کشف بقایای تونل تاریخی دست کَند در گیلان
کشف بقایای تونل تاریخی دست کَند در گیلان
معین نیوز_معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان از کشف بقایای یک تونل دست کَند زیرزمینی در روستای گلسرک شهرستان رشت احتمالا مربوط به دوره قاجار خبر داد.

ولی جهانی بعد از ظهر دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این تونل زیر زمینی به طول تقریبی  ۷۰۰ متر شامل برج ها، پله های زیرزمینی، زاغه های مهمات، اتاق سربازان و غیره بصورت شمالی – جنوبی حدفاصل کوه گلسرک و امامزاده هاشم ساخته شده است.

وی خاطرنشان کرد: دوره دقیق احداث این تونل، کاربری سازه در دوره خودش، چگونگی فراهم آوری مصالح مورد نیاز و چگونگی تامین آب با بررسی و کاوش امکان پذیر خواهد بود.

وی افزود: سنگ های مالون، آجرهای فشاری، سنگ های رودخانه ای از جمله مصالح تونل است و در فاصله ۱۰ الی ۲۰ متر نیز برج های نگهبانی قرار گرفته است؛ دسترسی به برج ها از طریق تونل و با کمک پله های زیر زمینی امکان پذیر است.

معاون میراث فرهنگی گیلان ادامه داد: این سازه زیرزمینی با ابعاد مختلف بوده و در برخی از نقاط، اتاق ها مستطیل شکل با سقف نورگیر است و به نظر می رسد اتاق سربازان یا انبار مهمات باشد؛ پس از ساخت تونل، روی سقف با خار و خاشاک پوشانده شده که این امر امکان رویت آن را سخت و دشوار کرده است.

جهانی گفت: پرونده ثبتی این اثر در حال تکمیل شدن است و بزودی برای ثبت به وزارتخانه میراث ارسال می شود.

پنج هزار و ۲۰۰ اثر تاریخی تاکنون در گیلان شناسایی شده، که از این تعداد یک هزار و ۲۱۲ اثر در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.