کاهش سه درصدی ذخیره سفیدرود؛ ۱۶ اردیبهشت آب سد رهاسازی می‌شود
کاهش سه درصدی ذخیره سفیدرود؛ ۱۶ اردیبهشت آب سد رهاسازی می‌شود
معین نیوز_مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان گفت: ذخیره آب سدسفیدرود تا (چهارشنبه) ۶۹۰ میلیون مترمکعب است که نسبت به ۷۱۰ میلیون مترمکعب آب سد در همین زمان طی سال گذشته (شرایط خشکسالی) باز هم با کاهش ۲۰ میلیون متر مکعبی (معادل سه درصد) مواجهیم.

وحید خرمی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: کاهش آب سدسفیدرود نسبت به نرمال بسیار بیشتر است چنانکه در سالهای عادی در این زمان، حجم آب ذخیره پشت سد بیش از یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون مترمکعب بود و عموما سد سرریز می‌شد.

وی با اشاره به خشکسالی شدید سه سال اخیر در استان عنوان کرد: با توجه به کاهش ۲۰ میلیون مترمکعبی ذخیره سد سفیدرود نسبت به سال قبل ضروریست کشاورزان بویژه شالیکاران استان به توصیه‌های کشاورزی توجه کنند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان با تاکید بر ضرورت توجه کشاورزان به تقویم زراعی عنوان کرد: این تقویم با توجه به وضعیت منابع آبی و نیاز بخش کشاورزی با همکاری دستگاه‌های مرتبط آماده شد و از ماه گذشته در اختیار کشاورزان قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه رهاسازی آب سدسفیدرود نیز به دلیل کاهش بارندگی‌ها و محدویت آب بر اساس تقویم زراعی انجام می‌شود، گفت: کشاورزانی که خارج از تقویم زراعی کشت و کار کنند با مشکل مواجه خواهند شد.

خرمی بیان کرد: کشاورزان باید در فرصت باقیمانده تا پایان ماه جاری از تمام ظرفیت‌های منابع آبی اعم از بارندگی‌ها و چاه‌های کنار مزارع حداکثر استفاده را ببرند؛ خرداد ماه و بعد از آن بارندگی نخواهیم داشت و خشکی بیشتر می‌شود.

 

رهاسازی آب سدسفیدرود از ۱۶ اردیبهشت

این مسئول در ادامه با اشاره به رهاسازی آب سدسفیدرود و آب‌گذاری کانال‌های آبیاری کشاورزی از یکشنبه هفته آینده اظهار کرد: این اقدام با آب‌گذاری کانال‌های آبیاری شهرستان فومن و بخش مرکزی آغاز می‌شود و بعد از آن به مرور به بقیه کانال‌ها وارد خواهد شد.

وی عنوان کرد: رهاسازی آب سدسفیدرود به مدت ۲ هفته پیوسته برای نشاء برنج ادامه می یابد و بعد از آن مانند چندسال گذشته نوبت‌بندی آب (چهار روز قطع و هشت روز وصل آب) انجام می‌شود.

خرمی در ادامه با بیان اینکه بیش از ۹۰۰ دستگاه پمپ سنگین و با ارزش در ۴۵۴ ایستگاه باید پیوسته در فصل کشاورزی در مدار فعالیت باشند، افزود: کشاورزان از این پمپ‌ها مراقبت کنند؛ در صورت سرقت بخشی از تجهیزات پمپ‌ها، آنان قابلیت کارایی اصلی را نخواهند داشت.

 

کاهش سه درصدی ذخیره سفیدرود؛ ۱۶ اردیبهشت آب سد رهاسازی می‌شود

ضرورت لایروبی انهار بین مزارع برای جلوگیری از هدررفت آب

وی با تاکید به کشاورزان بر ضرورت توجه به لایروبی انهار بین مزارع با انجام کار دسته جمعی عنوان کرد: لایروبی انهار بین مزارع باید قبل از آبگذاری کانال‌ها انجام شود؛ این کار در جلوگیری از هدررفت آب بسیار اهمیت دارد.

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای گیلان در ادامه به اهمیت بیمه محصولات کشاورزی برای جبران خسارت احتمالی اشاره کرد و از برنجکاران خواست تا اراضی شالیزاری را بیمه کنند.

گیلان بزرگترین تولیدکننده ارقام بومی و با کیفیت برنج در کشور به شمار می‌آید که با ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری رتبه نخست کشور را از لحاظ سطح زیرکشت و رتبه دوم تولید برنج را به خود اختصاص داده‌است.

ارقام هاشمی، علی کاظمی، صدری، حسنی و دیلمانی جزو رقم‌های کیفی و ارقام گوهر و سپیدرود جزو رقم‌های پرمحصول است که در شالیزارهای گیلان کشت می‌شود؛ بیشترین رقم‌های کشت شده برنج در این استان، رقم‌های کیفی هاشمی و علی کاظمی است که افزون بر ۸۵ درصد محصول برنج گیلان را شامل می‌شود.

سد سفیدرود بزرگ‌ترین سد مخزنی گیلان است که آب مورد نیاز ۱۷۲ هزار هکتار از مجموع ۲۳۸ هزار هکتار شالیزارهای استان را تامین می‌کند، این سد بر روی رودخانه سفیدرود و در پایین دست محل تلاقی ۲ رودخانه قزل اوزن و شاهرود در ۷۵ کیلومتری جنوب شهر رشت و در مجاورت شهر منجیل احداث شده‌است.