کریمی بدون پشتوانه آمد
کریمی بدون پشتوانه آمد
معین نیوز_حضور ملی‌پوش سابق برای انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال از یک سو و حواشی مختلف درباره دیگر گزینه‌ها و حمایت‌های پشت پرده از آنها از سوی دیگر سبب شده تا مدیران ورزشی، آمدن این ملی‌پوشان سابق از جمله علی کریمی در این عرصه را فاقد پشتوانه دانسته و شانسی برای او قائل نشوند.

به گزارش ایرناپلاس، اصغر شرفی در گفت‌وگوی اخیرش با ایرناپلاس گفت، علی کریمی با مهدی مهدوی‌کیا برای نامزدی ریاست فدراسیون فوتبال می‌آیند؛ آنها فوتبالیست‌های خوبی بودند، اما کار مدیریتی انجام نداده‌اند. دست‌هایی در کار است که فوتبالی‌ها را خراب کند. اگر قرار بود یک فوتبالی ریاست فدراسیون فوتبال را برعهده بگیرد، باید سراغ دادکان می‌رفتند و یا مایلی‌کهن را می‌آوردند که هم فوتبالی هست و هم کار مدیریتی کرده؛ آنها می‌خواهند هم کریمی و هم مهدوی‌کیا را خراب کنند.

شرفی معتقد است، اگر قصد آنها آوردن فوتبالی‌ها بود باید می‌رفتند، سراغ صفایی‌فراهانی؛ گرچه او فوتبالی نیست، اما مدیریت بلد است و فوتبالی را در کنار خود قرار می‌دهد. طاووسی هست بروند و از او مشاوره بگیرند. بسیاری‌ از فوتبالی‌ها هستند که مدیریت کرده‌اند و سرپا هستند و می‌توانند به کمک فوتبال ما بیایند.

فدراسیون فوتبال یک سال بدون رئیس
فدراسیون فوتبال بیش از یک سال است که پس از استعفای مهدی تاج، بدون حضور یک رئیس رسمی اداره می‌شود. در حال حاضر حیدر بهاروند مسئولیت سرپرستی موقت فدراسیون فوتبال را برعهده دارد.

پس از کش‌وقوس‌های فراوان پیرامون اصلاح اساسنامه فدراسیون فوتبال که فاقد هماهنگی لازم با مقررات فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) بود و به این دلیل فوتبال ایران دوباره پس از سال ۲۰۰۷ میلادی در معرض تنبیه و تعلیق از سوی فیفا قرار گرفت، اساسنامه جدید سرانجام به تائید فیفا رسید. شهاب‌الدین عزیزی‌خادم، حیدر بهاروند، علی کریمی، کیومرث هاشمی، مصطفی آجرلو و ستار عبدی‌پور برای پست ریاست فدراسیون فوتبال ثبت نام کردند.

آیا انتخابات فقط با دو گزینه برگزار می‌شود؟
خبر رسیده که در مجمع فدراسیون فوتبال شایعه‌ای پیچیده که انتخابات فقط با دو گزینه برگزار می‌شود! این در حالیست که ۶ گزینه برای ریاست فدراسیون فوتبال ثبت‌نام کرده‌اند و باتوجه به اساسنامه جدید فدراسیون که راه را برای انتخابات و حضور فوتبالی‌ها آسان کرده، بعید به‌نظر می‌رسد هیچ‌کدام از گزینه‌ها مشکلی برای حضور و تائید نهایی با چارچوب اساسنامه داشته باشند.
«قاسم رنجبریان» رییس هیأت فوتبال هرمزگان در یک گفت‌وگو با برنامه زنده شبکه تلویزیونی استان هرمزگان در پاسخ به شانس علی کریمی در انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال گفت: «متاسفم که بگویم شکست می‌خورد!»

