کیت ایرانی تشخیص کرونا تولید و صادر می‌شود
کیت ایرانی تشخیص کرونا تولید و صادر می‌شود
رییس جهاد دانشگاهی گفت: کیت ایرانی تشخیص کرونا پس از گذراندن مراحل آزمایشگاهی و دریافت مجوزها، اکنون در کشور تولید و مازاد آن به کشورهای دیگر صادر می‌شود.

حمیدرضا طیبی روز چهارشنبه در بیست و یکمین کنگره بین المللی پزشکی تولیدمثل رویان و شانزدهمین کنگره بین المللی بیولوژی و فناوری سلول های بنیادی در خصوص اقدامات پژوهشگاه رویان در شرایط کرونا اظهار داشت: با شیوع این بیماری در کشور چین و تصور اینکه به تمامی کشورهای نیز سرایت می کند ما در حوزه پزشکی تمام امکانات را در تولید کیت تشخیصی به کار گرفتیم و موفق شدیم کیت را تولید کرده و به تایید انستیتوپاستور برسانیم و با همکاری یک شرکت دانش بنیان تولید کنیم.

رییس جهاد دانشگاهی ادامه داد: بخشی از کیت های تولید داخل تشخیصی کرونا را نیز با تایید مسوولان وزارت بهداشت به سایر کشورها صادر می کنیم.

طیبی گفت: در زمینه تولید واکسن کرونا نیز اعلام آمادگی کرده و پیشنهادات خود را ارائه کرده ایم. تولید واکسن نیاز به منابع مالی زیادی دارد اما به دلیل شرایط کشور امکان تامین منابع مالی کافی وجود ندارد. تولید واکسن کاری بسیار مهم و طولانی است که تیم حرفه ای روی این موضوع کار می کند اما ما نیز بنا بر وظیفه ای که داریم اعلام آمادگی کرده ایم.

رییس جهاد دانشگاهی عنوان کرد: همچنین روی تولید نسل جدید واکسن کرونا اقدامات موثری انجام شده است؛ ازجمله اینکه آنتی بادی های تولیدشده در بدن فردی را که به کرونا مبتلا شده است،‌ در اختیار موسساتی که در زمینه کووید۱۹ آزمایش انجام می دهند، قرار داده ایم.

محققان ایرانی آزمایش انسانی درمان پارکینسون را آغاز کردند

رییس جهاد دانشگاهی گفت: محققان ایرانی آزمایش انسانی درمان پارکینسون را آغاز کرده اند؛ اقداماتی که پژوهشگاه رویان در زمینه درمان پارکینسون آغاز کرده، در سطح دنیا بسیار جدید است. فاز آزمایشگاهی و حیوانی تحقیقات در این زمینه با موفقیت انجام شده و آزمایش بالینی فاز انسانی آن نیز آغاز شده است.

طیبی گفت: پژوهشگاه رویان نیز بحث استفاده از سلول های مزانشیمی (بافت مغز استخوان) را در بافت های ریه و کبد آغاز کرده و با بیمارستان های مسیح دانشوری، شریعتی و هاجر فاز اول کار را به اتمام رسانده است. استفاده از این سلول ها به تعدادی از بیماران برای درمان تزریق شده و فاز دوم با تعداد بیشتری از بیماران در حال انجام است.

رییس جهاد دانشگاهی اظهار داشت: به طور طبیعی این پژوهش و تحقیقات نیاز به زمان دارد تا نتیجه کار مشخص شود و امیدواریم نتیجه خوبی از حوزه سلول درمانی بگیریم.

توان ملی را باور داشته باشیم

طیبی تصریح کرد: در حال حاضر کشور ما و به ویژه پژوهشگاه رویان در زمینه سلول های بنیادی اقدامات مطلوب و جدیدی در سطح دنیا دارد و در بسیاری از زمینه ها صاحب دانش هستیم.

وی گفت: اقداماتی که پژوهشگاه رویان در زمینه درمان پارکینسون آغاز کرده، برای دنیا بسیار جدید است که فاز آزمایشگاهی و حیوانی آن با موفقیت انجام شده و فاز انسانی آن آغاز شده است. البته تحقیقات در زمینه پارکینسون زمان بر است و هزینه بسیار زیادی نیز دارد.

رییس جهاد دانشگاهی عنوان کرد: در سایر زمینه ها نیز رویان از لحاظ علمی در دنیا به روز است و نسبت به کل کشور نیز در حوزه های فنی و مهندسی و کشاورزی نیز فاصله ما با دنیا بسیار کم است اما تنها در زمینه تامین قطعات و مواد اولیه مشکل داریم.

وی تصریح کرد: آنچه که باید مورد توجه قرار بگیرد این است که باید به توان ملی باور داشته باشیم و آن را در راستای حل مشکلات کشور استفاده کنیم که در این زمینه باور صحیح شکل نگرفته است؛ بنابراین نیاز است منابع مالی سرگردانی که به عنوان عنصر مخرب در اقتصاد عمل می کند، در حوزه تولید کشور مورد استفاده قرار بگیرد.

طیبی تاکید کرد: کشور ما در توسعه علم و فناوری مشکلی ندارد و هم راستا با کشورهای پیشرفته است اما نیاز است مسوولین و مردم باور قوی تری نسبت به دانشگاهیان داشته باشند.