همه گیری کرونا در عراق
همه گیری کرونا در عراق
وزارت بهداشت عراق پس ثبت روزانه بیش از یک هزار مورد ابتلا به کرونا نسبت به ایپدمی و آمارهای نگران کننده که نشان دهنده وجود روزهای خطرناک در مواجهه با ویروس است، هشدار و احتمال داد که آمار مبتلایان در روزهای آینده به ۱۵ هزار نفر برسد.

وزارت بهداشت عراق پس ثبت روزانه بیش از یک هزار مورد ابتلا به کرونا نسبت به ایپدمی و آمارهای نگران کننده که نشان دهنده وجود روزهای خطرناک در مواجهه با ویروس است، هشدار و احتمال داد که آمار مبتلایان در روزهای آینده به ۱۵ هزار نفر برسد.

«حازم الجمیلی»، معاون وزیر بهداشت عراق امروز (دوشنبه) گفت که افزایش آمار مبتلایان روزانه به بیش از یک هزار نفر به دلیل پایبند نبودن شهروندان به مقررات منع رفت و آمد مساله ای بسیار نگران کننده است.
وی با بیان اینکه در شرایط اپیدمیولوژی اخیرا  یک هزار و ۲۵۲ مورد ابتلا به ویروس کرونا در بالاترین میزان روزانه تاکنون در کشور ثبت شده است، آن را یک انفجار اپیدمی جدی با جهش در تعداد کشته ها توصیف کرد که روزانه به بیش از ۳۰ مورد رسیده است.
این مقام بهداشتی پیش بینی کرد که تعداد مبتلایان در روزهای آینده به بیش از ۱۵ هزار نفر خواهد رسید و این در حالی است که شمار مبتلایان عراق تا پیش از ۲۲ مه ۲۰۲۰ روزانه حدود ۱۰۰ نفر بوده است.
الجمیلی دلیل بیشتر شدن آمار مبتلایان را افزایش آزمایش ها که به روزانه ۱۰ تا ۱۵ هزار نفر می رسد و همچنین انجام سریع بررسی های اپیدمیولوژیک در مقیاس بزرگ که امکان دسترسی به هزاران مورد پنهان را فراهم کرده است و نیز اصرار بر این باور که کرونایی وجود ندارد (با وجود خطرات جدی ویروس کرونا) دانست.
معاون وزیر بهداشت عراق با بیان اینکه آمار روزانه مبتلایان در بغداد بین ۵۰ تا ۶۰ درصد از کل مبتلایان کشور است، این مساله را به اقدام های ضعیف امنیتی در مواجهه با تخلفاتی که ناشی از عدم پایبندی اکثر شهروندان به برنامه های پیشگیرانه است، نسبت داد.
الجمیلی در ادامه بر لزوم اتخاذ تصمیم های قوی و مؤثر که پوشیدن ماسک و دستکش در خیابان ها و تعهد به اقدام های پیشگیرانه را الزام آور کند، تاکید کرد و گفت واحد مبارزه با بحران در وزارت بهداشت از ابتدا با تبدیل محدودیت های کلی به جزیی مخالف بود و ما در اواسط رمضان به پایان خطرات کرونا نزدیک بودیم اما دولت سابق تصمیم های عجولانه ای گرفت.
با وجودی که عراق برای حدود ۱۰۰ روز توانست، شیوع «ویروس کرونا» را به نحو مطلوبی مدیریت کند، در روزهای اخیر اوضاع و مدیریت بحران به نظر می‌رسد از کنترل خارج شده است.
در حالی که پیشتر به سختی تعداد مبتلایان به کرونا در عراق از ۱۰۰ نفر در روز تجاوز می‌کرد، در روزهای اخیر آمارها از ابتلای یکهزار نفر در روز تجاوز کرده و زنگ خطر را در این کشور به صدا در آورده است.
وزارت بهداشت عراق که پیشتر وعده داده بود هرگز تدابیر سختگیرانه برای پیشگیری از این بیماری را اتخاذ نمی‌کند، اکنون عملا ناچار به روی آوردن به تدابیر شدید پیشگیرانه شده است.
در دو روز گذشته به ترتیب یک هزار و شش و یک هزار و ۲۵۲ مورد مبتلا به ویروس کرونا در عراق شناسایی شده و احتمال می رود آمار روزانه ابتلا به ویروس در روزهای آینده افزایش یابد.
تعداد مرگ و میرها نیز در همین مدت رو به افزایش گذاشته به نحوی که تعداد جان باختگان از اول ماه ژوئن ( ۱۲ خرداد) با ۱۰ مورد رو به افزایش گذاشته و دیروز یکشنبه ششم ژوئن (۱۷ خرداد) به ۳۳ مورد رسید.
طبق آمار نهایی از زمان نخستین مورد ثبت ابتلا به کرونا در ۲۴ فوریه (پنجم اسفند ۹۸) تاکنون تعداد کل مبتلایان در عراق ۱۲ هزار و ۳۶۶ مورد، تعداد مرگ و میرها ۳۴۶ و بهبود یافتگان پنج هزار و ۱۸۶ مورد بوده است.

ویروس کرونا تاکنون در ۲۱۰ کشور جهان بیش از ۷ میلیون ۱۱۹ هزار و ۸۰۲ نفر را مبتلا کرده که از این تعداد تاکنون ۴۰۶ هزار و ۶۶۰ نفر فوت شده اند.

امریکا به خاطر کمبود زیرساخت های بهداشتی با بیش از ۲ میلیون مبتلا و ۱۱۲ هزار و ۴۷۷ نفر فوتی در رتبه اول جهانی قرار دارد.