واکسن کرونا؛ هدیه‌ای در دستان والدین برای رهایی کودکان از کووید ۱۹
واکسن کرونا؛ هدیه‌ای در دستان والدین برای رهایی کودکان از کووید ۱۹
معین نیوز_اُمیکرون ویروس جهش یافته کرونا برای ابتلا کودک، جوان و پیر نمی‌شناسد؛ موضوع مهمی که کارشناسان بهداشتی استان گیلان از والدین می‌خواهند تا برای مقابله با این ویروس و کاهش شدت بیماری، واکسیناسیون کودکان را جدی بگیرند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، ویروس کرونا در ابتدای ظهور با بی‌رحمی سالمندان و میانسالان را درگیر بیماری می‌کرد، تا جایی که جان بسیاری از این گروه‌های سنی را گرفت، در مدت ۲ سال از پیدایی این ویروس تلاش‌های زیادی برای مهار و کنترل بیماری کووید ۱۹ انجام شد، در ابتدا، ورود واکسن کرونا برای تزریق هموطنان در کشور و بعد از مدتی ساخت واکسن در داخل کشور موجی از امید و خوشحالی را در جامعه ایجاد کرد.

تزریق واکسن ابتدا برای کادر بهداشت و درمان در سراسر کشور، بعد از مدتی برای گروه سنی ۶۰ سال به بالا و چندی بعد هم برای سایر گروه‌های سنی “بالای ۱۸ سال” فراخوان شد، گیلانی‌ها از تزریق واکسن استقبال کردند، تا جایی که در روزهای آغازین مراکز واکسیناسیون مملو از جمعیت بود، به دلیل توجه مردم این استان برای تزریق واکسن در مدت کوتاهی مراکز واکسیناسیون گسترش پیدا کرد و مردم با آرامش واکسن را دریافت کرده‌اند.

با تسریع ورود واکسن به کشور و سرعت در واکسیناسیون، تزریق به گروه سنی بالای ۱۲ تا ۱۸ سال “دانش‌آموزان” رسید، اگر چه در ابتدا خانواده‌های گیلانی برای تزریق واکسن تمایلی نشان ندادند اما بعد از مدتی پدران و مادران به تاکیدات متخصصان بهداشتی توجه کرده و به تدریج تزریق واکسن در این گروه سنی نیز با استقبال مواجه شد.

براساس آخرین آمار دریافتی تاکنون، ۱۸۰ هزار و ۵۲۷ نفر نزدیک ۹۹ درصد از دانش آموزان استان گیلان دُز نخست و افزون بر ۱۵۹ هزار و ۹۵ نفر از دانش‌آموزان بالای ۱۲ سال نیز دُز دوم واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.

با سویه اُمیکرون و علاقه این ویروس به کودکان با تصمیم‌گیری سریع مسئولان بهداشتی، امکان تزریق واکسن کرونا برای گروه سنی پنج تا ۱۱ سال فراهم شده که البته بازدیدهای میدانی از مراکز واکسیناسیون نشانگر این است که پای اکثریت کودکان به دلیل عدم تمایل والدین، به این مراکز باز نشده‌است.

در زمان حاضر ۲ نوع واکسن سینوفارم و پاستوکووک برای این گروه سنی در نظرگرفته شده‌است.

اُمیکرون در کمین کودکان است، تزریق واکسن جدی گرفته شود

کارشناسان بهداشتی گیلان با بیان اینکه ویروس کرونا در موج ششم با سویه اُمیکرون بیشتر تمایل به گروه سنی کودکان دارد، می‌گویند: یکی از دلایلی که اُمیکرون در پیک ششم در گروه سنی کودکان مشاهده می شود این است که واکسن کرونا به سایر گروه‌های سنی تزریق شده‌است.

واکسن کرونا؛ هدیه‌ای در دستان والدین برای رهایی کودکان از کووید ۱۹

مدیر گروه بیماری‌های مرکز بهداشت گیلان در این باره به خبرنگار ایرنا با اشاره به اهمیت تزریق واکسن کرونا برای همه گروه‌های سنی از جمله کودکان اظهار داشت: واکسیناسیون گروه‌های سنی مختلف ضمن پیشگیری از ابتلا، شدت بیماری و مرگ و میر را کاهش می‌دهد.

دکتر حسن‌رخ شاد اظهار داشت: خانواده‌ها از فرصت تزریق واکسن به گروه سنی کودکان “پنج تا ۱۱” سال استفاده کنند و برای رهایی کودکانشان از اُمیکرون برای تزریق واکسن آنان اهتمام داشته باشند.

وی با بیان اینکه با تزریق واکسن کودکان می‌توان ویروس کرونا را از آنان و همچنین از خانواده دور کرد، افزود: در مواردی ویروس کرونا از طریق کودکان به بزرگترها منتقل می شود بنابراین واکسیناسیون کودکان برای پیشگیری از ابتلا اهمیت دارد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان با اشاره به شروع واکسیناسیون کودکان ۵ سال به بالا علیه کرونا گفت: والدین با واکسیناسیون به موقع کودکان علیه ویروس کرونا سلامتی آنها را تضمین کنند.

دکتر انوش دهنادی‌مقدم با بیان اینکه در موج ششم بیماری کووید ۱۹ واکسیناسیون همگانی برای حفظ سلامت آحاد جامعه ضروری است، اظهار داشت: با واکسیناسیون درصد قابل توجهی از بزرگسالان طی یک سال گذشته، شاهد کاهش مرگ و میر ناشی از کرونا در این گروه سنی بودیم.

وی از خانواده‌های گیلانی خواست تا با واکسیناسیون به موقع کودکان، ضمن تضمین سلامتی آنان، احتمال انتقال ویروس از کودکان به بزرگسالان را نیز متوقف کنند.

علائم خطر اُمیکرون در کودکان

متخصصان بیماری‌های عفونی نیز از والدین می‌خواهند تا در صورت مشاهده هر یک از علائم تنفسی تند، دشوار و تنگی‌نفس، ناله و کبودی زبان و لب‌ها، کاهش سطح هوشیاری و بی‌قراری بیش از اندازه، ناتوانی در خوردن و آشامیدن و کاهش حجم ادرار، استفراغ و مقاوم به درمان در کودکان هر چه سریعتر آنان را به مراکز درمانی منتقل کنند.

بر اساس آمار امروز “چهارشنبه” دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان ۶۷۴ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان های استان بستری بوده، ۱۵۲ نفر در ۲۴ گذشته بستری شدند و ۹۷ بیمار در بخش مراقبت های ویژه هستند.

براساس آخرین ارزیابی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شهرستان‌های لنگرود، لاهیجان، آستانه‌اشرفیه، ماسال، رودبار، رشت، خمام، تالش، بندرانزلی، صومعه سرا، فومن، املش، سیاهکل و رودسر در رنگ بندی قرمز کرونایی قرار دارند و آستارا، رضوانشهر و شفت نارنجی هستند.