پایداری پرواز مستقیم رشت _ استراخان یک مطالبه مهم و جدی تجار  است
پایداری پرواز مستقیم رشت _ استراخان یک مطالبه مهم و جدی تجار  است
معین نیوز_اعضای هیات تجاری استان گیلان در جلسه مشترک سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در استراخان با این هیات و نمایندگان شورای تجار و بازرگانان ایرانی مقیم این استان روسیه پایداری پرواز مستقیم رشت _ استراخان را یک مطالبه مهم و جدی تجار و فعالان اقتصادی عنوان کردند.

به گزارش معین نیوز در این نشست که در محل کنسولگری ایران در استراخان روسیه برگزار شد شرکت کنندگان ضمن تاکید بر گسترش روابط تجاری و اقتصادی با کشور روسیه و هم افزایی امکانات و پشتیبانی ها در این زمینه، استان استراخان را به عنوان کانون داد و ستد ایران بویژه استان کیلان با روسیه بسیار حایز اهمیت خواندند.
مهدی اکوچکیان سرکنسول جمهوری لسلامی ایران در استراخان روسیه با اشاره به مجموعه اقدامات انجام شده برای برقراری پرواز مستقیم رشت به استراخان و به العکس این فرصت را بسیار مهم و ارزشمند در توسعه روابط تجاری و اقتصادی ایران و روسبه عنوان کرد.

وی اظهار داشت : برغم مشکلات بسیار با همکاری شرکت پارس ایر و اتاق بازرگانی گیلان و سایر مسوولان و فعالان اقتصادی و همچنین همکاری های مسوولان استراخان این پرواز برقرار شده است که باید تداوم یابد.

به گفته وی ، تجار و فعالان اقتصادی ایران و روسیه بویژه استان های گیلان و استراخان نقش مهمی در پایداری و رونق این پرواز دارند که نامین کننده منافع مشترک انان و دو کشور است.

وی یاد اورشد : با توجه به سیاست های دولت در توسعه روابط با کشور روسیه و تمایل این کشور همسایه نیز در همکاری های مختلف با ایران ،پشتیبانی های لازم برای فعالیت فعالان اقتصادی بخش خصوصی فراهم است .

به گفته سرکنسول ایران در استراخان روسیه فعالان اقتصادی دو کشور باید تلاش و همکاری داشته باشند تا برقراری این پرواز پایدار و با ایجاد اشتیاق در بین بازرگانان و همچنین مردم برای رونق بخشی به صنعت توریسم دو کشور بویژه گیلان و استراخان زمینه های پایداری این ناوگان هوایی فراهم تا تردد ها تسریع شود.

وی گفت : کنسولگری ایران در استراخان در اولین فرصت و کمترین زمان ممکن ویزای ورود به کشور ایران را برای علاقمندان کشور روسیه صادر می کند و انتظار دارد کنسولگری روسیه در رشت هم شرایط مشابهی برای هموطنان ایرانی فراهم کند که حتما چنین خواهد بود.

رئیس اتاق بازرگانی گیلان که در راس هیاتی تجاری در اولین پرواز مستقیم رشت به استراخان به این استان سفر کرده بود در این نشست بر ضرورت تعامل و همکاری های بیشتر بین تجار ایرانی مقیم استراخان و سایر فعالان اقتصادی کشور و مسوولان در حفظ و توسعه شرایط دادو ستد با روسیه تاکید کرد.

هادی تیز هوش تابان با اشاره به سابقه فعالیت اقتصادی و داد و ستد استان های گیلان و استراخان از سالیان دور و وجود مشکلات بسیار در این زمینه یاد اور شد : در طول این سال ها بسیاری از اشکالات و تنگنا ها با همکاری بین بخش های خصوصی و دولتی کشورهای ایران و روسیه بر طرف شده است و اکنون با توجه به نگاه استراتژیک و رویکرد های جدید دولت ایران بر تعامل با همسایگان بویژه روسیه انتظار روزهای بهتری برای تجارت و فعالیت های اقتصادی بین دو کشور و استان های گیلان و استراخان پیش بینی می شود.

رئیس مشترک اتاق ایران و روسیه اضافه کرد : یکی از مشکلات جدی در روابط تجاری ایران و روسیه بویژه استان های گیلان و استراخان مشکلات لجستیک است که با بر قراری این پرواز مستقیم خدمات بهتر و روان تر خواهد شد که با تلاش های متقابل باید در حفظ و پایداری ابن پرواز کوشید.

به گفته تیز هوش، شاید بسیاری افراد که دارای منافع شخصی هستند از راه اندازی این خط هوایی ناراضی بوده و کارشکنی هایی داشته باشند اما با توجه به تامین منافع ملی در برقراری این خط هوایی و ضرورت تسریع در تردد و ترانزیت کالا مسوولان دو کشور باید کمک کنند تا نگرانی ها بر طرف و فعالان اقتصادی نیز بیشتر همراهی کنند.

