چالش های موجود گیلان برای استاندار بومی
چالش های موجود گیلان برای استاندار بومی
معین نیوز_پس از گمانه زنی های بسیار در نهایت اسدالله عباسی به عنوان استاندار جدید و بومی سکان مدیریت استان گیلان را بر عهده گرفت، استانی که هم اکنون از چالش های جدی در بخش های مختلف رنج می برد و مردم این خطه انتظار دارند تا مشکلات موجود استان توسط مدیریت ارشد پیگیری شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، گیلان یکی از استان های سرسبز ، خوش آب و هوا و زیبا کشور است که به داشتن مردمان فهیم ، بافرهنگ و مهمان دوست شهره می باشد.

با این وجود خطه همیشه سبز گیلان گذشته از نمایی زیبا، از مشکلات بسیاری رنج می برد که برخی از آنها قدمتی چندین دهه ای دارند که در پشت پرده سرسبزی و جاذبه های گردشگری استان پنهان شده است.

حال در دولت سیزدهم با و گزینش مدیری بومی برای مدیریت ارشد استان، مردم گیلان انتظار دارند که نماینده عالی دولت در استان که به خوبی با مشکلات و نابسامانی های گیلان  آشنایی دارد و آنها را از نزدیک لمس کرده، با تمام وجود به رفع این مشکلات پرداخته تا سایه سنگین این مشکلات از سر مردم سخت کوش و صبور گیلان برچیده شود.

دلگرمی گیلانیان از انتخاب استاندار بومی  

با گذشت چند ماه از آغاز فعالیت دولت سیزدهم، روز چهارشنبه هفته گذشته پس از گمانه زنی های بسیار میان گزینه های تصدی ساختمان سفید خیابان معلم، بالاخره اسدالله عباسی به عنوان استاندار گیلان از هیات دولت رای اعتماد را کسب کرد.

اسدالله عباسی در سال ۱۳۴۰ در خطه سرسبز استان گیلان و در روستای هلوکله بخش چابکسر، شهرستان رودسر به دنیا آمد و دارای مدرک دکتری در گرایش تعلیم و تربیت و برنامه ریزی است.

مدیریت مراکز آموزشی به مدت ۱۶ سال، تدریس در مراکز آموزشی، مراکز تربیت معلم و ضمن خدمت فرهنگیان به مدت ۶سال، مدرس آموزش خانواده استان تهران، مدرس مجتمع‌های آموزشی ایثارگران و جانبازان استان تهران، تدریس در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا به مدت ۱۰ سال از مهم ترین سوابق کاری استاندار جدید گیلان است.

هجدهمین استاندار گیلان پیشتر نیز نمایندگی مردم در شهرستان های یاد شده را در دوره هفتم و هشتم مجلس شورای اسلامی را نیز بر عهده داشت و  در سال ۹۲ با اخذ اکثریت آرای نمایندگان مجلس، رای اعتماد نمایندگان ملت برای تصدی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را کسب کرد.

استاندار جدید گیلان در سال ۱۳۹۱ سمت معاونت توسعه و مدیریت منابع وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را نیز عهده دار بود و از بهمن ۱۳۹۱ به عنوان سرپرست این وزارتخانه از سوی رییس جمهوری وقت منصوب شد.

پیش از عباسی نیز ارسلان زارع از سال ۱۳۹۸ به مدت ۲ سال سکاندار مدیریت ارشد استان گیلان بود که قبل از آن سمت معاون سیاسی امنیتی استانداری گیلان را بر عهده داشت.

آنچه مشخص است استاندار تازه نفس گیلان پیشتر در قامت نماینده مجلس و همچنین با حضور در سطوح بالای مدیریتی به خوبی با مشکلات مردم به خوبی آشنایی دارد. همچنین فعالیت در بخش های مختلف مدیریتی و نظارتی وی را با دغدغه های اقشار ضعیف ، کشاورزان و همچنین دغدغه های بخش های تولیدی و اقتصادی آشنا ساخته است و امید می رود با اشراف کامل بر مشکلات استان فائق آید.

