٧ اثر تاریخی جدید به فهرست آثار ثبت شده قزوین اضافه شد
٧ اثر تاریخی جدید به فهرست آثار ثبت شده قزوین اضافه شد
معین نیوز_مدیرکل میراث فرهنگی قزوین از ثبت ۷ اثر تاریخی جدید این استان در فهرست آثار ثبت شده ملی خبر داد.

به گزارش ارسالی خبرنگار معین از قزوین،علیرضا خزائلی در نشست خبری که  همزمان با آغاز دهه فجر در سالن جلسات اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان قزوین برگزار شد اظهار کرد: اداره کل میراث فرهنگی در ایام دهه فجر برنامه‌های گوناگونی دارد که از آن جمله می‌توان به پروژه مرمت آستان مقدس امامزاده حسین (ع) با اعتبار ۴۰ میلیارد ریال و پروژه مرمت تزئینات کاخ موزه چهلستون با اعتبار ۹ میلیارد ریال اشاره کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان قزوین ادامه داد: پروژه مرمت هشتی صفوی واقع در مجموعه دولتخانه صفوی با اعتبار هشت میلیارد ریال و پروژه فاز دوم پروژه گنبدخانه و رواق‌های ضلع شمال شرقی مسجد جامع عتیق با اعتبار ۲۰ میلیارد ریال نیز از پروژه‌های است که در این ایام به بهره برداری می‌رسند.

وی عنوان کرد: بهره‌برداری از ۲۸ پروژه گردشگری، صدور ۴۴ مجوز ایجاد تأسیسات گردشگری، پرداخت تسهیلات به متقاضیان سرمایه‌گذاری در ۵۳ طرح گردشگری، صدور ۹ مجوز حوزه گردشگری کشاورزی، صدور سه مجوز دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری، آموزش ۱۳۵۸ متقاضی فعالیت در حوزه گردشگری و میزبانی از بیش از چهار میلیون گردشگر داخلی و خارجی از مهمترین اقدامات ما در سال جاری بوده است.

این مسئول با اشاره به اینکه در دولت سیزدهم روستای اندج به عنوان روستای ملی گلیم الموت و اولین روستای ملی صنایع دستی استان قزوین ثبت گردیده گفت: بالغ بر ۸ میلیون دلار محصولات صنایع دستی به صورت گمرکی و چمدانی از قزوین صادر شده است، ۴ اثر در رشته‌های نخ‌ریسی و آهار مهره کاغذ و پارچه در فهرست ملی میراث معنوی ثبت گردیده و مالکیت معنوی ۲ اثر در رشته‌های قفل سازی و پاپیه ماشه به ثبت رسید و سه نشان فاخر در رشته‌های خراطی، تراش شیشه و نگارگری توسط هنرمندان قزوینی کسب شده است.

خزائلی بیان کرد: از زمان آغاز به فعالیت دولت سیزدهم، در استان قزوین ۲۰ بنای تاریخی برای ایجاد کارگاه‌های صنایع دستی از طریق مزایده به علاقه‌مندان واگذار شده و بیش از ۲۰ نمایشگاه و بازارچه موقت صنایع دستی در مناسبت‌های مختلف برگزار شده است.

وی اضافه کرد: معرفی قزوین در محورهای مواصلاتی امر قابل توجهی است که در این راستا با همکاری اداره کل راهداری استان قزوین در حال حاضر در محورهای اصلی مواصلاتی اصلی ۱۰ بیلبورد برای معرفی جاذبه‌های گردشگری اختصاص پیدا کرده است.

مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان قزوین مطرح کرد: روز گذشته هفت بنای تاریخی در استان قزوین شامل ۲ قنات، ۲ حمام و سه خانه بودند به ثبت رسید و علاوه بر این ما چهارمین پایگاه ملی خود را با عنوان پایگاه محوطه‌های باستانی دشت قزوین هفته آینده در بوئین‌زهرا افتتاح خواهیم کرد.

وی با اشاره به برگزاری با کیفیت دومین جشنواره ملی چندرسانه‌ای میراث فرهنگی در استان قزوین گفت: در این بازه زمانی میلیون‌ها بار نام قزوین در فضای مجازی تکرار شد و با گزارش رویدادهای این جشنواره به ریاست جمهوری، پیام حمایت و تقدیر ایشان نیز صادر شد.

وی با اشاره به این موضوع که در خصوص جشنواره یک فعالیت رسانه‌ای خوب روی داد گفت: رسانه‌های استان در این بازه زمانی حضور قابل توجهی داشتند که از این اقدامات تشکر می‌کنیم.

خزائلی در خاتمه یادآور شد: امسال بر تعداد هتل‌های که خانه تاریخی هستند توسط بخش خصوصی افزوده خواهد شد و نیز خیرین بخش میراث فرهنگی نیز برای مرمت، حفظ و نگهداری از آثار پای کار آمده‌اند.