وی اظهار داشت : تجار و بازرگانان ایرانی مقیم روسیه و استراخان نقش مهمی در این زمینه دارند که با توجه به تعامل خوب و همراهی هایی که تاکنون وجود داشته است امیدواریم در تداوم بستر سازی های بهتر برای توسعه روابط تجاری و اقتصادی و ورود سایر تجار و بازرگانان ایرانی به این کشور و استراخان و همچنین طرف های روسی به ایران و گیلان شاهد تحولات بیشتر در توسعه کارهای تجاری باشیم.

وی به سرای تجاری ایرانیان در استراخان اشاره و انرا کانون تمرکز و حضور فعالان اقتصادی ایران دانست که تجار ایرانی می توانند از ظرفیت های ان بهره مند شوند و هم اکنون نمایندگان شورای تجار و بازرگانان ایرانی مقیم استراخان نیز با اختصاص دفتری در آن حضور دارند.

روشنعلی یکتا عضو هیات رئیسه اتاق مشترک ایران و روسیه هم در این نشست به ظرفیت های خوب بخش خصوصی ایران در روسیه بویژه استراخان اشاره و وجود بندر سالیانکا که مدیریت آن در اختیار ایران است را یک پتانسیل بسیار خوب و موثر در توسعه روابط تجاری ایران و روسیه عنوان کرد.

وی گفت : ترانزیت کالا و خدمات همواره از مشکلات جدی در ارتباط با انتقال کالا به روسبه بوده است که اکنون بخش قابل توجهی از این مشکلات از طریق بندر سالیانکا برطرف شده است و با برقراری خط هوایی مستقیم بین رشت و استراخان امیدهای فراوانی برای تجار در مسیر تسریع در روند داد و ستد و ارتباطات تجاری بوجود آمده است.

وی تاکید کرد : انتظار داریم همه فعالان اقتصادی مرتبط با حوزه جنوب روسیه و مسوولان دو کشور ایران و روسبه با توجه به علاقمندی و استقبالی که از سوی بخش های خصوصی و دولتی دو استان گیلان و استراخان از برقراری این پرواز شده است بر تداوم آن همت جدی تری داشته باشند زیرا این ناوگان هوایی نقش محوری می تواند در توسعه روابط داشته باشد.

محمد علی شجاع پور از تولید کنندگان پودر ماهی و عضو هیات همراه با اشاره به مشکلات صید ماهی کیلکا در دریای خزر و از بین رفتن این ماهی که منجر به ورشکسته شدن و تعطیلی بخش مهمی از صنایع در این زمینه در گیلان شده است خواستار تعامل و تبادل نطرات کارشناسی و پیگیری متخصصین ایرانی و روسی برای احیای این صنعت و مراودات آن در بین دو استان شد.

به گفته وی، برقراری ارتباط خط هوایی به دلیل کاهش بعد مسافت نقش مهمی در استفاده از دیدگاه‌های کارشناسان و دسترسی بهتر و سریع در خدمات مورد نظر بین دو استان گیلان و استراخان دارد.

وی گفت : از مسوولان کنسولگری های روسیه در رشت و ایران در استراخان خواستار پیگیری در این زمینه هستیم.

رضا اقازاده از صادر کنندگان خشکبار و عضو اتاق بازرگانی گیلان هم به اهمیت ترانزیت کالا از طریق پرواز های هوایی تاکید و خواستار تداوم این مهم با پشتیبانی دست اندرکاران و تجار گیلان و استراخان شد.

وی یاد اور شد : گیلان دارای ظرفیت های بسیار بالا در تولید محصولات و همچنین پلی برای صادرات به روسیه است که هم اکنون ترانزیت کالا از طریق مرز های زمینی و دریایی انجام می شود که در صورت استفاده از خط هوایی مستقیم بین گیلان و استراخان دسترسی به بازارهایرهدف براز تجار دو استان و کشور بسیار آسان و سریع خواهد بود که به سود منافع مشترک ملی برای دو کشور است.

داداشی مسوول نمایندگی وزارت امورخارجه در استان گیلان که این هیات را همراهی کرده است از سیاست های راهبردی وزارت امور خارجه را تسهیلگری برای تجار و فعالان اقتصادی عنوان کرد و یاد اور شد : در استان گیلان تلاش می شود در حد اقل زمان ممکن شرایط مناسب برای فعالیت های مربوط به فعالان اقتصادی پیگیری شود.
به گفته وی ، مشکلات تردد با توجه به بعد زمان و مسافت یکی از مشکلات اساسی تجار دو استان گیلان و استراخان برای مراودات اقتصادی و تجاری بوده است که با از سر گیری پرواز مستقیم رشت _ استراخان و تداوم و پویایی این مسیر پروازی شاهد تحولات موثرتر در همکاری های اقتصادی و تجاری و همچنین گردشگری در دو کشور و استان های مورد نظر خواهیم بود.

