پرکاری رویدادهای رسانه‌ای به روایت رسانه دولت
پرکاری رویدادهای رسانه‌ای به روایت رسانه دولت
معین نیوز_دو رویداد رسانه‌ای کشور با استقبال اهالی رسانه و توسعه همکاری‌های بین‌المللی به کشورهای همسایه از نقاط عطف فعالیت‌های معاونت تبلیغات و امور رسانه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال ۱۴۰۲ بود.

به گزارش معین نیوز به نقل از ایرنا، معاونت امور رسانه‌ای و تبلیغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از جمله بخش های پرکاری این وزارتخانه در سال ۱۴۰۲ بود، پس از اینکه از اواسط سال عنوان معاونت از «معاونت مطبوعاتی» به «معاونت تبلیغات و امور رسانه» تغییر کرد، آرام آرام برای برگزاری دو رویداد رسانه ای کشور آماده شد، بیست و یکمین جشنواره ملی رسانه‌های ایران و بیست و چهارمین نمایشگاه رسانه‌های ایران. و در طول سال با توسعه همکاری رسانه‌ای با روسیه و ترکیه وجه بین المللی خود راهم گسترش دارد.

در میان تمامی این دستاوردها، احیای مجدد نمایشگاه رسانه‌های ایران و تغییر عنوان معاونت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مهمترین و حائز اهمیت‌ترین به شمار می‌رود.

بیست و چهارمین نمایشگاه رسانه‌های ایران

مهمترین رویداد امسال، برگزاری بیست و چهارمین نمایشگاه رسانه‌های ایران بود که پس از ۶ سال دوباره احیا شد؛ بیست و چهارمین نمایشگاه رسانه های ایران با شعار «نجستم همیشه جز از راستی» از ۲۹ بهمن به مدت ۴ روز با حضور بیش از ۶۰۰ رسانه و مجموعه‌ و شرکت دانش‌بنیان فعال در این حوزه میزبان اهالی رسانه، فرهنگ و فناوری بود.

خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) و خبرگزاری فارس در آیین اختتامیه بیست وچهارمین نمایشگاه رسانه‌های ایران عنوان رسانه‌ برتر این رویداد را کسب کردند.

دورهمی رسانه‌ای‌ها پس از ۶ سال/ «معاونت مطبوعاتی» تغییر نام داد

تغییر عنوان معاونت به امور رسانه‌ای و تبلیغات

با برگزاری جلسات متعدد و بررسی‌های صورت گرفته در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره ضرورت تغییر نام معاونت مطبوعاتی و اطلاع رسانی این وزارتخانه و در پی موافقت سازمان اداری و استخدامی کشور، با ابلاغ محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، عنوان «معاونت امور رسانه‌ای و تبلیغات» جایگزین معاونت مطبوعاتی شد.

فرشاد مهدی‌پور درباره تغییر نام معاونت مطبوعاتی به معاونت امور رسانه‌ای و تبلیغات اظهار داشت: مجموعه‌ای از تکالیف در حوزه معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی در سال های گذشته ایجاد شده که برخی از اینها متناسب با عنوان ماموریت‌های معاونت(مطبوعاتی) نبوده است. در حوزه خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری مسوولیت‌هایی داریم و در خصوص شبکه‌های اجتماعی و بسترهای درگاه‌های نشر به طور طبیعی ماموریت‌هایی به عهده ما گذاشته شده است. حوزه تبلیغات نیز توسعه پیدا کرده و صرفا به تبلیغات شهری محدود نیست.

برگزاری جشنواره رهبران پیروزی و قهرمانان مبارزه با تروریسم جهانی

اواخر خرداد ماه، آیین پایانی سومین جشنواره «رهبران پیروزی و قهرمانان مبارزه با تروریسم جهانی» از سوی رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در بغداد برگزار و صاحبان آثار برگزیده تجلیل شدند.

دورهمی رسانه‌ای‌ها پس از ۶ سال/ «معاونت مطبوعاتی» تغییر نام داد

این جشنواره، همه‌ساله از سوی رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در بغداد، در سه محور ادبی، هنری و رسانه‌ای برگزار می‌شود؛ شرکت ‎کنندگان در فراخوانی که در ایام شهادت حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس منتشر شد، تولیدات فکری و ادبی خود را با الهام‌گرفتن از راهی که این دو شهید مقاومت پیموده‌اند، ارائه کردند. عناوین تولیدات فرهنگی و ادبی ارائه شده در این جشنواره شامل «زندگی شهدای مقاومت و قهرمانان مبارزه با تروریسم جهانی»، «پیام شهدای مقاومت در پیروزی حق و دفاع از حقوق مظلومان» و «نقش شهدای مقاومت در نشر فرهنگ مقاومت و شهادت» بود.

