کابینه سیزدهم و هنر استفاده از تجربه‌های ارزشمند دولت روحانی
کابینه سیزدهم و هنر استفاده از تجربه‌های ارزشمند دولت روحانی
معین نیوز_فصل انتخابات و رقابت‌های سیاسی به پایان رسید و تا حدود یک ماه دیگر دولت جدید آغاز به کار خواهد کرد؛ آنچنان‌که از سخنان و مواضع رئیس‌جمهوری منتخب برمی‌آید خوشبختانه قرار نیست برخی از چرخ‌ها دوباره اختراع شوند و آقای رئیسی در دو نوبت به استفاده از تجربه‌های ارزشمند دولت مستقر تاکید کرده است.

به گزارش ایرناپلاس، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سیدابراهیم رئیسی فردای روز انتخابات، در دیدار با روحانی، استفاده از تجربه‌ها و توانمندی‌های دولت روحانی را مشی خود دانست و اعلام کرد که «حتما از تجربیات و اندوخته‌های دولت کنونی استفاده خواهم کرد».

وی در نخستین نشست خبری نیز با تقدیر از عملکرد همه دولت‌های ۴۲ سال گذشته، به تقویت نقاط قوت و جبران کاستی‌ها اشاره کرد.

تجربه هشت ساله دولت‌های یازدهم و دوازدهم در بسیاری از موارد چنان گران‌سنگ است که هر دولتی که از آنها استفاده کند، گام مهمی در پیشبرد اهداف ارزشمند انقلاب و تعالی کشور برداشته است.

در این نوشتار به برخی از مهمترین دستاوردهای دولت حسن روحانی که لازم است از سوی دولت سیزدهم مورد توجه قرار گیرد اشاره می‌شود:

۱. سیاست خارجی؛ انزوای آمریکا و شکست اجماع جهانی

برجام به عنوان یکی از دستاوردهای دولت یازدهم اگرچه با عهدشکنی دولت نامتعادل ترامپ به حاشیه رفت، اما سیاست خارجی دولت روحانی و تیم دیپلماسی او تجربه‌ای ارزشمند و متعلق به کل نظام جمهوری اسلامی و مردم است که نباید مغفول بماند.

دولت جدید می‌تواند از دستاوردهای بین‌المللی کشور بویژه در به انزوا کشاندن دولت ترامپ در مجامع جهانی همچون شورای امنیت سازمان ملل متحد حداکثر استفاده را ببرد.

در ماجرای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران، آمریکا با همه هیمنه جهانی خود مقهور هنر دیپلماسی و تدبیر ایران شد و در صحن بین‌الملل تنها ماند؛ در این رابطه می‌توان به شکست اجماع جهانی برای تحریم ایران و خروج کشور از ذیل بند هفتم منشور ملل متحد هم اشاره کرد.

در کارزاری دیگر ایالات متحده در دادگاه بین‌المللی لاهه متحمل شکست سنگینی از جمهوری اسلامی شد که در صورت انباشت، آن تجربه آیینه راه و عمل دولت بعدی خواهد بود؛ این درست است که سیاست‌های کلان خارجی کشور از سوی نهادهای فرادستی همچون شورای عالی امنیت ملی تعیین می‌شود، اما هنر اجرا و جاری ساختن آن در صحنه‌های پرآشوب جهانی بی‌تردید با تیم دیپلماسی دولت‌های یازدهم و دوازدهم بوده است.

اکنون که برجام اماده احیاست و نتایج آن عاید کشور و مردم خواهد شد، لازم است دولت جدید به‌گونه‌ای خردمندانه از آن پاسداری کند؛ همانطور که آقای رئیسی در مناظره‌ها و نشست مطبوعاتی خود به آن اشاره کرده است.

۲. سیاست اقتصادی؛ اداره کشور بدون نفت

با فشار حداکثری و تداوم «جنگ و تروریسم اقتصادی» دولت ترامپ، کشور در سه سال اخیر متحمل سنگین‌ترین فشارها و مضایق اقتصادی شده است.

دوران دولت دوم حسن روحانی را شاید بتوان از این منظر تنها و آن‌هم از برخی جهات با دوران دفاع مقدس مقایسه کرد؛ کمبود منابع ارزی، تحریم گسترده نفتی، موانع گسترده صادراتی و موانع نقل و انتقال پول از بانک.های جهانی، همگی در شرایطی رخ داد که سختی‌های ویروس کرونا نیز جاری شده بود.

