پیشنهاد عجیب شرکت «بلک‌واتر» به کسانی که می‌خواهند از افغانستان خارج شوند
پیشنهاد عجیب شرکت «بلک‌واتر» به کسانی که می‌خواهند از افغانستان خارج شوند
معین نیوز_رسانه‌های آمریکایی گزارش دادند که بنیانگذار شرکت نظامی خصوصی «بلک واتر» خدمات حمل و نقل برای تخلیه افراد را با هواپیماهای چارتر از فرودگاه کابل پیشنهاد داده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه وال‌استریت ژورنال، اریک پرینس بنیانگذار بلک‌واتر گفته است که هزینه این خدمات به ازای هر نفر ۶.۵ هزار دلار است.

گفته شده است که این هزینه همچنان شامل حصول اطمینان از رسیدن به فرودگاه و سوار هواپیما شدن، است. با این جال، همانطور که روزنامه تاکید می‌کند، مشخص نیست که آیا وی اعتبار لازم برای اجرای برنامه‌های خود و ارائه چنین خدماتی را دارد یا خیر.

با این حال، بسیاری از هواپیماهای چارتری از کابل تقریباً خالی پرواز می‌کنند. تلاش پیمانکاران خصوصی برای تخلیه افراد از افغانستان با موانع زیادی روبرو است، از جمله این که طالبان مانع رفتن مردم به فرودگاه کابل، توقف آنها در ایست بازرسی و تاخیرهای متعدد بروکراتیک می‌شوند. علاوه بر این، ارتش آمریکا در فرودگاه کابل حضور دارد که ورود مردم به هواپیماها را کنترل می‌کند.

به نقل از اسپوتنیک، پیش از این، گزارش‌هایی مبنی بر پیشنهاد دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا به اریک پرینس مطرح شده بود که بر اساس آن پنج هزار و ۵۰۰ پیمانکار خصوصی که اکثراً نیروهای ویژه سابق هستند، می‌توانند به نیروهای نظامی افغانستان در سراسر کشور مشاوره دهند. بنا به گزارش برخی رسانه‌ها، کاخ سفید در آن زمان طرحی را برای انتقال بیشتر فعالیت‌های ایالات متحده در افغانستان به پیمانکاران خصوصی در نظر گرفت.

در تاریخ ۱۵ اوت، طالبان وارد کابل شدند و کنترل ارگ ریاست‌جمهوری را در دست گرفتند. اشرف غنی قبل از ورود گروه طالبان به کابل، افغانستان را ترک و در پیامی اعلام کرد برای جلوگیری از خونریزی کشور را ترک می‌کند. این تغییر قدرت منجر شد تا هزاران افغان برای فرار از این کشور از ترس حملات تلافی جویانه طالبان تلاش کنند و همین اوضاع فرودگاه بین‌المللی کابل را بحرانی‌تر کرد.