پسماند شرکت چوکا به خاک مورد نیاز کشاورزی تبدیل می شود
پسماند شرکت چوکا به خاک مورد نیاز کشاورزی تبدیل می شود
مدیرعامل شرکت صنایع چوب و کاغذ ایران (چوکا) گفت : پسماندهای انباشته شده شرکت به خاک مورد نیاز کشاورزی تبدیل می شود.

مدیرعامل شرکت صنایع چوب و کاغذ ایران (چوکا) گفت : پسماندهای انباشته شده شرکت به خاک مورد نیاز کشاورزی تبدیل می شود.

ایرج زمانی فرد روز سه شنبه در مصاحبه با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: پسماند زیادی از چوب های استفاده شده طی دهه های اخیر در این شرکت انباشته شده که با کمک یک شرکت دانش بنیان، کمپوست چوکا به هموس  و پسماندی که از سالیان گذشته به جا مانده،  به یک خاک ارزشمند تبدیل می شود.

وی  افزود: این خاک برای کشاورزی بسیار مناسب است و با استفاده از آن، نیاز به هیچ کود شیمیایی نیست و تمام عناصر رشد گیاه در این خاک وجود دارد و انتظار داریم که سالیانه ۱۰ هزار تن از این پسماند را به خاک مورد استفاده تبدیل و به صورت بسته بندی عرضه کنیم.

وی ادامه داد: خوشبختانه این خاک برای کشاورزی کشور بسیار مفید و مناسب است و با استفاده از این خاک،  حدود سه الی پنج سال آن زمین دیگر نیاز به استفاده از کود را ندارد و این امر باعث می شود تا محصولات کشاورزی نیز به صورت ارگانیک تولید شود.

مدیرعامل شرکت صنایع چوب و کاغذ ایران (چوکا) به فعالیت های این شرکت و زیاندهی آن اشاره و بیان کرد: این شرکت که از سال ۹۳ وارد بحران و فعالیتش زیادن ده شده،  از سال ۵۷ با ظرفیت اسمی تولید ۱۵۰ هزار تن کاغذ در سال، ۶۷۰۰ مترمکعب تولید انواع تخته چندلایه و ۵۲ هزار متر مربع  تخته و الوار فعالیت خود را آغاز کرد.

ایرج زمانی فرد افزود: این شرکت پس از پیروزی شکوهمند  انقلاب اسلامی و در سال های اول تولید با مشکل مواجه شد اما خوشبختانه با حضور متخصصان داخلی، در دهه ۶۰ روزهای خوب خود را آغاز کرد و در نهایت توانست در تولید و تامین کاغذ بسته بندی،  بازار را پشتیبانی کند.

وی با بیان اینکه هم اینک ۷۶ شرکت کاغذ و چوب در کشور فعالیت دارند، ادامه داد: البته به دلیل فعالیت شرکت های مشابه  چوکا، تقاضا برای چوب بالا رفت  و به همین دلیل شرکت چوکا با مشکل مواجه شد.

وی بیان کرد: از طرف دیگر برداشت چوب از جنگل نیز بسیار محدود و با توجه به طرح تنفس جنگل، تهیه چوب بسیار سخت و مشکل شد و این امر  موجب گشت تا مدیران شرکت چوکا از کاغذ و کارتن های ضایعاتی استفاده کنند و این محصول کاغذ نیز با نام لاینر تولید شد.

نایب رئیس هیات مدیره شرکت چوکا اضافه کرد: البته حدود ۱۲ هزار هکتار جنگل جلگه ای به منظور تامین چوب مورد نیاز این شرکت را در اختیار داریم اما متاسفانه حق برداشت چوب از این جنگل را نداریم و همچنین حدود ۳۰ هزار هکتار جنگل کوهستانی نیز در این منطقه موجود است که ما تقاضا کردیم تا از چوب درختان فرسوده و درختانی که به دلایل مختلف شکسته می شوند، استفاده کنیم اما این امر نیز تحقق نیافته و دلیل آن نیز نامعلوم است.

زمانی فرد خاطرنشان کرد: با توجه به تمامی مشکلات موجود، هم اینک این شرکت با حمایت دو سرمایه گذار به فعالیت خود ادامه می دهد و این در حالی است که با توجه به نیاز جامعه،  به طور حتم صنعت کاغذ بسته بندی در سال های آینده بسیار سودآور خواهد بود و استفاده از کارتن، متقاضی زیادی خواهد داشت که با توجه به این امر، آینده شرکت چوکا خوب و روشن خواهد بود.

وی اظهار کرد: با همه مشکلات موجود، کارگران و مدیران این شرکت به خوبی وظایف خود را انجام می دهند و در این مدت نیز مخزن ۵۰ هزار مترمکعبی برای تهیه و تامین آب از رودخانه شفارود آغاز شده و همچنین با آغاز به کار پروژه بانک خازنین، برق مصرفی شرکت چوکا حدود ۵۱ درصد کاهش می یابد که علاوه بر کاهش چشمگیر قیمت برق، در مصرف برق نیز صرفه جویی مناسبی می شود و مقدار گاز مصرفی نیز در این شرکت حدود ۵۰ درصد کاهش خواهد یافت.

نایب رئیس هیات مدیره شرکت چوکا تصریح کرد: مجموع این اقدامات باعث می شود تا این شرکت از زیان دهی خارج شود و بتوانیم امسال به تولید حدود ۵۵ هزار تن کاغذ دست یابیم و این درحالی است که تولید سال گذشته کاغذ توسط شرکت چوکا، حدود ۲۱ هزار تن بود.