در فصل مناسبی از سال ۲۰۲۰ اکران نشد بلکه اکران آن تحت تاثیر شیوع جهانی ویروس کرونا هم قرار گرفت.

این فیلم با بودجه‌ای حدود ۸۵ میلیون دلار کم‌هزینه‌ترین فیلم دنیای سینمایی دی‌سی است که اندکی بیشتر از ۲۰۰ میلیون دلار فروخت. با این حال «پرندگان» شکاری بارها در سرویس استریم HBO Max تماشا شد و به‌سرعت محبوب شد.

Wonder Woman 1984 | زن شگفت‌انگیز ۱۹۸۴

نمره منتقدان: ۶۰ از ۱۰۰

اگر ویروس کرونا شیوع پیدا نمی‌کرد و باعث تعطیلی سالن‌های سینما در بیشتر نقاط دنیا نمی‌شد احتمالا «زن شگفت‌انگیز ۱۹۸۴» فقط یکی از فیلم‌های ابرقهرمانی مورد انتظار سال ۲۰۲۰ بود اما به دلیل تاخیرهای طولانی در تاریخ اکران فیلم‌هایی مانند «بیوه سیاه» این فیلم به مهم‌ترین فیلم ابرقهرمانی سال ۲۰۲۰ تبدیل شد که البته قرار نبود در سینماها اکران گسترده‌ای را تجربه کند. با وجود اکران محدود این فیلم در سینماهای آمریکا فرصتی فراهم شد تا کاربران سرویس استریم HBO Max هم این فیلم را تماشا کنند.

«زن شگفت‌انگیز ۱۹۸۴» در حقیقت دنباله فیلم «زن شگفت‌انگیز» است که در سال ۲۰۱۷ اکران شده بود. بنابراین پیش از تماشای این فیلم لازم است که محصول سال ۲۰۱۷ را تماشا کنید. «زن شگفت‌انگیز ۱۹۸۴» هم همانند فیلم نخست توسط پتی جنکینز کارگردانی شده اما منتقدان نسبت به این فیلم واکنش‌های متفاوتی داشتند. عده‌ای آن را جذاب و عده‌ای هم آن را خسته‌کننده و بی‌منطق می‌دانند.

Secret Society of Second-Born Royals | انجمن مخفی فرزندان دوم خاندان‌های سلطنتی

نمره منتقدان: ۵۷ از ۱۰۰

یکی از معدود فیلم‌های ابرقهرمانی سال ۲۰۲۰ که تماشای آن برای کودکان نه‌تنها مناسب به نظر می‌رسد بلکه اصلا برای کودکان و نوجوانان هم ساخته شده است. بنابراین تماشای آن برای تماشاگران بزرگسال تقریبا هیچ جذابیتی ندارد و حتی کودکان و نوجوانانی که فیلم‌ها را با دقت تماشا می‌کنند هم ممکن است از «انجمن مخفی فرزندان دوم خاندان‌های سلطنتی» ناامید شوند. این فیلم که از سرویس استریم دیزنی پلاس منتشر شد، فیلم‌نامه منطقی‌ای هم برای تماشاگرش در نظر نگرفته است.

داستان فیلم درباره سام، دومین فرزند متولد شده در یک خانواده‌ی سلطنتی است که مدتی پیش از تاج‌گذاری خواهرش متوجه می‌شود که همه‌ فرزندان دوم خانواده‌های سلطنتی دارای ژنتیک منحصربه‌فردی هستند که باعث می‌شود قدرت‌های ویژه و خاصی داشته باشند.

The New Mutants | جهش‌یافته‌های جدید

نمره منتقدان: ۳۵ از ۱۰۰

برای فیلمی مثل «جهش‌یافته‌های جدید» که ابتدا با تاخیرهای بسیار در روند تولید مواجه شد و پس از آن تاریخ اکرانش را بارها از دست داد احتمالا سال کابوس‌وارانه ۲۰۲۰ بهترین سال ممکن بود برای اکران بود. نیازی به یادآوری نیست که «جهش‌یافته‌های جدید» هم در نهایت اکران جهانی را تجربه نکرد و روی سرویس استریم دیزنی پلاس منتشر شد. این فیلم در نهایت آخرین فیلم از فرانچایز «مردان ایکس» است و این مجموعه عظیم سینمایی که از سال ۲۰۰ آغاز شد را به پایان می‌رساند. با این حال به اندازه آثار قبلی اکشن و ماجراجویانه نیست.

Bloodshot | بلادشات

نمره منتقدان: ۲۹ از ۱۰۰

این فیلم براساس کمیک بوک‌های «بلادشات» که توسط انتشارات والیانت منتشر شده بودند، ساخته شده و ‍نخستین تجربه کارگردانی دیوید ویلسون است. «بلادشات» یکی از نخستین فیلم‌هایی لقب می‌گیرد که قرار بود در ماه مارس ۲۰۲۰ اکران شود اما به دلیل شیوع ویروس کرونا به یکی از نخستین فیلم‌های سینمایی تبدیل شد که فرصت اکران در سالن‌های سینما را از دست داد. اگر فیلم‌های اکشن ون دیزل را تماشا کرده باشید احتمالا می‌دانید که نباید انتظارات زیادی از «بلادشات» داشته باشید.

یک سرهنگ نظامی به نام ری گریسون وهمسرش ترور می‌شوند اما گروهی از دانشمندان او را زنده می‌کنند. سرهنگ گریسون به یک قاتل قدرتمند تبدیل می‌شود و نیروهای غیرطبیعی متعددی کسب می‌کند. اما مشکل از جایی آغاز می‌شود که چیزی از گذشته‌اش به یاد نمی‌آورد. ری گریسون به مرور زمان خاطراتی را به یاد می‌آورد که او را ترغیب می‌کند تا گذشته‌اش را پیدا کند.