کار دشوار نمایندگان گیلان برای نیمه دوم لیگ دسته یک
کار دشوار نمایندگان گیلان برای نیمه دوم لیگ دسته یک
معین نیوز_دور رفت رقابتهای فوتبال لیگ دسته اول کشور با صدرنشینی ملوان خاتمه یافت و تیم شهرداری آستارا نیز در رتبه دهم جدول قرار گرفت اما با توجه به وضعیت رقبا هر دوی این تیمها برای حفظ جایگاه و همچنین صعود کار دشواری را در پیش دارند.

به گزارش ایرنا، تیم فوتبال ملوان بندرانزلی بدون شکست مقام قهرمانی نیم‌فصل را تصاحب کرد، اما این تیم برای حفظ صدرنشینی، قهرمانی و صعود به لیگ برتر به طور حتم کار سختی را پیش رو خواهد داشت و تیم شهرداری آستارا نیز برای ارتقای جایگاه خود در نیم فصل دوم تلاش می‌کند.

با توجه به نتایج کسب شده در نیم فصل اول، ملوان بندرانزلی بدون شکست و با بهترین خط دفاعی نیم فصل اول را به اتمام رساند اما تیم شهرداری آستارا در خط حمله ضعف مفرطی داشته و جزو سه تیم لیگ است که کمترین گل زده را دارند.

ملوان بندرانزلی در پایان دور رفت با انجام ۱۷ بازی، ۱۱ پیروزی و ۶ تساوی کسب کرد تا با مجموع ۳۹ امتیاز در صدر جدول این رقابتها قرار گیرد که در جریان این بازی ها، بازیکنان ملوان موفق شدند ۲۲ گل به ثمر برسانند و فقط ۶ گل دریافت کنند تا بهترین خط دفاعی لیگ را به نام خود ثبت کنند.

اما تیم فوتبال شهرداری بندرآستارا دیگر نماینده گیلان در رقابتهای فصل جاری لیگ دسته اول کشور نیز در پایان دور رفت با پنج پیروزی، ۶ تساوی و ۶ شکست، ۲۱ امتیاز کسب کرد تا در مکان دهم جدول قرار گیرد که این تیم در جریان بازهایی که انجام داد، ۱۱ گل به ثمر رساند و ۱۲ گل نیز دریافت کرد تا تفاضل گل منفی یک به نامش رقم بخورد

با این وجود تعدادی از کارشناسان در خصوص نتایج کسب شده نمایندگان گیلان در دور رفت و همچنین شرایط آنان در نیم فصل دوم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، ثبات و بومی بودن مدیریت باشگاه ملوان را مهمترین عامل موفقیت این تیم دانستند و همچنین پوشش نقاط ضعف و حمایت مسئولان باشگاه از تیم شهرداری آستارا را، رمز موفقیت این تیم در دور برگشت عنوان کردند.

نتایج فوق‌العاده ملوان در دور رفت

مجید جهانپور یکی از کارشناسان برجسته و از پیشسکوتان مربیان فوتبال گیلان و کشور نیز در مصاحبه با ایرنا به نتایج ملوان در نیم فصل نخست اشاره کرد و اظهار داشت: نتایج تیم ملوان بسیار خوب و فوق العاده بود و کمتر کسی پیش‌بینی می‌کرد که این تیم با این اقتدار نیم فصل اول را به اتمام برساند.

وی افزود: البته سازماندهی خوبی از حدود ۲ سال گذشته در این باشگاه اتفاق افتاد و با انتخاب مدیر، کادرفنی و مسئولان حرفه‌ای و بومی که همه آنان جزو بازیکنان ملوان و بازیکنان طراز اول گیلان و ملی پوش بودند، باعث شد تا ملوان راه درستی را در پیش گیرد.

وی که سالها به عنوان سرمربی، تیمهای گیلانی را در لیگهای مختلف هدایت کرد، ادامه داد: همچنین در فصل جاری حمایت مالی خوبی نیز از ملوانان انجام شد و امید است که این حمایت با قدرت بیشتری ادامه یابد زیرا به طور حتم در نیم فصل دوم شرایط سخت‌تر خواهد بود.

این کارشناس فوتبال تاکیدکرد: اما باید هوشیار بود زیرا هنوز فصل تمام نشده است و ملوان باید با قدرت بیشتری در نیم فصل دوم حضور یابد. حفظ جایگاه مشکل‌تر از کسب جایگاه است و حریفان نیز منتظر لغزش ملوان هستند تا صدرنشینی لیگ را به خود اختصاص دهند که البته در فصل های گذشته نیز چنین مواردی برای تیمهای گیلانی تجربه شده است.

هر بازی یک فینال برای ملوان

به گفته جهانپور، تیم ملوان گرچه هم اینک با نتایج درخشانی که در نیم فصل اول کسب کرد در صدر جدول قرار دارد، اما حریفان سرسختی برای کسب مقام قهرمانی و صعود به لیگ برتر دارد و به همین دلیل این تیم باید هوشیارتر و با کار بیشتر در نیم فصل دوم حضور یابد.

