وقتی هند متوسل به ایران شد ؛ مذاکره برای بازگشایی دریای سرخ | کریدور هند-اسرائیل ملغی شد؟
وقتی هند متوسل به ایران شد ؛ مذاکره برای بازگشایی دریای سرخ | کریدور هند-اسرائیل ملغی شد؟
معین نیوز_هندی‌ها با دسیسه‌چینی آمریکا توافق بیش از ۲دهه‌ای خود با ایران برای احداث کریدور هند-اروپا را کنار گذاشته بودند، اکنون برنامه آنها برای کریدور هند-عربستان-اسرائیل- اروپا نیز با جنگ منطقه‌ای بلااثر شده است.

هند در حال مذاکره دیپلماتیک با ایران بر سر حملات حوثی‌ها به کشتی های دریایی دریای سرخ است. اهمیت انتشار این خبر از آن‌روست که اجلاس سران گروه ۲۰ در شهریورماه امسال از یک توافق هندی، اسرائیلی و اروپایی با حمایت آمریکا برای راه‌اندازی کریدور ریلی-دریایی میان این نقاط از دنیا رونمایی کرد.

توافق بر سر احداث این کریدور به دنبال حذف ایران از هاب منطقه‌ای و بهره‌مندی از منافع اقتصادی آن بود. هند طی سال‌های اخیر با وجود توافقات اقتصادی با ایران بر سر احداث بندر شهید بهشتی چابهار تاکنون در اجرای این پروژه تاخیر طولانی داشته است.

اجرای نیمه‌کاره فازهای متعدد بندر چابهار در دریای عمان روایت‌کننده چرخش هندی‌ها به جایگزینی مسیری جدید از طریق عربستان و اسرائیل تا اروپا بود. تا پیش از این بنا بر انتقال کالاهای شرق آسیا از طریق بندر چابهار و خطوط ریلی ایران تا مرزهای شمالی غربی کشور و از آنجا به مقصد هلسینکی فنلاند بود.