او گفته، به آنها «سفارش شده» به چه کسی رای بدهند. یعنی حتی گزینه هم مشخص شده است. ثبت‌نام کریمی با چراغ سبز AFC همراه بود زیرا آنها با تغییر اساسنامه و اصرار به بند معروف شرایط ریاست فدراسیون، کار را برای تایید آسان کردند.
از سویی فیفا هم از حضور فوتبالی‌ها استقبال می‌کند. اما این روزها اخبار و شایعه های مختلفی منتشر می‌شود؛ اینکه می‌خواهند برخی از کاندایداها را حذف و شرایط را برای انتخاب «یک گزینه خاص» فراهم کنند.

بسیاری از مدیران، بازیکنان اسبق تیم ملی و روزنامه‌نگاران در گفت‌وگو با ایرناپلاس، نظرات خود را درباره درستی یا نادرستی حضور کریمی و مهدوی‌کیا در انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال بیان کردند.

اولیایی: اعتقادی به دست‌های پنهان برای تخریب آقایان ندارم
سیدمحمدکاظم اولیایی مدیرعامل اسبق باشگاه استقلال در این‌باره به ایرناپلاس گفت: «حضور فوتبالیست‌های مشهور در انتخابات فدراسیون فوتبال امر درستی است. مشروط به اینکه سایر توانمندی‌ها لازم برای مدیریت ارشد فوتبال را کسب کرده یا کنند؛ مثل آقایان دادکان، خبیری، مصطفوی، ذوالفقارنسب و … . این بزرگواران زمانی فوتبالیست‌های بزرگ صاحب نام بودند و در پایان دوران بازیکنی خود با کسب علم و تجربه، مهارت مدیریت ارشد را پیدا کردند.
به نظرم حضور فوتبالیست‌های مانند آقایان ماجدی، نکیسا، شکوری و دقیقی در مدیریت اجرایی و میانه می‌تواند امیدوار بود با عملکرد درست و اعتقاد به کار جمعی در آینده نزدیک و با انرژی جوانی وارد کارزار رقابتی ریاست فدراسیون فوتبال شوند. معتقد به دست‌های پنهان برای تخریب آقایان نیستم!»

دادرس: حرکت کریمی بدون مطالعه بود
مهدی دادرس عضو کمیته استیناف فدراسیون فوتبال در این‌باره به ایرناپلاس گفت: «این سوال شما ابعاد وسیعی دارد. نمی‌توان تیتروار درباره آن حرف زد و بگوییم درست است یا غلط؟ از نظر من هر کاری که اول انجام می‌گیرد خوب و اولش سخت است اما باید یک پیش‌زمینه‌ای داشته باشد. آقای کریمی یک دفعه اعلام می‌کند که برای ریاست فدراسیون فوتبال می‌آید و آقای مهدوی‌کیا هم نایب‌رئیس اوست. وی بدون پشتوانه اینکه بداند جامعه نسبت به این تغییر و تحولات چه فکر می‌کند یک کار ریسکی انجام داده است.
معتقدم این حرکت او بدون مطالعه بوده و حالا ممکن است برخی هم کریمی را برای این کار تشویق کرده باشند، اما این تشویق مثل کسی است که به شما می‌گوید در دعوا من فقط کت‌تان را نگه می‌دارم!»

منکر فساد در فوتبال نمی‌شوم
وی با بیان اینکه آن افرادی که کریمی را تشویق به این کار کرده‌ و گفته‌اند، آقا برو جلو، مردم از این فساد فوتبال خسته شده‌اند، تصریح کرد: «منکر فساد در فوتبال نمی‌شوم و نمی‌گویم پاک است اما این فضا را ایجاد و همه را متهم کردن، چیز جالبی نیست. باید کمی با مطالعه صحبت کرد و متری بگذاریم و در این متر ببینیم کدام حرکات مثبت بوده، کدام حرکات منفی. چه اتفاقاتی افتاده است؟
باید شرایط خاص کشور را نیز در نظر گرفت. شرایط خاص اقتصادی را ببینیم. هرکسی می‌تواند ایراد بگیرد، هرکسی می‌تواند دهان خود را باز کند و هر چیزی را بگوید اما آمدن آقای کریمی چون فوتبالی است و شجاعت دارد بعضی مسائل را بگوید، بخصوص مسائل اجتماعی که برای من قابل احترام است.»

