کرونای جهش یافته بدون روادید و گذرنامه وارد ایران شده است
کرونای جهش یافته بدون روادید و گذرنامه وارد ایران شده است
معین نیوز_رییس دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین گفت: شخص فوت شده بر اثر کرونای جهش یافته در آبیک، هیچ گونه تماسی با خارج از کشور نداشته است و این مهم نشان می‌دهد که ویروس جهش یافته بدون روادید و گذرنامه وارد ایران شده است.

به گزارش ایرنا، پیمان نامدار روز شنبه در ستاد مقابله و پیشگیری با کرونا استان قزوین، اظهار داشت: قصد دانشگاه علوم پزشکی قزوین از روز نخست شفافیت و اطلاع رسانی به موقع در تمامی شرایط بوده و در مورد اطلاع رسانی شیوع کرونای انگلیسی هم هیچ گونه کوتاهی و ملاحظه‌ای صورت نگرفته و موضوعات با هماهنگی کامل وزارت بهداشت اعلام شده است.

وی افزود: سرعت شیوع و میزان سرایت ویروس جهش یافته انگلیسی حداقل پنج برابر بیشتر از ویروس کرونا بوده که در میزان فوت هم تاثیرگذار است، البته اینکه کرونای انگلیسی در یک شهروند قزوینی مشاهده شود که هیچ ارتباطی با خارج از کشور نداشته است، شرایط را پیچیده تر می‌کند.

این مسوول با اشاره به سفر بدون ویزای ویروس انگلیسی به ایران، گفت: در یکسال گذشته شرایط سختی را پشت سر گذاشته ایم ولی اگر شرایط آینده مدیریت نشود وضعیت سخت تری را پیش رو خواهیم داشت.

نامدار اضافه کرد: مراسم مذهبی مانند نماز جمعه، عروسی، عزا و تمامی برنامه های تنظیم شده در فضای بسته باید بین ۳۰ تا ۵۰ نفر برگزار شود و دستورالعمل های بهداشتی با دقت بیشتری اجرا گردد.

وی با بیان اینکه احساس می شود نظارت‌ها آنگونه که باید و شاید اتفاق نمی افتد، اظهار داشت: به طور مثال رستوران ها قرار بود با ۳۰ درصد ظرفیت فعالیت کنند ولی براساس گزارش‌ها شاهد فعالیت آنها با تمامی ظرفیت هستیم.

این مسوول گفت: نسبت به چندماه گذشته، استفاده نکردن از ماسک به ۴۹ درصد و استفاده از تاکسی و اتوبوس از ۶ درصد به ۱۲ درصد رسیده و برگزاری عروسی در سطح استان ۲۰ برابر بیشتر شده است که به هیچ وجه مطلوب نیست.

نامدار با بیان اینکه حضور در بازار و مراکز خرید به شدت افزایش داشته است، افزود: در استان قزوین فقط شهرستان آوج در وضعیت آبی و تمامی شهرستان ها در وضعیت زرد قرار دارند و در تمامی شهرستان ها روند بستری بیماران رو به افزایش است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین اضافه کرد: از تمامی مسوولان درخواست داریم که محدودیت های شبانه با دقت بیشتری اعمال شود و فعالیت های ورزشی و تمامی همایش ها تعطیل گردد.