پیامدهای دستور ترامپ مبنی بر اخراج دانشجویان خارجی چیست؟
پیامدهای دستور ترامپ مبنی بر اخراج دانشجویان خارجی چیست؟
دستور جدید دولت ترامپ مبنی بر اخراج دانشجویان خارجی در صورت ثبت نام در دوره‌های آنلاین، احتمالا دانشگاه‌ها را مجبور به برگزاری کلاس‌های حضوری بدون در نظر گرفتن خطر گسترش ویروس کرونا می‌کند.

به گزارش روز چهارشنبه لوس آنجلس تایمز، اگر راهی بی‌رحمانه برای رسیدگی به مساله مهاجرت وجود داشته باشد، می‌توان مطمئن بود که دولت ترامپ آن را پیدا خواهد کرد.

در مطلب درج شده در این روزنامه آمریکایی آمده است: آخرین فصل کتاب ترامپ با عنوان «چگونه یک کشور را به روی خارجی‌ها ببندیم»، یک طرح در حال نهایی شدن برای دانشجویان بین المللی حاضر در دانشگاه‌های آمریکایی است که یا باید در کلاس‌های حضوری شرکت کنند یا کشور را ترک کنند. این در حالی است که دانشگاه‌ها همچنان در کش و قوس چگونگی آغاز سال تحصیلی جدید در میانه شیوع کرونا هستند.

در طرح جدیدی که در دستورکار دولت ترامپ قرار گرفته است، وزارت امور خارجه آمریکا برای دانشجویانی که در کلاس‌های آنلاین حضور پیدا خواهند کرد، ویزا صادر نمی‌کند و گمرک و حفاظت از مرزهای آمریکا نیز به این دانش آموزان اجازه ورود به خاک ایالات متحده را نمی‌دهد.

در این میان دانشگاه‌هایی هم که به صورت ترکیبی از دوره‌های آنلاین و حضوری استفاده می‌کنند، باید به دولت اطلاع دهند و اگر شیوه‌های آموزشی خود را تغییر دهند باید ظرف ۱۰ روز دولت را مطلع کنند.

اما این نخستین بار نیست که دولت ترامپ نظام پناهندگی و مهاجرت را هدف قرار می‌دهد؛ پیش از این نیز ترامپ و کابینه‌اش در تلاش برای محدود کردن ورود مهاجران به ایالات متحده بوده‌اند. دولت ترامپ پیش از این و در راستای تنش با دولت چین سعی کرده بود ورود دانشجویان چینی را به کشور محدود کند. با این وجود دولت ترامپ باید بداند این قوانین باعث به خطر افتادن خود شهروندی ایالات متحده و خدمات مهاجرتی این کشور می‌شود. از طرفی عدم صدور ویزا به معنای به صفر رسیدن درآمدهای حاصل از این راه است.

بنابراین دستور دولت ترامپ دو نتیجه دارد؛ به این ترتیب که یا دانشگاه‌ها مجبور به برگزاری کلاس‌های حضوری بدون در نظر گرفتن خطر گسترش ویروس کرونا می‌شوند یا اینکه دولت ترامپ رویه ضدمهاجرتی خود را ادامه دهد و درآمد پرسود حاصل از ثبت نام دانشجویان خارجی را نادیده بگیرد.

به گفته موسسه آموزش بین المللی، ثبت نام دانشجویان خارجی در دانشگاه‌های ایالات متحده حدود ۳ درصد کاهش یافته و از ۹۰۳ هزار نفر در سال تحصیلی۱۶-۲۰۱۵ به ۸۷۲ هزار نفر در سال تحصیلی ۱۹-۲۰۱۸ رسیده است. در خصوص ثبت نام دانشجویان تازه وارد نیز این کاهش ۱۰ درصدی بوده به گونه‌ای که ثبت نام دانشجویان جدید الورود از ۳۰۰ هزار و ۷۴۳ نفر در سال ۱۶-۲۰۱۵ به ۲۶۹ هزار در سال تحصیلی ۱۹-۲۰۱۸  رسیده است.

این موسسه با استناد به آمار و ارقام بخش بازرگانی به درآمدی که دانشجویان خارجی برای اقتصاد آمریکا در سال ۲۰۱۸ آورده‌اند، اشاره و آن را ۴۵ میلیارد دلار عنوان کرده است.

لذا ترامپ باید به جای فشار آوردن به اقتصاد کشور، اقدامات انسانی در پیش گیرد و باتوجه به تغییرات بنیادینی که کرونا بر نظام آموزشی تحمیل کرده، استثنائاتی قائل شود.