آنچه دولت دوازدهم در چهار سال گذشته انجام داد از جهاتی در تاریخ سیاسی معاصر کشور بی‌سابقه بوده است؛ با وجود همه کاستی‌ها، گرانی‌ها، اشتباه‌ها، نقدها و معایب، هنر اداره کشوری جند ده میلیونی بدون پول نفت در کارنامه این دولت باقی خاوهد ماند؛ این تجربه نه تنها متعلق به قوه مجریه بلکه دارایی ارزشمند نظام جمهوری اسلامی و همه مردم ایران است؛ دولت سیزدهم می‌تواند با توجه به این تجربه بی‌همتا مسیر هموارتری را  در جهت گشایش معضلات کنونی کشور بپیماید.

۳. سیاست داخلی؛ توجه به ارزش فضای مجازی

در زمینه سیاست داخلی دولت‌ها، می‌توان با توجه به گرایش‌های متتوع رئیسان قوه مجریه و مطالبه رای‌دهندگان، انتظارهای متفاوت از مسئولان داشت.

به نظر می‌رسد به طور طبیعی برخی جهت‌گیری‌های سیاسی و اجتماعی دولت جدید با رویکردهای روحانی و تیم همراه او متفاوت باشد؛ اما در عین حال نمی‌توان همه موارد را به تفاوت‌های سلیقه‌ای و سیاسی نسبت داد؛ یکی از این موضوع‌ها فضای مجازی و مواجهه دولت با ارتباطات و زیرساخت آن است.

دولت روحانی را در هر زمینه‌ای بتوان نقد کرد، در حوزه دسترسی مردم به فضای مجازی و گسترش اینترنت در کشور نمی‌توان ستایش نکرد؛ ارزش حیاتی آنچه در این زمینه به دست آمد، در بحران کرونا و رای‌گیری الکترونیک نمود آشکاری یافت.

اگر توسعه دسترسی مردم به تعاملات آنلاین نبود، دو سال مدرسه اینترنتی، دانشگاه اینترنتی و بسیاری از مبادلات مالی و اقتصادی آنلاین هرگز ممکن نمی‌شد؛ با گسترش روزافزون نیازهای جوامع به فضای آنلاین، دولت سیزدهم می‌تواند شیوه دولت قبل را همچون چراغی روشنی بخش ادامه داده و حتی گسترش دهد؛ بی‌شک همه منافع و آورده‌های این سیاست نصیب کشور، نظام و مردم خواهد شد.

۴. بحران کرونا؛ تدبیر دولت روحانی

در هیاهوی تحریم و عهدشکنی و جنایات اقتصادی آمریکای ترامپ، ظهور و گسترش همه‌گیری ویروس منحوس کرونا، اوضاع پیچیده و دشواری را برای کشور رقم زد؛ آنچه از این منظر درس آموز است نوع مواجهه و برنامه‌ریزی دستگاه اجرایی تازه نفس کشور برای ادامه مقابله با این میهمان ناخوانده است.

فراموش نکنیم که در اوج تحریم و کمبود منابع درآمدی، دولت با حجمی بی‌سابقه از هزینه‌های بهداشتی و پزشکی مواجه بود و از سوی دیگر ناگزیر به پرداخت کمک‌های معیشتی و تسهیلاتی فراوان به مردم شد. اگرچه در نگاهی کلی رفتار کرونایی دولت دوازدهم خالی از ایراد و نقد نیست، اما تجربه صدها ساعت_جلسه در ستاد ملی مقابله با کرونا و ستادهای استانی و منطقه‌ای، پیش‌روی دولت آقای رئیسی است که می‌تواند به بهترین شیوه از آنها بهره گیرد.

شواهد و قرائن موجود نشان می‌دهد کرونا و پیامدهای آن تا آینده‌ای نامعلوم همچنان بزرگترین چالش بهداشتی و اجتماعی کشور خواهد بود و همین موضوع توجه مضاعف به آموخته‌ها و تجربه‌های دولت کنونی را الزامی می‌کند. دولت منتخب مردم می‌تواند با سرلوحه قرار دادن این تجربه‌ها و گریز از روش آزمون و خطا، نقش مهمی در پالایش کشور از بیماری کووئید-۱۹ و گونه‌های متعدد آن داشته باشد.

اگرچه می‌توان موارد دیگری بر این فهرست افزود اما این چهار مورد بنیادی‌ترین دستاوردهای دولت‌های یازدهم و دوازدهم در ۸ سال گذشته است؛ ۸ سالی که با انبوهی از مشکلات داخلی و دسایس خارجی همراه بود؛ دولت رئیسی اگر هوشمندانه عمل کند، از این اندوخته‌ها استفاده‌ای بهینه خواهد کرد.