چالش های موجود گیلان 

با توجه به کارنامه فعالیتی استاندار جدید گیلان و با وجود اینکه وی یک فرد بومی بشمار می رود، مردم گیلان خواسته هایی از استاندار جدید خود دارند و امیدوارند که با شناختی که عباسی از وضعیت گیلان در بخش های مختلف سیاسی ، اقتصادی ، اجتماعی دارد، برای رفع مشکلات این استان و آبادانی گیلان قدم های جدی و ارزنده ای بردارد.

هم اینک استان گیلان با چالش های بزرگی در بخش های مختلف به خصوص در محیط زیست ، منابع طبیعی، صنایع اقتصادی ، صنعت گردشگری و بخش اقتصادی مواجه است که در این راستا نیز پروژه های نیمه تمام عمرانی و پروژه های نیمه تمام ملی، از مهمترین آن بشمار می رود.

از سوی دیگر انتظار می رود که مشکلات واحدهای تولیدی و مناطق آزاد تجاری با حضور استاندار بومی به زودی برطرف شود و با چینش نیروهای متخصص و متعهد گره های استان را یکی پس از دیگری رفع سازد و همچنین مبارزه با فسادستیزی را در دستور کار خود داشته باشند.

هم اینک گیلان در بخش های محیط زیست و منابع طبیعی با مشکلات فراوانی دست به گریبان است که می توان به مشکل تالاب بین المللی بندرانزلی، رودخانه های گوهررود و زرجوب رشت، مشکلات پسماند و همچنین مشکل دپوی زباله در شهرها متخلف این استان اشاره کرد.

پیگیری موانع ساخت نیروگاه زباله سوز ۶۰۰ تنی رشت و جلوگیری از تکرار آن، برطرف شدن مشکلات تجار برای واردات و صادرات و به حداقل رسیدن مشکلات گمرکات استان از دیگر انتظاراتی است که چشم به راه تصمیم استاندار جدید است.

همچنین باید به اتمام پروژه های نیمه تمام ملی و استانی همچون کریدور ریلی رشت به بندر کاسپین اشاره کرد که سالهاست با وعده و وعیدهای بسیاری به رنج تمام نشدنی مردم و فعالان اقتصادی استان تبدیل شده است.

توسعه راه روستایی ، اتمام پروژه گاز رسانی به مناطق محروم، جلوگیری از تغییرکاربری های گسترده، موضوع فاضلاب و توسعه روستاها و اشتغال روستایی از دیگر اقداماتی است که استاندار جدید باید به آن بپردازد.

مشکلات موجود در بخش کشاورزی نیز از دیگر چالش های موجود استاندار گیلان خواهد بود، زیرا گیلان استانی کشاورزی است اما هم اینک کشاورزان این استان به دلیل گرانی وسایل موردنیاز از قبیل تهیه ماشین آلات کشاورزی ، کود ، سموم و فروش محصولات خود با مشکل گرانی مواجه هستند و انتظار دارند که استاندار جدید این استان که به طور حتم آشنایی کاملی با مشکلات بخش کشاورزی دارد، در این بخش ورود موثری داشته باشد تا مشکلات کشاورزان زحمتکش گیلان نیز به حداقل کاهش یابد.

گذشته از همه این موارد بکارگیری جامعه دانشگاهی و استفاده از ظرفیت نخبگان تحصیل کرده استان در بهبود وضعیت استان مهم ترین انتظاری است که امید می رود با حضور استانداری بومی و تحصیل کرده دانشگاهی مورد اهتمام قرار گیرد.

به هرحال با توجه به مشکلات موجود در گیلان که طی سالهای متمادی و چندین دهه انباشته شده است را نمی توان در مدت کوتاهی برطرف کرد اما مردم این خطه انتظار دارند تا با روی کارآمدن دولت مردمی و همچنین سپردن این استان به دست یک فرد بومی، بخش قابل توجهی از مشکلات گیلان در این دولت برطرف شود.