چشم‌انداز سبز بورس آسیا؛واکسن کرونا به تنهایی کافی نیست
چشم‌انداز سبز بورس آسیا؛واکسن کرونا به تنهایی کافی نیست
معین نیوز_عمده شاخص‌های بورس آسیا پس از تجربه افت روز دوشنبه گذشته سبز پوش بودند. با اینحال کارشناسان معتقدندکه شرایط اقتصاد جهانی بعد از کرونا تنها وابسته به کشف واکسن این بیماری نیست و سهامداران بازار سرمایه باید فاکتورهای متعددی را در نظر بگیرند.

به گزارش  ایرنا، طی چند روز اخیر ارزش سهام در سراسر جهان پس از افزایش قیمت‌های ماه نوامبر  که پاسخی بود به نتایج بهتر از حد انتظار چندین واکسن ویروس کرونا و امیدواری به کاربرد آنها قبل از پایان سال میلادی، سقوط کرد. البته شاخص داوجونزدر نیویورک بهترین ماه خود را در تقریبا ۳۴ سال گذشته تجربه کرد.

طبق گزارش‌های موجود در معاملات چند روز اخیر بورس‌های آسیا، شاخص‌ها عملکرد مناسبی نداشتند.شاخص «نیک کی ۲۵»  در توکیو ۰.۷۹ درصد افت را تجربه کرد. این شاخص از ۲۶ هزار و ۴۳۳.۶۲ واحدی پایین رفت.

بورس هنگ کنگ ۲.۰۶ درصد پایین رفت و در سطح ۲۶ هزار و ۳۴۱.۴۹ قرار گرفت.  همچنین در شاخص شانگهای در چین ۰.۴۱ درصد ریزش کرد.

بعلاوه، شاخص «اس اند پی اس اند ایکس ۲۰۰» بورس سیدنی ۱.۲۶ درصد کاهش را تجربه و به سطح ۶ هزار و ۵۱۷.۸۱ رسید.  اما شاخص‌های یاد شده در آسیا سه شنبه گذشته را با رشد شروع کرده بودند.

بورس هنگ کنگ یک روز پس از کاهش بیش از دو درصدی دوباره به محدوده مثبت خود بازگشت. کاهش شاخص هنگ کنک به خاطر این بود که این شهر شاهد جهش بیماری کرونا و اجبار مسئولین برای در پیش گرفتن اقدامات مهار کننده بود. البته شاخص بازار سرمایه در شانگهای، تایپه و سنگاپور نیز با رشد همراه بود.

در این مورد سایت خبری-تحلیل «بیزینس تایمز» در گزارشی به تحلیل موضوع پرداخته است. در این گزارش آمده است: به باور تحلیلگران احتمال اینکه میلیون‌ها نفر در عرض چند هفته بر سر کار برگردند به معامله گران اجازه داد تا روی بهبودی اقتصادی سال آینده حساب باز کنند.

«کریس ایگگو» از مدیران سرمایه گذاری AXA گفت: من کاملاً مطمئن هستم که با ورود بازار سهام به سال ۲۰۲۱ وضعیت سبد سهام در شرایط خوبی قرار خواهد گرفت.

شاخص توکیو شاهد ۱.۵ درصد رشد بود، در حالی که شاخص‌های سیدنی، سئول، مانیل و جاکارتا نیز بیش از یک درصد رشد داشتند.

در مورد علت این رشد «استیون اینس»، کارشناس بازار سرمایه نیز گفت:چشمک زدن چراغ های سبز در انتهای تونل نشان می‌دهد که سرمایه گذاران باید نگرانی‌های فوری در باره کوید ۱۹ را در نظر بگیرند ولی روی آینده متمرکز شوند؛ آینده ای که به نظر می‌رسد فوق العاده روشن و گاوی است. او اضافه کرد: البته آدم نمی‌داند منظره آن طرف تونل چگونه خواهد بود.

شیوع ویروس کرونا نگرانی‌های بیشتری در آمریکا ایجاد کرده است. زیرا با بازگشت  میلیون‌ها آمریکایی‌ از مسافرت‌های عید شکرگزاری، کارشناسان معتقدند که موج جدیدی ظرف چند هفته آینده شروع خواهد شد.

همچنین، «جروم پاول»، رئیس فدرال رزرو هشدار داد: افزایش پرونده‌های جدید کوید ۱۹، چه در اینجا و چه در خارج از کشور، نگران کننده است و می‌تواند برای چند ماه آینده چالش برانگیز باشد.

وی به کمیته بانکی سنا گفت: تا زمانی که مردم اطمینان حاصل کنند که بازگشت به کار و فعالیت در دامنه وسیعی ایمن خواهد بود، بهبود اقتصادی بعید به نظر می‌رسد.

همچنین در این گزارش به چند مورد مهم و تأثیرگذار در بازار سرمایه اشاره شده است: یک دعوای بین دو حزب دمکرات و جمهوری‌خواه در آمریکا است: «ام اف پاول» چندین ماه است که  از قانونگذاران آمریکایی می‌خواهد تا دو حزب بر سر بسته محرک اقتصادی توافق کنند. اما اگرچه صداهای موافقی وجود دارد اما هنوز اقدامی عملی صورت نگرفته است. هر دو طرف دیگری را به دلیل فقدان توافق مقصر می‌داند.

مورد دوم به بازار نفت و تأثیر آن بر معاملات بازار سرمایه مربوط است: در حالی که معامله گران نگران خبرهای مربوط به مذاکرات مرتبط با کاهش تولید در سازمان اوپک هستند، دو باره قیمت نفت کاهش یافت. این در حالی است که با امید به مهار ویروس کرونا بازار سوخت نگران افزایش تقاضا است.

در پایان گزارش ضمن اشاره به اهمیت موضوع آمده است: بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران گفته است: گفت وگوها بدون تصمیم‌گیری به بعد موکول شده و گفت وگوهای روز سه شنبه کار آسانی نخواهد بود. به همین دلیل برخی از کشورها با تمدید توافق کاهش تولید مخالفند … دستیابی به توافق دشوار خواهد بود.”

به نظر می‌رسد شرایط اقتصاد جهانی بعد از کرونا تنها وابسته به کشف واکسن این بیماری نیست و سهامداران بازارهای مختلف باید فاکتورهای متعددی را در نظر بگیرند.