واکنش‌ها به یک مصاحبه؛ صفایی‌فراهانی در فوتبال چه کرد؟
واکنش‌ها به یک مصاحبه؛ صفایی‌فراهانی در فوتبال چه کرد؟
«ما کمتر دچار تضاد یا مشکل با سازمان تربیت‌بدنی و کمیته ملی المپیک در آن دوران می‌شدیم. روی هم رفته در آن دوران کارهای زیادی انجام شد که هرکدام می‌توانست چالش‌های زیادی را به همراه داشته باشد.» این بخشی از صحبت‌های مهدی خبیری نایب‌رئیس پیشین فدراسیون فوتبال در رابطه با گفت‌وگوی داریوش مصطفوی درباره زیرسوال بردن مدیریت صفایی‌فراهانی و کمیته انتقالی در تدوین اساسنامه است.

محسن صفایی‌فراهانی رئیس اسبق فدراسیون فوتبال با تایید ابتلایش به ویروس کرونا در قرنطینه خانگی به سر می‌برد. بعد از گفت‌وگوی ایرناپلاس با داریوش مصطفوی و اتهام‌هایی که به صفایی‌فراهانی زده شد، در انتظار پاسخگویی بودیم که به دلیل وضعیت کرونایی، منتظر می‌مانیم تا سلامتی او حاصل شود.
صفایی‌فراهانی از سال ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۱ ریاست فدراسیون فوتبال را عهده‌دار بود و نقش به سزایی در عبور فوتبال ایران از دوران سنتی به دوران مدرنیته ایفا کرد و از معدود مدیرانی سیاسی، اقتصادی و ورزشی موفق به شمار می‌رود که بیشترین فعالیت مدیریتی‌اش نیز در دوران اصلاحات بوده است.

آن اساسنامه یک کار انقلابی بود
انتشار بخش نخست گفت‌وگوی ایرناپلاس با داریوش مصطفوی و مسایل مطرح شده در آن، واکنش‌های مختلفی را به همراه داشته است.

مهدی خبیری نایب‌رئیس پیشین فدراسیون فوتبال در همین رابطه به ایرنا پلاس گفت: «با احترام خاصی که از قدیم به آقای مصطفوی داشته‌ام باید به نکاتی اشاره کنم. البته یک بار درباره اساسنامه در برنامه ورزش دو با اجرای آقای جهانگیر کوثری در سال ۱۳۸۶ با هم مناظره داشتیم و آنجا مشخص شد اساسنامه تدوین شده توسط سازمان تربیت‌بدنی در زمان خودش یک کار انقلابی و قابل قبول از طرف فیفا بود اما اساسنامه در همه نهادهای ورزشی هر دو یا سه سال باید تجدید نظر شود و قضاوت در مورد آن در حال حاضر غیر علمی است.»

عضو سابق کمیته اجرایی ای‌اف‌سی در ادامه اظهار کرد: «در زمان کمیته انتقالی با توجه به استانداردی که کمیته فدراسیون‌های ملی فیفا -در تهیه پیش‌نویس آن اساسنامه استاندارد، من نیز عضو آن کمیته بودم- در سال ۱۳۸۵ تکمیل کرده و به کشورهای عضو ارسال شده بود، اساسنامه فدراسیون فوتبال باردیگر تدوین و به فیفا ارسال و با ایرادهای جزئی مورد قبول واقع شد؛ البته باید یادآور شوم که تجربه نظارت در نوشتن اساسنامه برای چند کشور را از طرف فیفا داشتم و حتی در کمیته تجدیدنظر اساسنامه در ای‌اف‌سی(کنفدراسیون فوتبال آسیا)، به همراه سه حقوقدان، نقش داشتم.»

اساسنامه به تائید دولت رسید
وی درباره آن قسمت از سخنان مصطفوی که گفته بود، این اساسنامه هرگز به مجلس برده نشده بود و فیفا کمی کوتاه آمد، اظهار کرد: «این اساسنامه پس از تائید فیفا به دولت ارسال و از طرف دولت نیز تائید شد؛ مدارک آن نزد آقای کیومرث هاشمی وجود دارد؛ ضمناً اگر دولت آن را تائید نمی‌کرد فیفا آن را نمی‌پذیرفت.

البته همان اساسنامه که در تهیه و تدوین آن نقش داشتم، باید پس از دو سال به روز می‌شد که نشد و در سال ۲۰۱۶ به طور کلی استاندارد فیفا تغییر و به فدراسیون‌ها ابلاغ شد که مشکل ما تطبیق با استاندارد جدید است.»

فراهانی با اصول اولیه مدیریت آشنایی داشت
خبیری در پاسخ به حضور سیاسیون در راس فدراسیون گفت: «این درست است که آقای صفایی‌فراهانی از مدیریت صنعت به فوتبال آمد، اما کاملاً با اصول اولیه مدیریت آشنا بود و بعد نیز همه کارهایی که در فدراسیون فوتبال انجام می‌شد براساس کارشناسی بود.

در کارشناسی فوتبال، اهالی فوتبال خیلی کمک می‌کردند. ما در مدتی که با آقای صفایی‌فراهانی کار می‌کردیم در فدراسیون فوتبال یک هماهنگی و توازن بین نظام ورزشی و فدراسیون وجود داشت و همه همدیگر را قبول داشتند.»

لیگ حرفه‌ای یک پروژه نیست
نایب‌رئیس پیشین فدراسیون فوتبال در ادامه افزود: «در مورد لیگ حرفه‌ای گفته‌های آقای مصطفوی کاملاً درست بود و من دو سالی با کنفدراسیون فوتبال آسیا مشغول چانه زدن در این مورد بودم و در نهایت گفته شد، لیگ حرفه‌ای الزامی است و اگر استانداردهای آن تدوین و رعایت نشود نمی‌توانید در مسابقات قهرمانی باشگاه‌های آسیا حضور داشته باشید. ضمناً لیگ حرفه‌ای یک پروژه نیست، بلکه یک فرایند قدم به قدم است که زیرساخت‌های آن به تدریج باید فراهم شود و ما زیرساخت‌های شروع آن را داشتیم و در حال حاضر این لیگ بسیار پیشرفت کرده و مجبور است خود را هر سال توسعه دهد وگرنه نسل لیگ به انقضا منجر خواهد شد.»

دخالت‌های سازمان تربیت‌بدنی
خبیری در پایان گفت: «دخالت‌های سازمان تربیت‌بدنی به شکل گسترده باعث شد بود که از ابتدا تا شروع دموکراسی در دهه هفتاد، طول دوره رؤسای فدراسیون، زیر دو سال باشد.

به عنوان نمونه می‌توان به برکناری بسیاری از رؤسای فدراسیون فوتبال به حدود یک سال اشاره کرد؛ از جمله برکناری آقای عابدینی در مدت کمتر از ۶ ماه و برکناری آقای دادکان، البته ریاست ایشان کمتر از چهار سال بود که با چالش‌های بسیار زیاد داخلی و خارجی رو به رو شد. پیامد منفی دیگر، اینکه تعیین جانشین برای آینده بسیار نامعلوم و غیرقابل پیش‌بینی بوده است.‌»