کریمی تا پیش از این همیشه منتقد بود
دادرس که خود سال‌ها در پست مدیریتی کار کرده، ادامه داد: «اینکه ناگهانی وارد این عرصه شدن را من به چند دلیل زیاد خوشبین نیستم؛ آقای علی کریمی تا پیش از این همیشه منتقد بود، در همه چیز منتقد شماره یک محسوب می‌شد. من به درست و یا نادرست بودن آن کاری ندارم اما او به عنوان یک منتقد شناخته شده و حالا قرار است جای خود را تغییر دهد و در جایی می‌نشیند؛ از این به بعد منتقدان از او انتقاد خواهند کرد. ریاست فدراسیون فوتبال پستی پر مشغله، پر سروصدا و اگر هر حرکتی را انجام دهد با ذره‌بین جامعه فوتبالی و غیر فوتبالی دیده خواهد شد.
ممکن است همان ایرادهایی که آقای کریمی می‌گرفت را از خودش بگیرند. شاید تا سه ماه یک ماه عسلی برای او باشد و زیاد انتقادی نشود، اما وقتی یک فردی در یک پست خاص کار می‌کند، خواه ناخواه انتقادی از او خواهد شد.»

زیاد خوشبین نیستم
عضو کمیته استیناف فدراسیون فوتبال اضافه کرد: «بعدها وقتی در این پست نشست – با اینکه من بنا به دلایلی زیاد خوشبین نیستم – اما امیدوارم که رای بیاورد و بر این مسند بنشیند، آنگاه باید پاسخگو باشد.
البته آقای کریمی مانند من صبرش کم است و به راحتی انتقادها را نمی‌پذیرد و نمی‌تواند هضم کند؛ ممکن است تنش‌هایی ایجاد شود. فوتبالیست خوبی بوده، البته عیب‌هایی داشته اما ما فوتبالی‌ها نه به ضعف‌های او چه در دوره بازیگری، چه مربیگری و چه مدیریتی اصلاً کاری نداریم، برای آنکه طرف مقابل را بزنیم، از حضورش استقبال می‌کنیم. البته این روزها بسیاری صحبت از آمدن آقای دکتر دادکان می‌کنند، مگر نبود؟ مگر از او انتقاد نمی‌کردند؟ کم علیه او قلم زده نشد.»

دادرس گفت: «آقای دادکان در زمان ریاست خود هرگز تحمل انتقاد را نداشت و بسیار تند با این موضوع برخورد می‌کرد. اما اکنون چون جزو اپوزیسیون شده، بسیاری برای او دلسوز شده‌اند که ایشان باید رئیس فدراسیون فوتبال شود. البته کاش آقای دادکان هم می‌آمد؛ خوشحال می‌شدم که ایشان می‌آمد تا تنور این انتخابات داغ شود و آقای دادکان خود را محک می‌زد تا ببیند در جامعه فوتبال چقدر اعتبار دارد و قبولش می‌کنند. بیرون نشستن و انتقاد کردن و چهار تا انتقاد تند به دولت، برای انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال کافی نیست. خوب می‌شد آقای دادکان می‌آمد، آقای کریمی هم هست و یکی دو نفر فوتبالی دیگر هم می‌آمدند، بازی قشنگ‌تر می‌شد!»

