ورود یک مهاجم خطرناک آمریکایی به سواحل خزر
ورود یک مهاجم خطرناک آمریکایی به سواحل خزر
معین نیوز_در تاریخ ۳۱ خرداد در سواحل گوهرباران در غرب بندر امیر آباد توقف کوتاهی داشتیم؛ باورمان نمی شد که چه ساحل تمیزی دارد.

زباله آنجا بسیار کم بود و باید از ساکنان آنجا که اجازه نمی دهند ساحل را آلوده کنند تشکر کرد. اما وقتی به گیاهشناسی پرداختم به یک مهمان تازه وارد برخوردم‌. جنس آن را می شناختم ولی از نام گونه اش مطمئن نبودم. عکسش را به دوست روسی ام فرستادم و بلافاصله جوابم را داد. این یک گونه تاجریزی برگ نقره ای (Solanum elaeagnifolium) مهاجم آمربکایی است که بومی ایالات کانزاس تا لویسیانا تا مرز مکزیک است.

منابع را جستجو کردم و دیدم که مقاله ای در مورد گزارش این گیاه از مزارع پنبه استان تهران در دسترس است.

این تاجریزی برگ نقره ای گیاهی بس خطرناک و مهاجم است. اینکه پوشش گیاهی ساحلی را در این حد اشغال کرده است بسیار تاسف خوردم. اینها همه نشان از بی توجهی و عدم آگاهی جامعه علمی و مسئولین دارد.

من از آقای دکتر زند دبیر مرجع کنوانسیون تنوع زیستی و سازمان های حفاظت محیط زیست و جنگل های و مراتع درخواست دارم که لازم است در ایران تاکید مرجعی قوی برای جلوگیری از ورود گیاهان و جانوران مهاجم‌ تشکیل شود. اگر گیاه یا جانوری مهاجم و خارجی دیده شد، تیم امحا سریع به آن نقطه بروند و آن را نابود کنند. البته در مورد جانوران بایستی این کار با حساسیت و رعایت مسائل علمی و اخلاقی صورت گیرد.