جشنواره ملی فرهنگ رضوی در رسانه‌های کشور

دهمین جشنواره ملی فرهنگ رضوی در رسانه های کشور در بقعه متبرکه خواهر امام رضا (ع) یکی دیگر از رویدادهای حوزه رسانه و تبلیغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال ۱۴۰۲ بود که به میزبانی مشهد برگزار شد.

ترویج اندیشه امامت و تحکیم نظام ولایت با محوریت شخصیت، سیره و معارف امام رضا (ع) و فرهنگ رضوی در سطح جامعه از طریق گسترش فعالیت‌های فرهنگی، هنری و رسانه‌ای، شناسایی، معرفی و گرامیداشت تولیدکنندگان و پدیدآورندگان برتر آثار فاخر فرهنگی، هنری و رسانه‌ای مرتبط با آن حضرت، فرآوری محتوای تولیدی جشنواره‌ برای انتشار در رسانه‌های اجتماعی و فضای مجازی از جمله اهداف دهمین جشنواره ملی جلوه های فرهنگ رضوی در رسانه‌های کشور بود.

سبک زندگی رضوی، فرهنگ رضوی، سیره سیاسی و اجتماعی حضرت (ع)، جلوه‌های رضوی و اقتصاد مقاومتی پنج محور موضوعی دهمین جشنواره ملی جلوه‌های فرهنگ رضوی در رسانه‌های کشور بود که آثار رسیده بخش‌های اصلی شامل مطبوعات، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری، رادیویی و تلویزیونی و شعر رضوی در هفت رشته تیتر، سرمقاله و یادداشت، خبر، گزارش، مصاحبه، عکس و مقاله داوری و در آیین اختتامیه جشنواره افزون بر ۲۰ نفر از برگزیدگان تجلیل شدند.

نخستین رویداد رسانه خورشید در مشهد

یکی دیگر از رویدادهای کشور در سال گذشته، اولین رویداد بین‌المللی رسانه «خورشید» بود که با دبیری مرضیه هاشمی از ۲۷ تا ۲۹ مرداد ماه سال جاری در مشهد مقدس برگزار شد.

این رویداد هشتم مهر ماه در مراسمی با معرفی برگزیدگان ایرانی و غیرایرانی در حضور معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از مسئولان خراسان رضوی به کار خود پایان داد. فعالان رسانه‌ای ۴۱کشور به جشنواره خورشید دعوت شدند.

دورهمی رسانه‌ای‌ها پس از ۶ سال/ «معاونت مطبوعاتی» تغییر نام داد

پنج برگزیده ایرانی این جشنواره فعالان رسانه های مختلف کشور بودند که آثار آنها حول محورهای مشخص شده، ارزیابی و انتخاب شد اما ۱۵ بانوی برگزیده رسانه ای کشورهای دیگر افرادی بودند که فعالیت های چند ساله رسانه ای پیرامون محورهای این جشنواره داشتند و بابت این مهم مورد تقدیر قرار گرفتند.

در مراسم پایانی این رویداد که در محل مجتمع شهدای سلامت مشهد برگزار شد، برگزیدگان ایرانی از بین رسانه های استان های مختلف در بخش های مختلف معرفی و تجلیل شدند که در بخش تصویر مستند خبری شامل فاطمه شهدوست از خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان رضوی برای گزارش تصویری هویت از جنس ایرانی، در بخش مکتوب سعیده اسدیان از خبرگزاری برنا برای گزارش تو خواستنی نیستی منطبق بر روایتی از تاثیر شبکه های اجتماعی بر زنان ایرانی، مریم خباز از روزنامه جام جام برای گزارش شورش تبلیغات علیه سبک زندگی معرفی شدند.

بیست و یکمین جشنواره ملی رسانه‌های ایران

همچنین مرداد امسال، بیست و یکمین جشنواره ملی رسانه‌های ایران برگزار شد که ۶ هزار و ۸۰۰ اثر به این رویداد ارسال که در مقایسه با ۲ هزار و ۶۰۰ اثر دوره قبل رشد قابل توجهی داشت.

در این مراسم برگزیدگان بیست و یکمین جشنواره ملی رسانه‌های ایران معرفی شدند، همچنین از احمد توکلی به‌پاس سال‌ها فعالیت مستمر رسانه‌ای و مجاهدت در عرصه جهاد تبیین تقدیر به‌عمل آمد.

دورهمی رسانه‌ای‌ها پس از ۶ سال/ «معاونت مطبوعاتی» تغییر نام داد

افزایش چند برابری اعضای صندوق هنر

‌چند برابری شدن اعضای صندوق اعتباری هنر یکی دیگر از دستاوردهای مهم در حوزه هنر و رسانه بود که به گفته معاون مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلام، تعداد افراد عضو صندوق اعتباری هنر در دو سال گذشته کمتر از ۲ هزار نفر بود که اکنون به ۶ هزار نفر رسیده است.