وی گفت : همکاران وزارت خارجه با تمایل هر چه بیشتر به خدمات کنسولگری می پردازند که امیدواریم با روندی که در پیش گرفته شده لست در اینده نزدیک شاهد حضور بیشتر تجار و بازرگانان و سرمایه گذاران دو کشور برای فعالیت های اقتصادی باشیم.

رئیس اتحادیه تجار و بازرگانان گیلان هم در این جلسه با بر شمردن ظرفیت های بالای گیلان در تولید چای و برنج و محصولاتی چون کیوی و سایر مرکبات از امتیازات ویژه این استان برای تامین نیاز بازارهای روسیه سخن گفت و اطهار داشت : گیلان و استراخان کانون تبادلات تجاری و اقتصادی بین ایران و روسیه هستند که باید بیش از ابن مورد توجه و پشتیبانی قرار گیرند.

قاسم رضاییان افزود ،: آنچه امروز با بر قراری پرواز مستقیم بین رشت و استراخان اتفاق افتاده است شرایط را برای توسعه روابط و فعالیت های اقتصادی در آینده روشن تر کرده است.
وی ادامه داد ،: با توجه به مشکلات و کاستی هایی که تاکنون وجود داشته است این پرواز می تواند بر طرف کننده تنگنا ها باشد و تلاش های انجام گرفته در از سر گیری این پرواز نباید متوقف شود .

وی گفت ،: اکر به هر دلیلی این پرواز متوقف شود جبران اقدامات و عقب افتادگی ها باتوجه به زحماتی که تاکنون کشیده شده است بسیار سخت و مشکل خواهد بود.

وی همچنین با توجه به شکل گیری شورای تجار و بازرگانان ایرانی مقیم استراخان خواستار امضای تفاهم‌نامه نامه همکاری مشترک در راستای بهره مندی از ظرفیت های این دو تشکل ایرانی در گیلان و استراخان در راستای درایه خدمات بهتر به تجار و رفع مشکلات داد و ستد شد.

محمد رضا کاشفی رئیس شورای تجار و بازرگانان ایرانی مقیم استراخان روسیه هم د ر این نشست به نمایندگی از اعضای این تشکل ضمن خیر مقدم به هیات گیلانی و تشکر از تلاش های انجام گرفته برای بر قراری پرواز مستقیم رشت _ استراخان این اقدام را بسیار مهم و حیاتی در توسعه همکاری های تجاری دو کشور و همچنین تسهیل در فعالیت بازرگانان عنوان کرد.

وی گفت ،: همه باید تلاش کنیم تا این پرواز پایدار بوده و با رونق بخشی به آن زمینه های پویایی بیشتر فعالان اقتصادی را فراهم کنیم.
وی ضمن تقدیر از تلاش ها و حمایت های رئیس اتاق بازرگانی گیلان در پشتیبانی از این تشکل و اختصاص دفتر فعالیت در سرای ایرانیان اتاق بازرگانی گیلان گفت ؛ با توجه به حمایت هایی که از ما شده است تلاش خواهیم کرد تجربیات و امکانات و روابط خود را در اختیار فعالان اقتصادی قرار دهیم تا بهتر و آگاهانه ت بتوانند به تجارت بپردازند.

وی گفت : خدمات کنسولگری ایران در استراخان هم با توجه به پیگیری های سر کنسول بسیار شرایط خوبی را برای فعالیت تجار ایرانی مقیم این استان فراهم کرده است.

به گفته وی ، این تشکل آماده همه نوع همکاری برای تداوم و پایداری پرواز مستقیم رشت به لستراخان است چون این پرواز گره در منافع ملی کشور دارد.

پرواز مستقیم رشت به استراخان که در دو دهه پیش هم شاهد برقراری آن بوده ایم روز یکشنبه گذشته با حضور یک هیت ۲۲ نفره از تجار و بازرگانان گیلانی به سرپرستی رئیس اتاق بازرگانی گیلان از فرودگاه رشت به استراخان به زمین نشست و مورد استقبال مقامات ایتراخان قرار گرفت .

در دیدارها و جلسات مختلفی که بین تجار و و بازرگانان دو استان استراخان و گیلان در طول یک هفته اقامت این هیات برکزار شد طرف های مذاکره ضمن خشنودی از برقراری این ارتباط هوایی مستقیم که پیش از این از طریق تهران به مسکو و مسکو به استراخان و به العکس انجام نی شد انرا فصل جدیدی از همکا ی های متقابل یاد کردند و خواستار تداوم آن شدند.

در این دیدارها مسوولان استان استراخان روسبه هم با اعلام آمادگی برای رفع هرگونه مشکل تداوم و پایداری این پرواز را به نقش محوری تجار و بازرگانان دو استان گیلان و استراخان گره زدند و بر همکاری های مشترک بخش خصوصی دو استان و کشور در این زمینه تاکید کردند.