کارزارهای انتخاباتی ترامپ؛ دروغ‌پراکنی توام با شیوع ویروس
کارزارهای انتخاباتی ترامپ؛ دروغ‌پراکنی توام با شیوع ویروس
معین نیوز_به رغم افزایش آمار مبتلایان و جان باختگان کرونایی در آمریکا، کارزارهای انتخاباتی ترامپ که در آنها رئیس جمهوری آمریکا به دروغ از نزدیک شدن به «پایان همه گیری» سخن می گوید، به محلی برای سرایت بیشتر این بیماری مرگبار تبدیل شده است.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، تارنمای ووکس نوشت: در حالی که همه گیری کرونا روز به روز بدتر می شود ترامپ تلاش می کند واقعیت را تغییر دهد.

ترامپ، رسانه ها را به هراس افکنی درباره کرونا متهم کرده است اما نشانه جدیدی دال بر بهتر شدن اوضاع در این بحران سلامت در آمریکا مشاهده نمی شود.

در آمریکا از زمان شیوع ویروس تاکنون ۹ میلیون و ۴۰۲ هزار و ۵۹۰ نفر مبتلا شده اند که از این تعداد ۲۳۶ هزار و ۷۲ نفر جان باخته اند.

ترامپ می گوید: این همه چیزی است که در تلویزیون می شنویم: کووید، کووید، کووید، کووید. یک هواپیما سقوط می کند و ۵۰۰ نفر می میرند؛ درباره آن حرفی زده نمی شود. در هر صورت ۴ نوامبر (۱۴ آبان/ روز بعد از انتخابات آمریکا) دیگر چیزی درباره آن نمی شنوید.

او در ویسکانسین به غلط ادعا کرد دلیل اصلی این که آمار در آمریکا بالا است این است که تست کرونا در این کشور بسیار زیاد است. اگر ما تست کرونا را به نصف برسانیم امار نیز نصف می شود. وی بار دیگر تاکید کرد کرونا در کشورش نابود شده است.

اما به غیر از لفاظی های غیرمسئولانه ترامپ، حقیقت این است که گردهمایی را برگزار می کند که فاصله اجتماعی و دستورالعمل های بهداشتی از جمله استفاده از ماسک را که دولت خود او توصیه کرده به تمسخر می گیرد. به نظر می رسد این گردهمایی ها با گسترش ویروس به شیوع این همه گیری دامن می زنند.

روزنامه یو اس ای تودی در گزارشی تایید کرده که موارد ابتلا به کرونا در اماکنی که ترامپ به تازگی کمپین داشته افزایش یافته است.

این تحلیل نشان داد: ترامپ از اواسط ماه آگوست (مرداد) تاکنون سی و شش کارزار انتخاباتی برگزار کرده و موارد ابتلا به کرونا بعد از دستکم ۵ مورد از این کارزارها بسرعت در ایالت های همچون ویسکانسین، مینه سوتا و پنسیلوانیا افزایش یافته است.

روزنامه دیترویت فری پرس نیز روز شنبه گزارش داد:محققان دانشگاه استنفورد همزمان با آمادگی ترامپ برای شرکت در گردهمایی های میشیگان الگوی آماری را منتشر کردند که نشان می داد گردهمایی های قبلی ترامپ به ۳۰ هزار ابتلای جدید به کووید-۱۹ منجر شده است.

در استانه روز انتخابات در آمریکا (۱۳ آبان/ سه شنبه) کمپین ترامپ امروز یکشنبه در واشنگتن تاون شیپ (نیوجرسی) و دو گردهمایی دیگر را روز دوشنبه در شهر تراوس سیتی و گرند رپیدز (میشگان) برگزار می کند.

در گزارش محققان این دانشگاه آمده است: تحلیل ما قویا  هشدار ها و توصیه های مقام های بهداشتی درباره شیوع ویروس در گردهمایی های بزرگ را تایید می کند به ویژه این که پیروی از دستورات بهداشتی درباره استفاده از ماسک و حفظ فاصله اجتماعی در این گردهمایی ها اندک است.

نویسندگان این تحقیق که بخشی از بخش اقتصادی دانشگاه استنفورد هستند  هشدار دادند «مناطقی که میزبان گردهمایی های ترامپ هستند هزینه بالایی را به لحاظ بیماری و مرگ تحمل می کنند.»

نتایج این تحقیقات نشان داده که گردهمایی های ترامپ باعث جان باختن ۷۰۰ مورد مرگ بیشتر شده است هر چند که این تعداد ممکن است الزاما در بین شرکت کنندگان نباشد.

جو بایدن نامزد دموکرات ها گفته است این تحقیقات یکی از چندین موردی است که نشان می دهد گردهمایی های ترامپ موارد ابتلا به کووید-۱۹ را افزایش داده است.

بایدن تاکنون تلاش کرده شرکت کنندگان در گردهمایی تبلیغاتی اش را محدود کنند و از مردم می خواهد ماسک استفاده کنند.

بعید به نظر می رسد که نتایج تحقیقات جدید تغییری در برنامه های تبلیغاتی ترامپ ایجاد کند.

سخنگوی کمپین او به یو اس ای تودی گفته است: آمریکایی ها حق دارند که بر اساس متمم اول قانون اساسی سخنان رئیس جمهوری خود را بشنوند و ما تدابیر احتیاطی قوی را در کمپین ها رعایت می کنیم …

پنجاه و نهمین انتخابات ریاست جمهوری آمریکا روز سه شنبه سوم نوامبر (۱۳ ابان) برگزار می شود.