فعال‌سازی کمیسیون ملی ویژند (برند) و کمیسیون ملی تبلیغات

اواسط مهر امسال، جلسه مشترک معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با معاون تجارت و خدمات وزارت صمت برگزار و مقرر شد فعال‌سازی کمیسیون ملی ویژند (برند) و کمیسیون ملی تبلیغات در دستور کار این وزارتخانه‌ها قرار گیرد.

خروش رسانه‌ها علیه جنایت‌های رژیم صهیونیستی

گردهمایی اهالی رسانه (تجمع‌الاعلامین) در محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی در غزه و به شهادت رساندن خبرنگاران یک رویداد منحصر به فرد بود که اواسط آبان امسال لانه سابق جاسوسی آمریکا را به محاصره خود درآوردند.

امسال در چند مرحله تعدادی خبرنگار برای پوشش اخبار غزه و جنایت‌های رژیم صهیونیستی از ایران عازم مناطق مختلف شدند.

اعزام خبرنگاران و مستندسازان به لبنان

چند گروه رسانه‌ای و مستندساز به مرز اردن در عراق و نیز لبنان برای پوشش اخبار غزه اعزام شدند. همچنین با رسانه‌های لبنانی هم‌افزایی و تلاش شد که رسانه‌های ایران نقش برجسته‌ای در خلق روایت داشته باشند.

دورهمی رسانه‌ای‌ها پس از ۶ سال/ «معاونت مطبوعاتی» تغییر نام داد

از ۱۵ مهرماه تلاش شد که رسانه‌های ایران نقش برجسته‌ای در خلق روایت و روایت‌گری موضوع داشته باشند؛ به گفته فرشاد مهدی‌پور، این همیت و هماهنگی در رسانه‌ها وجود داشت. خودشان حس می‌کردند که باید از آرمان فلسطین دفاع کنند، اما به موازات آن، رویدادهایی به وجود آمد، تجلیل‌هایی شکل گرفت و اتفاق‌هایی افتاد که ۶ نفر از همکاران ترکیبی از خبرنگاران و مستندسازان در یک مرحله به مرز اردن در عراق رفتند.

در این چارچوب، گروه دیگر به مرز اردن رفتند و برای پوشش رسانه‌ای در عراق حضور پیدا کردند. جمع دیگری هم به لبنان رفتند که شامل ۱۳ نفر از اهالی رسانه‌ می‌شوند.

تشکیل کارگروه مشترک همکاری رسانه‌ای ایران و ترکیه

تشکیل کارگروه مشترک همکاری رسانه‌ای ایران و ترکیه پیرو تفاهم‌نامه همکاری میان رییسان جمهوری اسلامی دو کشور یکی دیگر از رویدادهایی بود که سال ۱۴۰۲ در حوزه رسانه و تبلیغات شاهد آن بود. براساس تفاهم‌نامه‌ای که میان رییسان جمهوری اسلامی ایران و ترکیه به امضا رسیده، کارگروه مشترک همکاری در حوزه رسانه‌ها ایجاد شد.

جایزه قلم مقدس

آیین اهدای دومین جایزه «قلم مقدس» و تجلیل از روزنامه‌نگاران تراز انقلاب اسلامی رویداد مهم دیگری بود که بهمن امسال با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، جمعی از روزنامه‌نگاران پیشکسوت و مسئولان فرهنگی در تالار رودکی برگزار و تندیس و لوح قلم مقدس به حسین شریعتمداری مدیر مسوول روزنامه کیهان و نماینده ولی فقیه در موسسه کیهان اهدا شد.

دورهمی رسانه‌ای‌ها پس از ۶ سال/ «معاونت مطبوعاتی» تغییر نام داد

نخستین نشان «قلم مقدس» نماد روزنامه‌نگار تراز انقلاب اسلامی در بهمن سال گذشته در آیین بزرگداشت پنجمین سالروز درگذشت رضا مقدسی توسط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و با حضور اهالی رسانه رونمایی و نخستین نشان به خانواده مرحوم مقدسی اهدا شد.

معاونت رسانه‌ای و تبلیغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال ۱۴۰۲ سالی پر از تلاش را رقم زد که احیای نمایشگاه رسانه‌های ایران یکی از ارزشمندترین و اثرگذارترین رویدادهایی بود که توسط این معاونت با همراهی دستگاه‌های مرتبط محقق شد. افزایش تعاملات رسانه‌ای با کشورهای همسایه از جمله ترکیه، روسیه و چین نیز در دستور کار این معاونت قرار دارد.