کرونا کتاب سراجی گیلان را ناتمام گذاشت
کرونا کتاب سراجی گیلان را ناتمام گذاشت
معین نیوز_استاد حمید نصیری که نسل به نسل مشقت ماندن رشته سراجی گیلان را به دوش کشید، کتاب این رشته صنایع دستی گیلان را ناتمام گذاشت و ظهر تاسوعا بر اثر کرونا جان خود را از دست داد.

فریده عسکری همسر زنده یاد نصیری ظهر روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: سه روز پیش حال ایشان بد و دچار علائم گوارشی شدید شد.

وی ادامه داد: هر چقدر اصرار کردم از رفتن به بیمارستان خودداری کرد ظهر که در راه بیمارستان جان خود را از دست داد.

عسکری گفت: پزشکان علت فوت را ویروس کرونا اعلام کردند.

حمیدنصیری که بهمن ماه ۹۸ گروه ایرنا در خانه اش میزبان شده بود تاکید می کرد: تنها به حرمت عشق می خواهم این رشته را نگه دارم و برایش کتاب بنویسم چرا که اگر همین حمایت های اندک نباشد بزودی می بایست این رشته را نیز تنها در لا به لای ورق های کتاب ها پیدا کرد.

در خانه اش همه چیز بوی قدمت و اصالت دارد و قابی بر دیوار نشان از صنعت اجدادی شان که بر آن نوشته: مرحوم استاد حسین نصیری حقیقی فرزند مرحوم استاد حاج شفیع و نوه استاد حاج حسین علی نصیری حقیقی از استادان سراجی سنتی بوده و نسل به نسل و سینه به سینه بیش از ۲۵۰ سال این رشته را در خانواده خود زنده نگه داشته اند در سال ۱۳۹۰ و  ۹۱تعدادی از ادوات سراجی سنتی را به موزه رشت اهداء کرده اند.

استاد حمید نصیری گفته بود: با همه تلخکامی های زندگی، این حرفه اجدادی را با همه نکوهش ها و سرکوفت ها با عشق، پاس داشته و برای حفظ این میراث معنوی که هویت است، تاپای جان ایستاده و خواهم ایستاد.

وی احیای سراجی سنتی را پس از سال ها بی توجهی، مدیون مدیران میراث امروزی می داند و ادامه می دهد: حمایت از هنرمندان صنایع دستی تنها مادی نیست بلکه نشستن پای صحبت، دردل ها و یک فنجان چای نوشیدن با آنان نیز دلگرمشان می کند.

وی گفته بود: کارگاه و مغازه اجدادی ام اسیر زبانه های آتش شد و فرزندم نیز در این اثنا از دست رفت و در جریان آتش سوزی ناچار به برپای داشتن چادر در دل برف شدم که منجر به از دست دادن مفصل شد و گمان می کردم دیگر پای نخواهم گرفت .

گیلان همچنان در اوج شیوع ویروس کرونا قرار دارد، بر اساس تازه ترین ارزیابی نرم افزار ماسک مربوط به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی رنگ قرمز «خیلی پرخطر کرونایی» تمام شهرستان‌های گیلان ثابت ماند.

بر اساس ارزیابی نرم افزار ماسک، ۱۷ شهرستان استان گیلان شامل رشت، خمام، سیاهکل، لاهیجان، آستانه اشرفیه، صومعه سرا، شفت، رضوانشهر، تالش ، رودسر، رودبار، بندانزلی ، آستارا ،  لنگرود، ماسال، فومن و املش به لحاظ رنگ بندی کرونایی، قرمز هستند.