کارت زرد فعالان اقتصادی و تجاری گیلان به رئیس سازمان توسعه تجارت
کارت زرد فعالان اقتصادی و تجاری گیلان به رئیس سازمان توسعه تجارت
معین نیوز_دوشنبه در هفتمین روز از هفته دولت و در آیین افتتاح چند طرح صنعتی در گیلان ، علیرضا پیمان پاک معاون وزیر صمت و رییس سازمان توسعه تجارت ایران ، مهمان گیلانیان بود و در مراسم افتتاح چند طرح صنعتی و افتتاح و بازدید از چند کارخانه در شهر صنعتی رشت و منطقه آزاد انزلی حضور داشت.

اما عدم حضور رییس سازمان توسعه تجارت ایران در جمع فعالان اقتصادی در گیلان ، در استانی که مهمترین خروجی تجارت ایران به روسیه و اوراسیا است و هم اکنون هم  در بسیاری از زیرساخت های تجاری آن مشکلات عدیده ای وجود دارد ، این ابهام و این سوال وجود دارد که چنین رفتاری با چه هدف و انگیزه ای بوده است ؟ و آیا دیدار با مدیر عامل منطقه آزاد انزلی که در آن نشست تعدادی از شرکت های منطقه آزاد هم دعوت شده بودند ، دیدار با فعالان تجاری استان تلقی می شود و شنیدن مشکلات منطقه آزاد انزلی می تواند اطلاع از وضعیت کل تجارت استان باشد؟ اگر قرار بود در همین محفل دیدار با فعالان اقتصادی صورت گیرد که اتفاقا محفل و مکان مناسبی نیز هست و همواره منطقه آزاد انزلی هم در میزبانی ها تجربه بسیار موفقی دارد و از فضای مناسب در نشست های کوچک و بزرگ  و اجلاس ها نیز برخوردار است ، چرا از چند فعال اقتصادی شهرهای مختلف استان از جمله آستارا و و اعضای اتاق بازرگانی گیلان دعوت به عمل نیامد؟ این ها سوالاتی است که نه آقای پیمان پاک به گیلانی ها پاسخ دهد ، بلکه آقای مهندس سید رضا فاطمی امین ، نفر اول وزارت صمت می باید از معاون خود پرسش نماید که در سفر به گیلان با چه انگیزه ای در جمع تجار و بازرگانان گیلان که سربازان خط مقدم اقتصادی هستند حضور پیدا نکرده است؟!

بر اساس قانون برنامه سوم توسعه مصوب سال ۱۳۷۹ اساسنامه سازمان توسعه تجارت ایران بر اساس اهداف و وظایفی را که دارد کاملا مشخص است ، اهداف این سازمان و استراتژی آن تبیین شده است ، در اهداف آن توسعه تجارت خارجی، بازاریابی، تبلیغ و گسترش بازارهای جهانی کالا و خدمات صادراتی کشور

،فراهم آوردن موجبات توسعه بنگاه های تجاری و افزایش توانمندی آنها به منظور توسعه صادرات غیر نفتی و بهبود تراز بازرگانی،

اطلاع رسانی تجاری و انجام اقدامات لازم به منظور روان سازی و حذف تشریفات زائد تجاری،

تهیه و تنظیم قوانین و مقررات مناسب برای فعالیت های تجاری و توسعه همکاری های دو جانبه، چند جانبه و منطقه ای با سایر کشورها

،ارائه تسهیلات و کمک برای توسعه صادرات و ارتقای کیفی کالاها  و خدمات با مزیت های نسبی و رقابتی کشور از به عنوان مهمترین ماموریت های سازمان توسعه تجارت ایران تکلیف شده است.

 

رییس سازمان توسعه تجارت ایران استراتژی هایی را هم در ماموریت کاری خود دارد که ارتقاء صادرات و توسعه تجارت خارجی،

گسترش و متنوع سازی بازارهای هدف صادراتی (کالا و خدمات)،

تشویق و حمایت از سرمایه گذاری خارجی

توسعه و تمرکز بر صادرات محصولات و خدمات جدید و با ارزش افزوده بالا

یکپارچه سازی مدیریت رویدادهای تجاری و توسعه تبلیغات و بازاریابی نوین

حفظ بازارهای سنتی صادرات

ارتقاء دانش و فرهنگ صادراتی و تجارت خارجی

ارتقاء مهارتهای علمی و تخصصی صادرکنندگان و بنگاه های تجاری کشور

تبادل دانش فنی و مدیریت و مشارکت فعالانه در رویدادها ومجامع بین المللی اقتصادی و تجاری

توسعه و تقویت فرهنگ صادراتی

تقویت و توسعه ظرفیت های تجاری در سطح کشور

بستر سازی و همکاری برای ایجاد مزیت و ظرفیت های تولیدی مناسب در بخش تولید و صادرات کالا و خدمات (تولید صادرات محور)

توسعه زیر ساختها و ارائه خدمات مناسب جهت صدور محصولات و خدمات

توسعه روابط اقتصادی و تجاری با دیگر کشورها

بخشی از این استراتژی ها شمرده می شد.