کمک مربی اسبق تیم ملی فوتسال ایران خاطرنشان کرد: مجموعه مدیریتی، کادرفنی و بازیکنان ملوان با کار و تلاش بیشتر نیز می‌توانند در نیم فصل دوم موفق شوند و به لیگ برتر صعود کنند اما آنان باید هر بازی را یک بازی نهایی تلقی کنند و تمامی امکانات و تمرینات نیز معطوف به همان بازی خاص باشد.

وی گفت: انتظار می‌رود که تیم ملوان با داشتن مدیریت و کادرفنی کاربلد که همه آنان از همین باشگاه رشد کرده‌اند، در نیم فصل دوم نیز موفق عمل کند اما به طور حتم مسئولان باشگاه باید به تیمهای پایه خود نیز بها داده تا از لحاظ پشتوانه‌سازی نیز این تیم با مشکل مواجه نشود.

کار دشوار نمایندگان گیلان برای نیم فصل دوم لیگ دسته یک

وی اظهار کرد: به طور حتم هدف اول مجموعه باشگاه ملوان صعود به لیگ برتر است و این تیم می‌تواند با حمایت خوب، در دور برگشت نیز نتایج دور رفت را تکرار و سرانجام به لیگ برتر کشور صعود کند.

سازماندهی و ساختارسازی مناسب نیاز شهرداری آستارا   

این مربی پیشکسوت در ادامه به نتایج شهرداری بندرآستارا دیگر نماینده استان گیلان اشاره و بیان کرد: شهرداری آستارا از لحاظ سازماندهی نسبت به تیمهای باتجربه‌تر گیلان همچون ملوان، سپیدرود و داماش ، تازه‌کار و جوان است و نیاز به تجربه بیشتری دارد.

جهانپور ادامه داد: تغییرات زیاد در کادرفنی نیز گواه جوانی تیم است و با این وجود شهرداری آستارا باید از نیروهای بومی و همچنین مشاوران کاربلد و قدرتمند استفاده کند و نگاهی نیز به ساختارسازی و ماندگاری برای باشگاه داشته باشند.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر باید تیمهای پایه قدرتمندی در شهرداری آستارا تشکیل شود تا این تیم از لحاظ پشتوانه مشکلی نداشته باشد و همچنین باید ثبات مدیریتی و ثبات در کادرفنی ایجاد شود تا نتایج بهتری برای این تیم کسب شود.

وی به نقاط ضعف تیم شهرداری آستارا نیز اشاره و خاطرنشان کرد: همه ساختار فوتبال مشخص است و هر تیمی باید در حمله و دفاع و همچنین انتقال توپ، قدرتمند عمل کند که این امر نیازمند بازیکنان با کیفیت است. در این راستا شهرداری آستارا باید از بازیکنان مستعد بومی برای برطرف کردن نقاط ضعف سود برده و در صورت کمبود، در بازار نقل و انتقالات حضور یافته و بازیکنان موردنظر را جذب کند.

تلاش بیشتر شهرداری آستارا در کارهای تاکتیکی و قدرت بدنی

این مربی باسابقه فوتبال کشور تصریح کرد: تاثیر مربی در کارهای بدنسازی و تاکتیکی بسیار تاثیرگذار است و با توجه به اینکه هم اینک شهرداری آستارا از یک مربی بومی سود می‌برد، در نیم فصل دوم این تیم باید در کارهای بدنسازی و تاکتیکی کار کند تا نقاط ضعف و قوت آن پوشش داده شود.

وی به پیش بینی نتایج دور برگشت شهراری آستارا نیز اشاره و اظهار کرد: کادرفنی تیم شهرداری آستارا باید از حریفان خود شناخت بهتری داشته و قبل از بازی باید آنالیز خوبی از حریفان داشته باشد تا از نقاط ضعف و قوت تیم حریف نهایت استفاده را ببرد.

جهانپور به حفظ سهمیه این تیم در لیگ دسته اول اشاره کرد و گفت: کمترین خواسته طرفداران، حفظ تیم در لیگ دسته اول است و باید این امر اتفاق بیفتد چون شهرداری آستارا این پتانسیل را دارد و از سوی دیگر پیش‌بینی می‌شود که این تیم برای صعود به مکان بالاتر از جایگاه فعلی، تلاش کند.

کار برای ملوان تمام شده نیست

اما امید هرندی دیگر کارشناس فوتبال گیلان نیز در خصوص وضعیت تیمهای گیلانی در لیگ دسته اول کشور در مصاحبه با ایرنا اظهار داشت: باشگاه ملوان مسیر درستی را از سال گذشته طی کرده و از نیروهای بومی متخصص و متعهد استفاده می‌کند.

