پوتین: باید به مناقشه میان ایروان و باکو پایان داد
پوتین: باید به مناقشه میان ایروان و باکو پایان داد
معین نیوز_ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه دوشنبه اعلام کرد که مناقشه بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان چندین دهه در جریان بوده و اکنون باید آن را متوقف کرد.

به گزارش ایرنا از شبکه خبری راشاتودی، پوتین در دیدار با نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان اعلام کرد که ایروان خواست سیاسی را برای پایان بخشیدن به درگیری دارد و مسکو به هر طریقی از آن حمایت می‌کند.

پاشینیان هم که برای نشست سه جانبه با روسیه و جمهوری آذربایجان به سوچی سفر کرده، در این دیدار تایید کرد که ابتکار مسکو برای ایجاد روابط و صلح بین ایروان و باکو در قره باغ قابل قبول است.

کاخ کرملین درباره نشست امروز سوچی اعلام کرده بود که طرف‌ها قرار است روند اجرای توافق‌های سه جانبه بین رهبران روسیه، جمهوری آذربایجان و ارمنستان در تاریخ ۹ نوامبر ۲۰۲۰ (۱۹ آبان ۱۳۹۹)، ۱۱ ژانویه۲۰۲۱ (۲۲ دی ۱۳۹۹) و ۲۶ نوامبر ۲۰۲۱ (۵ آذر ۱۴۰۰) را ارزیابی کنند.

بر اساس این بیانیه، آنها همچنین در مورد گام‌های بیشتر برای تقویت ثبات و امنیت در جنوب قفقاز گفت و گو خواهند کرد و مسائل مرتبط به از سرگیری و توسعه ارتباط‌های حمل و نقل، تجاری و اقتصادی نیز مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

اندره رودینکو معاون وزیر امورخارجه روسیه شب گذشته گفت که مسکو بر نشست سه جانبه آینده در سوچی میان رؤسای جمهوری سه کشور تکیه کرده تا اقدامی در جهت امضای معاهده صلح میان ارمنستان و آذربایجان انجام شود.

پاشینیان روز شنبه در کنگره «حزب قرارداد مدنی» اعلام کرد که در نشست سوچی آماده پذیرش و امضای رسمی سندی برای دستیابی به توافقی است که به معنی پذیرش امضای معاهده صلح بین ایروان و باکو است.