چشم در چشم تدبیر رونمایی شد
چشم در چشم تدبیر رونمایی شد
معین نیوز_چشم در چشم تدبیر مجموعه‌ای از یادداشت‌های دکتر یونس رنجکش نویسنده و روزنامه‌نگار کشور طی مراسمی با حضور جمعی از اساتید دانشگاه، روزنامه‌نگاران و اهل فرهنگ و ادب رونمایی شد.

به گزارش معین نیوز ، چشم در چشم تدبیر که در ۳۳۶ صفحه توسط انتشارات بازرگان منتشر شده است حاوی مجموعه یادداشت‌های چاپ شده دکتر یونس رنجکش مدیر مسوول روزنامه سراسری معین طی سال‌های ۱۳۹۳ تا ۱۴۰۰ در این روزنامه و سایر رسانه‌ها است.

این مجموعه در کنار شهری بر دستان باد و این دست نوشته‌های زیادی سومین اثر این روزنامه‌نگار اهل گیلان در این زمینه است و تاکنون ۱۲ عنوان کتاب از رنجکش در حوزه‌های شعر و ادبیات و محیط زیست به چاپ رسیده است.

در ایین رونمایی ابن اثر که همزمان با بیست و دومین سال انتشار روزنامه معین برگزار شد، دکتر رحمان کاظمی مدرس دانشگاه و از منتقدین و نویسندگان گیلانی ضمن اشاره به تاریخچه فعالیت روزنامه‌نگاری در ایران و گیلان و تشریح ویژگی‌های جاودانگی و ماندگاری یک اثر رسانه‌ای، مردمی بودن و داشتن قلم روان و نثر عامه فهم را از دلایل اثر بخشی و ماندگاری این آثار برشمرد.

وی اظهار داشت: مرور عناوین و یادداشت‌های کتاب چشم در چشم تدبیر نشان می‌دهد که نویسنده اثر با کمال دقت و وسواس به انتخاب تیترها و نگارش پرداخته است و توجه به مطالبات مردم و پر رنگ بودن آن در کنار نثر روان و سبک نگارشی گاهی با استعاره‌ ها و امیختگی با زبان طنز از ویژگی‌های منحصر به فرد آن است.

وی گفت : دکتر رنجکش در این سال‌ها با تجربیاتی که آموخته است از ویژگی‌های نوشتاری خاصی بهره‌مند است که کوتاه و روان بودن زبان بیانی‌ان کمک بسیاری به جذابیت مطالب می کند.

در ادامه این مراسم دکتر میرصالحی از پژوهشگران حوزه میراث فرهنگی نیز به بیان تاریخچه شکل گیری زبان و خط و پر رنگ بودن نقش مطبوعات در تحولات گیلان اشاره کرد.

وی با بیان اثر بخشی حضور چهره های روزنامه نگاری چون نسیم شمال در تحولات سیاسی و اجتماعی عصر مشروطه در جامعه ایران و گیلان اشاره و افزود : زبان مردم بودن از ویژگی‌های این روزنامه بود که حتی افرادی فاقد سواد خواندن با خرید نسخه‌های این نشریه انرا به دیگران می دادند تا برایشان بخواند.

به گفته وی گیلان چهره‌های روزنامه‌نگار و نشریات تاثیر گذاری داشته است که نقش آنان در تحولات جامعه فراموش نشدنی است و از آثار و افتخارات میراث معنوی ما هستند.

دکتر میرصالحی به زمان آشنایی خود با دکتر رنجکش در حدود سه دهه پیش هنگام همکاری مشترک با یکی از نشریات محلی گیلان اشاره و اظهار داشت : روند رو به رشد و دغدغه‌های رسانه‌ای ایشان قابل تحسین است.

وی ادامه داد: باید برای چهره‌های ماندگار تاریخ رسانه ای گیلان ارزش و اعتبار قائل شد و هنوز جای یک خیابان برغم پیگیری‌های متعدد بنام نسیم شمال به عنوان نشریه‌ای تاثیرگذار در مقطعی خاص در شهر رشت خالی است که متولیان امور باید به آن توجه کنند.

علی‌پور حسن آستانه روزنامه‌نگار و سردبیر نشریات و رسانه های ادوار گیلان هم در این مراسم به ذکر خاطراتی از دوران آشنایی با دکتر رنجکش و همکاری‌های مشترک با وی در حوزه شعر و ادبیات و روزنامه‌نگاری اشاره کرد.

وی افزود:با مرور یادداشت‌های منتشر شده از این روزنامه‌نگار که تا کنون در سه کتاب گردآوری شده است به خوبی می توان رویدادهای تاریخی این دوران را مرور کرد.

وی اظهار داشت : از ویژگی های بادداشت‌های این نویسنده آمیختگی سوژه‌ها با حوادث روز و اتفاقاتی است که به وقوع پیوسته است و مرور آنها می تواند منبعی برای تاریخ‌نگاری نیز باشد.

دکتر کیوان محمدی عضو بازنشسته هیات علمی دانشگاه گیلان هم با اشاره به ویزگی های فردی و علاقمندی و پیگیری ها و پویایی‌های دکتر رنجکش در حوزه رسانه و فعالیت هایی که در طول سه دهه آشنایی با وی داشته است نشان دهنده دغدغه‌های ذهنی او برای جامعه است.

وی افزود : آثار منتشر شده از این روزنامه نگار یک مسیر منظم اثر بخشی در حوزه رسانه‌ای را نشان می دهد که با حساسیت حتی در دورانی که دارای مسوولیت‌های دولتی بوده است را نشان می دهد.

وی گفت : باید از چهره‌هایی چون ایشان با ظرفیت هایی که به لحاظ دانش و دغدغه مندی دارند بهتر استفاده و قدر دانی کرد.دکتر یونس رنجکش مولف کتاب چشم در چشم تدبیر هم در این مراسم ضمن تشکر از حضور مهمانان و قدر دانی از بیان دیدگاههای آنان به تشریح اهداف انتشار این یادداشت‌ها در مقاطع مختلف پرداخت.

وی گفت : این یادداشت‌ها با کتاب این دست نوشته‌های زیادی مربوط به سال‌های ۸۰تا ۸۴ شروع شد و در ادامه شهری بر دستان باد که مجموعه یادداشت‌ها در سال‌های ۸۴تا ۹۲ بود، منتشر شد و اکنون نیز چشم در چشم تدبیر که مجموعه یادداشت سال‌های ۱۳۹۲تا ۱۴۰۰ است و سوژه‌های پرداختی ان بر اساس اتفاقات و وقایع روز و واکنش به آنها می باشد، رونمایی شده است.

وی تجربه حضور در عرصه مدیریتی را در کنار کار روزنامه‌نگاری فرصتی برای درک بهتر واقعیت‌ها و پرهیز از هیجان و در آمیختگی احساس برای بیان مطالبات مردم دانست که در یاد داشت‌های این سال ها تلاش شد نگاهها عمیق تر و تفسیرها واقع بینانه تر باشد.

وی ادامه داد: اگر لطف خدا همراه شود اثر بعدی نیز که تاکنون بیش از ۱۰۰ یاد داشت در یکسال اخیررا شامل شده است و بر آن افزوده می شود جمع‌آوری و در آینده منتشر می شود.

در ادامه این رونمایی شرکت‌کنندگان به رسم یادبود پوستر کتاب چشم در چشم تدبیر را امضا و از سوی مؤلف یک جلد از این کتاب تقدیم حاضرین شد.