چالش‌های بازگشایی مدارس در آلمان
چالش‌های بازگشایی مدارس در آلمان
فصل بازگشایی مدارس در حالی از فردا در آلمان آغاز می‌شود که هنوز در مورد نحوه استفاده از ماسک و یا فاصله‌گذاری در کلاس‌های درسی بین مقامات این کشور اختلاف‌نظر وجود دارد.

به گزارش ایرنا، در آستانه بازگشایی مدارس در آلمان هنوز این سوال که آیا دانش آموزان باید با یا بدون ماسک و با فاصله یا بدون فاصله در کلاس درس حاضر شوند، بی پاسخ مانده است. در حالی که برای شروع فصل مدارس در بحبوحه همه گیری های کرونا، هنوز بلاتکلیفی زیادی وجود دارد، وزیر آموزش و پرورش ایالت شلسویگ-هولشتاین در مورد رقابت بین مدارس برای وضع سخت ترین قوانین، هشدار می دهد.

از فردا (دوشنبه) و پس از تعطیلات تابستانی، فصل مدارس در برلین، براندنبورگ و شلسویگ-هولشتاین آغاز می شود. در همین رابطه «آنا کارلیتسک» وزیر آموزش و پرورش از حزب دموکرات مسیحی (CDU) در گفت وگو با نشریه فرانکفورتر آلگماینه سایتونگ با بیان اینکه شاید نتوان قوانین فاصله گذاری اجتماعی را در مدارس رعایت کرد، خواستار اجباری شدن پوشاندن دهان و بینی دانش آموزان با ماسک شد.

به گفته وی با توجه به بیماری همه گیر مدارس با چالش هایی روبرو هستند که شاید پیش از این هرگز نبوده اند. به اعتقاد کارشناسان تماس رودر رو برای موفقیت در یادگیری از اهمیت ویژه ای برخوردار است و از تعطیلی مدارس بیش از همه دانش آموزان محروم رنج می برند. کارلیزک می گوید: ما هنوز با قالب های یادگیری دیجیتال قادر به دستیابی به این تماس نیستیم.

همچنین «ارنست دیتر روسمان» رئیس کمیته آموزش پارلمان آلمان از حزب سوسیال دموکرات (SPD) شروع فصل مدرسه را آزمونی برای نظام آموزشی توصیف می کند. وی با تاکید بر لزوم یافتن زمینه مشترک در مسائل بهداشتی گفت مقررات مختلف در ایالت های فدرال ممکن است گیج کننده باشد و باید معیارها و شرایط شروع مدارس به صورت شفاف روشن گردد.

«زبیله بنینگ» از حزب دموکرات مسیحی (CDU) نیز به فرانکفورتر آلگماینه گفت: فعالیت مدارس دیگر به آن شکلی که می شناختیم نخواهد بود، زیرا رعایت بهداشت در اولویت اول قرار دارد. وی با این حال اطمینان داد از سرگیری کلاس های درس با رعایت موازین بهداشتی که برای این کار طراحی شده فرصتهای برابر را برای همه ایجاد می کند.

در همین حال «کارین پرین» وزیر آموزش و پرورش شلسویگ-هلشتاین از حزب دموکرات مسیحی (CDU) در مورد رقابت میان ایالت ها برای وضع قوانین سختگیرانه ویژه کرونادر مدارس هشدار داد. وی گفت با وجود اینکه ایالت ها با هم هماهنگی دارند و در سطح فنی و نیز در بین وزرای آموزش و پرورش تبادل نظر وجود دارد، اما این نگرانی وجود دارد که به این بهانه سختگیری ها افزایش یافته و شرایط برای دانش آموزان دشوار تر شود.

«کاتیا کیپینگ» رئیس حزب چپ ها معتقد است استفاده از ماسک باید به یک فرهنگ تبدیل شود و معلمان بیش از هر کسی در ایجاد چنین فرهنگی تاثیرگذار هستند. به گفته وی معلمان باید نشان دهند که استفاده از ماسک خوب است و برای این کار کارکرد آموزشی مدارس بسیار مهم است.

کیپینگ در عین حال از عملکرد دولت انتقاد کرد و گفت دولت باید برای شروع مدرسه از فصل تعطیلات استفاده بهتری کرده و فضای آموزشی بیشتری ایجاد می کرد، از این رو به هیچ وجه نباید وانمود کرد که با وجود این بیماری همه گیر به راحتی می توان به شرایط پیشین بازگشت.

اوایل تابستان نمایندگان اتحادیه های مختلف در حوزه آموزش درخواست کردند برای جلوگیری از شیوع کرونا در مدارس، از معلمان و دانش آموزان به صورت همزمان آزمایش گرفته شود.

قرار است برنامه های مختلفی در ایالت های مختلف برای جلوگیری از شیوع مجدد کرونا از طریق مدارس در دستورکار قرار گیرد. به عنوان مثال مقامات ایالت براندنبورگ می خواهند معلمان و کارمندان علاوه بر مراقبت های روزانه بهداشتی، هر دو هفته یک بار مورد آزمایش قرار گرفته و این کار برای سه ماه ادامه یابد. در برخی ایالت های دیگر برنامه ریزی برای آزمایش های تصادفی مورد توجه قرار گرفته است.

گزارش های اخیر در مورد افزایش شمار مبتلایان به بیماری کووید-۱۹ در آلمان، به گمانه زنی ها در خصوص شروع موج دوم شیوع کرونا در این کشور دامن زده است. در حالی که تعداد افرادی که روزانه در آلمان به کووید-۱۹، بیماری ناشی از کرونای جدید متبلا می‌شدند برای مدتی طولانی بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ نفر بود،  اما در روزهای گذشته آمار مبتلایان جدید به‌شدت بالا رفته است.

طبق آخرین آمارهای رسمی تا کنون ۲۱۶ هزار و ۸۹۶ نفر در آلمان به ویروس کرونا آلوده شده اند که از این میان ۹ هزار و ۲۶۱ نفر جان باخته و ۱۹۷ هزار و ۴۰۰ نفر نیز بهبود یافته اند.