سفر معاون وزیر صمت و رییس سازمان توسعه تجارت ایران به گیلان با کدام یک از اهداف و استراتژی های صدرالاشاره برای بررسی و پیگیری مشکلات تجارت دنبال شده است  ؟ آیا وظیفه رییس سازمان توسعه تجارت افتتاح و بازدید از چند کارخانه در سفر یک روزه به گیلان است ؟ آیا ایشان تکلیف سازمانی ندارند که صدای بخش خصوصی استان را در تجارت خارجی می شنیدند؟

به دنبال سفر ایشان اغلب  فعالان اقتصادی استان در جریان افتتاح برخی از پروژه های صنعتی مطلع شدند که رییس سازمان توسعه تجارت ایران در گیلان حضور دارد، او  در سفرخود به گیلان بدون اینکه دیداری با بخش خصوصی و فعالان اقتصادی استان داشته باشد و گوشه ای از مشکلات و توانمندی های اقتصادی استان را از زبان آنان می شنید ، به منطقه آزاد انزلی رفت و از چند واحد صنعتی بازدید کرد و در سالن همایش های منطقه آزاد انزلی در جمع تعدادی از شرکت های مستقر در منطقه آزاد حاضر شد.

بی اعتنایی یک معاون وزیر به تجارت گیلان در دولتی که شعارش ” ئ.لت انقلابی ” و رییس جمهورش اعتقاد و تکیه بر مردمی بودن دولتش دارد ، چگونه چنین هزینه بزرگی را می تواند یک معاون وزیر برای دولتش ایجاد کند!.

قطعا این سطح از بی توجهی یک معاون وزیر به بخش خصوصی و فعالان اقتصادی ، زمینه پاسخگویی شخص وزیر صمت را فراهم می نماید.

از آقای فاطمی امین وزیر صنعت ، معدن و تجارت که مورد وثوق و امین ، دکتر رییسی می باشند و در مراسم رای اعتماد شان از مجلس نیز ریس جمهور از توانایی و سلامت کاریشان دفاع کرده اند ، انتظار می رود که جوابی قانع کننده به بخش خصوصی گیلان داده باشند.

البته آقای پیمان پاک مدیر جوان و توانمندی است و در سلامت کاری ایشان شکی نیست ، اما  اینکه ایشان در سفر به گیلان اهداف و استراتژی سازمانی خود را نادیده گرفته اند و در مقابل مشکلات عدیده ای که در بازرگانی خارجی و در زیرساخت های تجاری گیلان وجود دارد ، شهرهای انزلی و آستارا که مهمترین مبادی ورودی و خروجی تجارت ایران با کشور روسیه و کشورهای اوراسیا است ، چرا  از تجار و بازرگانان این شهرها دعوت نگردید  تا در کنار تشکل های بخش خصوصی دقایقی مشکلات و موانع خود را مطرح کنند ، جای ابهام است! بخش خصوصی گیلان چند مدتی بود که به دنبال پذیرایی و دیدار از حضور ایشان بود ، این اتفاق بخش خصوصی گیلان را آزرده خاطر کرده است.

قطعا برای شناخت از تجارت خارجی با کشور روسیه که شریک تجاری ایران است و نظام هم بر توسعه تجارت با روسیه تاکید دارد ، بخش خصوصی گیلان می تواند تجربه و اطلاعات خود را در راستای کمک به بخش تجارت کشور در اختیار ایشان قرار دهد و البته بخش خصوصی در گیلان علاقمند است که به دولت آقای رییسی که تلاش می کند تا اقتصاد ایران را از مشکلاتی که با آن روبرو بوده است به سهم خود و در توان خود ،  کمک کند.

علی الهذا  در سفری که معاون وزیر صمت و رییس سازمان توسعه تجارت ایران به گیلان داشته است و می توانست کمی از بار مشکلات و خستگی فعالان اقتصادی استان با بیان درد و مشکلات تجارت کاسته باشد ، متاسفانه این سفر به مانند نمکی شد که بر زخم بخش خصوصی و فعالان اقتصادی گیلان پاشیده شده باشد. حال از آنجا که گیلان چشم و چراغ تجارت ایران است و در شرایط بسیار حائز اهمیتی از جهت جغرافیایی قرار دارد ، می تواند منافع ملی ما را به عنوان یک استان راهبردی تجارت با روسیه تحصیل نماید .

قطعا از آقای فاطمی امین وزیر صمت انتظار می رود ، اولین کارت زرد خود را به آقای پیمان پاک نشان داده تا در سفر به استان ها مرتکب چنین اشتباهی نگردند و دیگر اینکه به ایشان توصیه کنند در اولین فرصت به گیلان سفر کنند و از فعالان اقتصادی گیلان دلجویی نمایند. چنین خواسته و انتظاری از مسوولی که در دولت انقلابی خدمت می کند انتظار بالا و نا بجایی نیست و قطعا سفر آقای پیمان پاک به گیلان می تواند عمق مشکلات و حقایق تجارت از استان را که دروازه خرجی تجارت ما به اوراسیا است را آشکار سازد و این امیدواری هم وجود دارد قرار گرفتن ایشان در کنار بخش خصوصی و فعالان اقتصادی گیلان به ماموریت شان در پیشبرد برنامه های تجاری کشور که سرانجام افتخاری برای رونق تجارت در دولت آقای رییسی خواهد بود ،  کمک شایانی خواهد کرد.