وی افزود: پژمان نوری مدیرعامل این باشگاه، بازیکن ملی پوش بوده و مازیار زارع سرمربی این تیم نیز همینگونه بود و محمد حبیبی دیگر مربی ملوان نیز یکی از مربیان سطح اول دروازبانهای ایران است و دیگر گروه مدیریتی این باشگاه نیز از پیشکسوتان ملوان هستند.

هرندی که سالها به عنوان سرمربی در تیمهای گیلانی فعالیت داشت،ادامه داد: به نظر می رسد خوشبختانه ملوان از لحاظ مالی دغدغه ندارد و با یارگیری مناسبی که در اول فصل انجام داد، تیم در شرایط خوبی قرار گرفت و نقاط ضعف خود را برای حضور در رقابتهای فصل جاری پوشش داد.

این کارشناس فوتبال به نیم فصل دوم نیز اشاره و خاطرنشان کرد: با این وجود کار برای ملوان تمام شده نیست چون در دور برگشت بازیها سنگین‌تر است و تیمها نیز، با شناخت بیشتری که نسبت به هم دارند رو در روی یکدیگر قرار می‌گیرند.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر تیمهای مدعی با جذب بازیکنان قدرتمند، سعی در پوشاندن نقاط ضعف خود دارند و تعدادی از همین مدعیان منتظر لغزش ملوان هستند تا جایگاه این تیم را در صدر جدول تصاحب کنند و به همین دلیل ملوان نیز باید با قدرت بیشتری در نیم فصل دوم حضور یابد.

هرندی اظهار کرد: ملوان باید از صدرنشینی خود در دور برگشت نیز محافظت کند و همه بازیها را همانند یک فینال بداند و با شرایط فعلی امیدوار به صعود تیم ملوان به لیگ برتر هستیم و همچنین استان گیلان نیاز دارد که یک نماینده در لیگ برتر داشته باشد.

شهرداری آستارا برای فصل آینده برنامه صعود داشته باشد

کاپیتان و دروازبان اسبق تیم منتخب گیلان به تیم شهرداری بندرآستارا نیز اشاره کرد و گفت: پس از تغییر کادرفنی و حضور مجدد “پایان رافت” در تیم توانسته مفید باشد و این تیم می‌تواند سهمیه خود را حفظ کند و برای سال آینده برنامه‌ریزی صعود داشته باشد.

کار دشوار نمایندگان گیلان برای نیم فصل دوم لیگ دسته یک

این کارشناس فوتبال ادامه داد: با وجود اینکه مردم آستارا از این تیم حمایت همه جانبه‌ای دارند، اما به نظر می رسد هیچ شانسی برای صعود در رقابتهای فصل جاری نخواهد داشت و به همین دلیل باید برای فصل آینده برنامه‌ریزی مناسب و بهتری داشته باشد.

وی گفت: یکی از مشکلات شهرداری بندر آستارا که هواداران خوبی نیز دارد، تفکر مسئولان باشگاه است، زیرا آنان باید برای خود هدف مشخص کنند و سپس سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی داشته باشند.

هرندی افزود: سال گذشته تیم شهرداری آستارا در بهترین شرایط قرار داشت و قهرمانی نیم فصل را کسب کرده بود اما در دور برگشت مشکلات این تیم آغاز شد و حتی تا آستانه سقوط پیش رفت چون مسئولان این باشگاه هدف‌گذاری برای صعود به لیگ برتر نداشتند و در فصل جاری با حفظ سهمیه خود، باید برای فصل آتی به طور حتم هدف‌گذاری مسئولان باشگاه مشخص شود.

وی در خاتمه خاطرنشان کرد: با توجه به حضور مربی بومی در این تیم، حفظ سهمیه شهرداری آستارا در فصل جاری کار سخت و دشواری نیست و از سوی دیگر خوشبختانه بندرآستارا پتانسیل خوبی در رشته ورزشی فوتبال دارد و نیاز است برای حضور قدرتمند در فصل آینده باید سرمایه‌گذاری مناسبی انجام شود.

با توجه به نظرات کارشناسان در خصوص نمایندگان گیلان در خصوص نتایج دور رفت و همچنین وضعیت حضور آنان در دور برگشت، ملوانان نیاز به ادامه روند خوب خود را دارند که از فصل گذشته استارت آن زده شد.

همچنین برای تیم فوتبال شهرداری بندرآستارا نیز باید حفظ سهمیه در اولویت باشد و همچنین با جذب چند بازیکن، با قدرت بیشتری در دور برگشت حضور یابد و برای فصل آینده برنامه‌ریزی مناسبی داشته باشد تا این تیم نیز یکی از مدعیان صعود به لیگ برتر باشد.

در رقابتهای فوتبال لیگ دسته اول باشگاه‌های کشور جام آزادگان، ۱۸ تیم در یک گروه به صورت دوره‌ای و رفت و برگشت با هم به رقابت می‌پردازند که تیمهای ملوان و شهرداری بندرآستارا نمایندگان گیلان در این لیگ هستند.