حالا دیگر نوبت دوستان دیگر است
وی افزود: «اینها پی انتقاد را بر تن بمالند که اگر ‌آمدند دیگر منتقد نیستند زیرا سیبل انتقادها می‌شوند. تحمل انتقاد داری پسر خوب، پسر شجاع؟!
حالا که آمده‌ای موفق باشی. هفت هشت سال فوتبالی، اینها (رئیس‌های قبلی) را تحمل کردند حالا دیگر نوبت دوستان دیگر است. این بحثی بود که کوتاه نمی‌شد دید و باید از همه ابعاد آن را بررسی کنیم.
عادت کرده‌ایم به یک مجموعه بدون اطلاعات کافی حمله کنیم و بقیه هم منتظرند و استقبال می‌کنند!»

آنها شاهد بودند نه متهم
دادرس گفت: «آنهایی که قرارداد ویلموتس را امضاء کردند، در هیأت‌رئیسه هیچ نقشی ندارند که آن نماینده فرصت‌طلب به جای حل کردن مشکلات مردم فقط درباره فوتبال اظهارنظر می‌کند و اطلاعات نادرست می‌دهد. نقش قاضی را بازی می‌کند که اینها ممنوع‌الخروج هستند؛ نه چنین چیزی صحت ندارد زیرا آنها به عنوان شاهد قرارداد را امضاء کرده‌اند.
اگر قرارداد را بخوانید می‌بینید بین ویلموتس و رئیس فدراسیون وقت آقای مهدی تاج امضاء شده و آنها به عنوان شاهد زیر قرارداد را امضاء کرده‌اند و از نظر حقوقی هیچ مشکلی ندارند.»

میرزائیان: فاقد تجربه اولیه مدیریت هستند
احمد میرزائیان از روزنامه‌نگاران قدیمی نیز در این‌باره به ایرناپلاس گفت: «همگان ‌به این باور رسیده‌ایم‌ که فوتبال ما در دوران مدیریت کفاشیان و تاج‌ راه ترقی نپیموده و در بیشتر مقاطع سیر عقب‌گرد و قهقرایی داشته است. خبرسازترین وجه از ثبت‌نام ‌اعضا به ورود علی کریمی باز می‌گردد که معادلات را در صحنه رقابت به هم‌ زد. کریمی در کنار خود از مهدوی‌کیا به عنوان‌نایب رئیس اول نام‌ برد. سعید دقیقی بازیکن‌ فصول گذشته و مدیر جوان و تحصیل کرده امروز هم نایب رئیس دوم کریمی است.
در بحث میزان توانایی و کارآیی این گروه جوان و چهره‌های شاخص فوتبال ایران‌ یک ایراد اساسی وجود دارد. این قشر نام آشنا با وجود شهرت و محبوبیت نزد هواداران، از تجربه اولیه مدیریت برخوردار نیستند. اصولاً کار مربیگری با مدیریت فوتبال و تشکیلات وسیع آن تفاوت زیادی دارد.
بسیاری از کارشناسان، سعه صدر، صبوری و کار تیمی و تشکیلاتی را لازمه فعالیت در فدراسیون‌ می‌دانند. کریمی به لحاظ کاریزما و تفکرات خاص از این خصوصیات برخوردار نیست و در تعامل با مدیران بالاتر در وزارت ورزش با مشکلاتی مواجه خواهد شد.»

علی جوادی سردبیر روزنامه خبرورزشی با نظر اصغر شرفی موافق بود و به ایرناپلاس گفت: «اجازه بدهید بیش از این چیزی نگویم.»
مازیار مهرانی روزنامه‌نگار و کارشناس رادیو ورزش نیز در این‌باره به ایرناپلاس گفت: «من هم چیزهایی در این رابطه شنیده‌ام، اما به نظرم با توجه به چینش اعضای مجمع، علی کریمی هیچ شانسی ندارد.»

فرهاد اشراقی از دیگر روزنامه‌نگاران در این‌باره به ایرناپلاس گفت: «آنها به زور نیامده‌اند، حضورشان خوب است، اما به هیچ‌عنوان رای نمی‌آورند.»