پزشکیان برای قالیباف شرط گذاشت
پزشکیان برای قالیباف شرط گذاشت
معین نیوز_مسعود پزشکیان، منتخب مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در انتخابات ۱۱ اسفند با تاکید بر اینکه فراکسیون میانه‌روها در مجلس دوازدهم نقش سیاهی لشگر را نخوهند داشت، گفت: قالیباف باید بپذیرد با میانه‌روها همکاری بیشتری داشته باشد تا افرادی که هیچ چارچوبی را رعایت نمی‌کنند.

به گزارش معین نیوز به نقل از تابناک، پزشکیان در گفت‌وگو با انصاف نیوز درباره‌ی برخی نقدها به آنچه حمایت او از قالیباف خوانده شده، گفت: در مقایسه با افرادی که بی احترامی می‌کنند و با تندروی چارچوب‌ها را نادیده می‌گیرند گفته شد که قالیباف در مقام مقایسه با آنها که به جز حرف زدن و شعار دادن کاری نمی‌کنند در وضعیت متفاوتی قرار دارد.

او در پاسخ به این سوال که آیا چنین حمایتی از قالیباف با شعارهای مقابله با فساد در تناقض نیست؟ گفت: گروه تندرویی که علیه قالیباف حرف می‌زنند هم دنبال شفافیت نیستند و عدالت و مقابله با فساد را دنبال نمی‌کنند. میان این دو جریان جریان تندرویی که ممکن است خیلی از مسائل و چارچوب‌های مملکت را به هم بزند خطرات بیشتری خواهد داشت و قالیباف صرفاً به نسبت و در مقایسه با آنها متعادل‌تر است.

پزشکیان درباره‌ی ضرورت تشکیل فراکسیون میانه‌روها در مجلس دوازدهم گفت: لازم است که در شرایط فعلی فراکسیون میانه‌روها در برابر تندروهایی که نرسیده شمشیر کشیده‌اند و به دنبال قلع و قمع کردن دیگران هستند در مجلس آینده به طور منسجمی شکل بگیرد. با وجود آنکه مجلس جایگاه خود را به تدریج از دست داده است اما در همین شرایط هم در صورتی که گروهی منطقی‌تر و عاقل‌تر حاکم شود می‌تواند وضعیت را کمی رو به بهبود کند.

پزشکیان درباره‌ی نحوه‌ی کنشگری فراکسیون میانه‌روها در مجلس آینده و انتخاب رئیس آن گفت: ضروری است که در مجلس دوازدهم فراکسیون میانه‌روها سهم مشخصی در تصمیم‌گیری‌ها داشته باشند. اینطور نمی‌شود که بدون آنکه سهمی در تصمیمات داشته باشند بخواهند از کسی حمایت کنند و به‌عنوان سیاهی لشکر از آنها استفاده شود. آنها باید در تعاملات مختلف در مجلس به اندازه وزنی که دارند در تصمیم‌گیری‌ها نقش داشته باشند.

او با بیان اینکه هنوز رایزنی‌ها میان نمایندگان منتخب میانه‌رو مجلس دوازدهم برای شکل‌گیری فراکسیون میانه‌روها انجام نشده است، گفت: می‌توان با میانه‌روهای مخالف تندروی در دو جناح که معتقدند در صورتی که تندروها حاکم شوند وضعیت جامعه بدتر خواهد شد برای تشکیل چنین فراکسیونی در مجلس آینده صحبت کرد.

پزشکیان در ادامه افزود: فراکسیون میانه‌روها را با حضور میانه‌روهای هر دو طرف می‌توان به طور منسجم‌تری در مجلس آینده تشکیل داد و در برابر تندروی‌ها ایستاد. قالیباف هم باید بپذیرد با میانه‌روها همکاری بیشتری داشته باشد تا افرادی که هیچ چارچوبی را رعایت نمی‌کنند تا صرفا به اهداف خود دست پیدا کنند.

