وعده جدید وزیر صمت | خودروهای به‌روز و کم‌مصرف تا ۲ سال آینده به بازار می‌آیند؟
وعده جدید وزیر صمت | خودروهای به‌روز و کم‌مصرف تا ۲ سال آینده به بازار می‌آیند؟
معین نیوز_وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: برنامه‌های طراحی‌شده برای اصلاح صنعت خودروسازی به خوبی در حال اجراست و تا دو سال آینده شاهد صنعتی به‌روز با تولیداتی با مصرف سوخت پایین و باکیفیت خواهیم بود.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا،‌ سیدرضا فاطمی‌امین در جریان شانزدهمین نمایشگاه بین المللی قطعات، لوازم و مجموعه‌های خودرو در جمع خبرنگاران افزود: همان‌طور که از ابتدای آغاز به کار در وزرات صنعت، معدن و تجارت وعده کرده بودم ۱۰ پروژه در صنعت خودرو تعریف شده که اجرای آنها از دو ماه پیش آغاز شده و با زمان‌بندی مناسب در حال پیشرفت است.

وی با بیان اینکه منکر بدهی‌های صنعت خودرو به قطعه‌سازان و زیان‌انباشته بالای آنها نیستیم، ادامه‌داد: در چند بخش در حال انجام کار هستیم که از جمله آنها مدیریت جریان نقدینگی خودروسازان، کاهش هزینه‌های سربار آنها و همچنین اصلاح ساختار مالی شرکت‌هاست.

فاطمی‌امین خاطرنشان‌کرد: با این وجود نوید می‌دهیم که برنامه‌های طراحی شده برای اصلاح صنعت خودرو به خوبی در حال انجام است و همه تعهدات ما در این صنعت اجرایی خواهد شد.

وی گفت: یکی از ۱۰ پروژه یاد شده، اصلاح ساختار صنعت خودرو است، به این معنی که روابط بین خودروساز و قطعه ساز روابط نادرستی است که آشفتگی زیادی در آن وجود دارد و باید اصلاح شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان‌کرد: امروز به‌جای ارتباط مستقیم خودروساز و قطعه‌ساز و اینکه به‌طور مثال هر خودروساز با ۷۰۰ تا ۸۰۰ قطعه ساز کار کند که با خود مشکلاتی همچون پیچیده شدن مدیریت، سخت شدن کنترل کیفیت قطعات و قیمت‌ها و غیره را به دنبال دارد، به دنبال مجموعه‌سازی هستیم.

وی اضافه‌کرد: در این صورت هر خودروساز با ۷۰ تا ۱۰۰ مجموعه‌ساز کار خواهد کرد و مجموعه‌سازان نیز با قطعه‌سازان در ارتباط خواهند بود؛ شیوه‌ای که توسط خودروسازان خارجی هم اجرایی شده و موفقیت‌آمیز بوده است.

عضو کابینه دولت سیزدهم اظهار داشت: ایجاد یک یا دو واحد موتورساز در کشور که موتور در اختیار همه خودروسازان قرار بدهد، از دیگر برنامه‌هایی اصلاحی این صنعت خواهد بود.

برنامه تولید ۳ میلیون خودرو دست‌یافتنی است

فاطمی‌امین با اشاره به برنامه ریزی برای تولید سالیانه سه میلیون دستگاه خودرو تا سال ۱۴۰۴، آن را منطبق بر توانایی‌های خودروسازان برشمرد و گفت: در این زمینه ظرفیت‌ها و برنامه‌های همه ۱۰ خودروساز بزرگ کشور اخذ شده است.

وی یادآور شد: اکنون ۹۰ درصد تولید توسط دو خودروساز بزرگ کشور یعنی ایران‌خودرو و سایپا انجام می‌شود و این سهم تا سال ۱۴۰۴ به ۷۰ درصد کاهش خواهد یافت، به عبارتی سهم سایر خودروسازان از ۱۰ به ۳۰ درصد افزایش خواهد یافت.

وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان‌داشت: در ۲ ماه گذشته جلسات متعددی بین وزارت صنعت با خودروسازان در خصوص تامین قطعات، مشکلات خودروهای ناقص و غیره برگزار شده و در هفته‌های آینده خودرهای باقی‌مانده در کف پارکینگ خودروسازان تکمیل شده و به بازار عرضه خواهد شد.

وی افزود: از هفته آینده ایران‌خودرو روزانه ۵۰۰ دستگاه و سایپا روزانه ۲۰۰ دستگاه بیش از ظرفیت کنونی خود تولید خواهند کرد و به این ترتیب عرضه خودروسازان افزایش خواهد یافت.

گفتنی است، شانزدهمین نمایشگاه بین المللی قطعات، لوازم و مجموعه های خودرو امروز با حضور حدود ۵۰۰ شرکت بزرگ قطعه سازی داخلی و خارجی از کشورهای چین، ترکیه، هند، آلمان و ایتالیا، همچنین خودروسازان، قطعه‌سازان و شرکت‌های بزرگ و کوچک داخلی آغاز به کار کرد.

این نمایشگاه در ۱۰ سالن و نزدیک به ۲۵ هزار متر فضای نمایشگاهی افتتاح شده که از امروز به مدت چهار روز (تا ۱۹ آبان ماه) آماده استقبال از صنعتگران و علاقه‌مندان است.

زمینه فعالیت مشارکت کنندگان، قطعات و مجموعه‌های خودرو، ماشین آلات و تجهیزات قطعه‌سازی، تحقیقات و طراحی مهندسی، مواد اولیه و تجهیزات جانبی خودرو، بازرگانی و خدمات پس از فروش، لوازم تزئیناتی خودرو، تعمیر و نگهداری خودرو است.