وقتی سرباز می ایستد !
وقتی سرباز می ایستد !
معین نیوز_صدای من سرباز اکبری هستم این روزها در فصای رسانه ها ی اجتماعی با تکثیر فوق العاده خود صحنه های جدیدی از واکنش به یک رویداد و نوع رویکردها را در فضای عمومی جامعه به میدان آورد .

اگرچه امکان دارد این گونه موضوعات در کوچه و خیابان و در مسیر زندگی روزمره بسیار اتفاق بیافتد و واکنشی را هم به دلیل عدم بازتاب آن به همراه نداشته باشد اما وقوع این اتفاق و نوع واکنشی که مردم در فضای شیشه ای جامعه امروز به واسطه تکنولوژی رسانه ای و در دسترس بودن ابزار های متنوع اطلاع رسانی دارند حاکی از حساسیت هایی است که جامعه نسبت به دو قطبی قدرتمند و ضعیف یا حق و باطل و یا قانونمندی و قانون شکنی بویژه از ناحیه صاحبان قدرت دارند.

سیلی نواخته شده بر صورت ان سرباز و واکنش های مختلف با توجه به آنچه اظهار شد، نشان از حساسیت های عمومی نسبت به رفتار صاحبان منصب و نوع نگاه انان به عامه جامعه با توجه به شرایط خاص این روزها و عصبانیت های اجتماعی از چالش ها و مشکلات عمومی جامعه دارد.

سرباز در فرهنگ لغت کسی است که تا پای جان بر سر آرمانش می ایستد و هرچند که از نظر سلسله مراتب نظامی پایین ترین درجه است اما در فرهنگ دفاعی از ارزش ممتازی برخوردار و سرمایه ای اجتماعی برای کشور محسوب و مورد احترام همگان است و این ارزش و احترام جایگاه، تا جایی است که تاریخ گواهی دهنده خوبی بر نوع نگاه ملت ها به آن است.

سرباز اکبری در این روزهانماد وظیفه شناسی شده است و پشتوانه مردمی که برای او شکل گرفته، نشان از ایستادگی ملتی در برابر بسیاری از دور زدن ها و رفتن به خط های ویژه دارد .

خط های ویژه ای که چه بسیار رنج ها گریبانگیر این مردم کرده است و همین ملت برای قطع این خط ویژه ها با انقلاب خود آرمان هایشان را به انتظار نشسته اند و چه سربازان و سرداران و امیرانی را که در طول این سال های پس از انقلاب در جنگ و دفاع و نبرد ها و حفظ دستاوردهای خود ، هدیه این راه کرده اند و چه مردان بزرگی که با همه هیبت و شکوه و بزرگی، خود را سرباز وطن نامیدند.

از سرباز در فرهنگ ایرانی از جان گذشتگی و ایثار و ایستادن در مقابل هر آنچه از بین برنده منافع ملی و عمومی کشور است، خواه پشت سنگرهای دفاع از مرزو بوم در مقابله با بدخواهان خارجی و یا داخلی که هردو بیگانگانی در نزد ملت هستند، یاد می شود و این ایستادگی نیز مقاومت در مقابل ویژه خواران و ایجاد کنندگان خط ویژه نیز هست .

پشتیبانی این روزهای مردم از این سرباز نشان داد که ملت یکبار دیگر در مقابل همه هجمه هایی که می تواند به منافع عمومی خدشه وارد کند از ریز و درشت خواهد ایستاد و به سربازان خود اعتماد دارد و این واکنش ها هشداری اشکار برای آنانی است که از هر موقعیتی به دنبال خط ویژه‌ای برای خود و هم کیشانشان هستند که در نهایت مجبور به عقب نشینی مانند آنچه در عذر خواهی ان نماینده در پیشگاه ملت اتفاق افتاد می باشند چون را گریز دیگری ندارند.

اینک انچه در اصلاح ساختار ها و جلوگیری از نابسامانی ها در جامعه به ان نیازمندیم رفتار سربازی به عنوان عضوی از پیکره جامعه در هر مسوولیت اجتماعی و دیوانسالاری است که اگر فرهنگ شود بسیاری از ناملایمات و رنج ها و بر بادرفتن ثروت ها و منافع ملی شاهد نخواهیم بود.

  • نویسنده : یونس رنجکش