نماینده‌ی مردم در مجلس در پاسخ به این سوال که «ائتلاف میانه‌روها در بیرون از مجلس تا چه حد می‌تواند به فراکسیون میانه‌روها کمک کند؟» گفت: هر چه پشتوانه‌‌ی این تفکر میانه‌روی فراگیرتر باشد تاثیرگذاری آن هم بیشتر خواهد بود. در آن وضعیت به نسبت اینکه صرفا یک گروه در مجلس بخواهد تصمیم بگیرد می‌شود به راه حل‌های بهتری برای باز کردن گره‌های کوری که وجود دارد رسید.

نماینده‌ی مردم در مجلس درباره‌ی خبرهای این روزها پیرامون مفاسد اقتصادی گفت: برای مقابله با رانت و فساد باید به دنبال شفافیت سیستماتیک برویم و برای نمونه FATF داخلی را اجرایی کنیم. اگر چنین تصمیمی گرفته شود و عزمی برای اجرای آن به وجود آید دیگر رانت و فساد به این سادگی شکل نمی‌گیرد. آن وقت دیگر کسی به سادگی نمی‌تواند مرتکب زمین‌خواری و قاچاق و فساد شود. اگر پای افرادی بلغزد در همان لحظه‌ی اول با آنها برخورد می‌شود.

او در ادامه گفت: به جای این همه تاکید بر شفافیت آرا نمایندگان لازم است که شفافیت مالی در اولویت قرار بگیرد. قوانین آن هم تا حدی وجود دارد و باید از سوی مجلس و دیگر قوا پیگیری شود تا در کل کشور شاهد ایجاد شفافیت مالی باشیم. در این صورت دیگر هیچ سازمان و نهاد و ارگانی نمی‌تواند از شفافیت فرار کند و مستثنی شود. اینکه اجازه نمی‌دهند چنین شفافیتی اجرایی شود به این خاطر است که نمی‌خواهند این موارد مشخص شود. با شفافیت آرا نمایندگان این نوع مشکلات جدی حل نمی‌شود و فساد و دزدی و قاچاق و رانت ادامه پیدا خواهد کرد.

نماینده‌ی مردم در مجلس با بیان اینکه «اگر با فساد به شکل سیستماتیک برخورد نشود ادامه‌دار خواهد بود»، گفت: با آنچه باید مقابله کنیم تندروی‌هایی است که در صورتی که بیشتر از این حاکم شود وضعیت را بدتر و زمینه‌ی فسادهای بیشتر را فراهم می‌کند. من برای شخص خودم به دنبال سهمی نیستم و آنچه که به آن معتقد باشم را می‌گویم و به همین دلیل راحت حرفم را می‌زنم و به دنبال این هستم که صدای مردم در مجلس باشم.

نایب رئیس مجلس دهم درباره‌ی اولویت‌های فراکسیون میانه‌روها در مجلس آینده گفت: همین موضوع شفافیت می‌باید در اولویت قرار بگیرد. اگر نمایندگان انگیزه‌ی تحقق شفافیت را داشته باشند می‌توانند به انجام چنین کاری کمک کنند. هنگام نایب رئیسی در مجلس دهم در جلسات مبارزه با مفاسد اقتصادی به ریاست آقای جهانگیری این موضوع شفافیت را پیگیری می‌کردم و همچنان هم در الویت قرار دارد.

پزشکیان درباره‌ی احتمال همکاری فراکسیون میانه‌روها با پایداری‌ها در برخی مسائل در مجلس گفت: اگر آنها واقعا دنبال حل مشکل مملکت باشند می‌توان چنین همکاری‌هایی را هم تعریف کرد. پایداری‌ها مدعی هستند که مطیع رهبری‌اند، چرا با وجود این ادعا سیاست‌های رهبری را اجرا نمی‌کنند؟! علت روشن است به خاطر اینکه مهارت، علم و انگیزه اجرای آن را ندارند. با چنین عملکردی چطور قرار است الگو و الهام‌بخش کشورهای منطقه باشیم؟! الهام بخشی با تهمت زدن و بداخلاقی و گرفتن و زدن شکل نمی‌گیرد.