چالش های نفت و آب در همسایگی !
چالش های نفت و آب در همسایگی !
معین نیوز_یونس رنجکش/آب و نفت دو عنصر حیاتی در اقتصاد و زندکی جهان امروز است که بواسطه اهمیت استراتزیک آنها نقش مهمی در تعاملات و چالش های روابط بین الملل دارد بطوریکه کشورها می کوشند تا از این دو مایه حیات موتور اقتصاد خویش را به جلو برانند. ایران اما در جهان امروز کشوری با فرصت ها و تهدیدات بسیار در مسیر برخورداری و بهره وری از ابن عناصر حیاتی با سهم بالایی که در اقتصاد این کشور دارند، است...

آب و نفت دو عنصر حیاتی در اقتصاد و زندکی جهان امروز است که بواسطه اهمیت استراتزیک آنها نقش مهمی در تعاملات و چالش های روابط بین الملل دارد بطوریکه کشورها می کوشند تا از این دو مایه حیات موتور اقتصاد خویش را به جلو برانند. ایران اما در جهان امروز کشوری با فرصت ها و تهدیدات بسیار در مسیر برخورداری و بهره وری از ابن عناصر حیاتی با سهم بالایی که در اقتصاد این کشور دارند، است .

مرور دیالوگ های رد و بدل شده در چند ماهه اخیر ببن ایران و همسایگان بر سر چگونگی بهره مندی از این منابع بویژه آب، نشان از چالش مهمی برای زیست بوم حیات اقتصادی آن دارد، بطوریکه در صورت تهدیدات ناشی از عدم انجام تعهدات همسایگان مشکلات بسیاری گره در سرنوشت بخش مهمی از خاک سرزمینی در نقطه شرقی و سرایت اثرات آن به جغرافیای پهناور تر خواهد زد.

چالش بر سر بهره مندی از مناطق نفتی مشترک با همسایگان هم این روزها در کنار رقابت دیرینه برای کسب این عنصر حیاتی اقتصاد کشورهای منطقه، از دیگر مشکلات روابط دیپلماتیک در جهان پیرامونی است که از کویت و عربستان در میدان آرش تا سایر مناطق قابل لمس است هرچند که سهم تخلیه آرام و بی صدای برخی میادین مشترک توسط بهره برداران هنوز در کوره چالش ها دمیده نشده است.

آنچه اینک منافع ایران را به واسطه نفت و آب از افعانستان و ترکیه تا کویت و عربستان که این روزها بوی تعامل و کنار آمدن دو کشور باهم در فضا پیچیده است ، در معرض خطرات و تهدیدات احتمالی قرار می دهد نبود گام های محکم بهره مندی از ظرفیت های فنی و مالی و قدرت چانه زنی ها به دلیل تحریم ها و شکنندگی در روابط دو سو برد است.

اینک باید کوشید تا در روابط دیپلماتیک با درک واقعیت های زمان و استراتژی کشورهای همسایه و قدرت های پشتیبان سهم منافع ملی را با درایت و فرمان صحیح تامین تا بیش از این ثروت های کشور در خلا برنامه و امکانات و پشتیبانی های فنی به تاراج نرود.دولتمردان ایران باید دریابند که آنچه کشورها را به یکدیگر نزدیک می کند گره خوردگی منافع مشترک است وگرنه قدرت ها به راحتی منافع ایران را قربانی معاملات خود خواهند کرد و اعتمادی به حرف ها و شعارهای انان نیست.