گیلان برای سوگ محرم لباس عزا به تن کرد
گیلان برای سوگ محرم لباس عزا به تن کرد
معین نیوز_همزمان با فرارسیدن ماه عزاداری سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و آمیخته با خون و عشق پرچم عزای حسینی در مناطق مختلف استان گیلان برافراشته شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، شهرها و خیابان های گیلان صحنه دیگری از دلدادگی به اباعبدالله حسین علیه السلام شد، شهرها سیاهپوش شده و از محلات مختلف این استان صدای عزا به گوش می رسد، همه خود را برای برگزاری مراسم عزای حسینی آماده می کنند.

عاشقان اباعبدالله حسین و مومنان خداجو با برافراشتن پرچم هایی با مضامین یاحسین و لبیک یا حسین در مساجد، امام زادگان، سردرب مغازه ها، منازل و ادارت خود را برای برگزاری مراسم های عزاداری اباعبدالله حسین (ع) آماده کرده اند.

امسال دومین سالی است که عزاداران اباعبدالله حسین (ع) در سایه نحس ویروس مرگبار کرونا با رعایت شیوه نامه های بهداشتی برای برگزاری مراسم های عزاداری در سوگ سرور و سالار شهیدان آماده شده اند.

در استان گیلان آیین های عزاداری عاشورایی با رعایت کامل شیوه نامه های بهداشتی برگزار خواهد شد و از مردم خواسته شده تا در برگزاری این مراسم ها به مراعات توصیه های بهداشتی اهتمام جدی داشته باشند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی گیلان روز سه شنبه با بیان اینکه هیچ مراسم عزاداری در گیلان تعطیل نمی‌شود، گفت: مراسم‌ های ویژه ماه محرم با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی در این استان برگزار  خواهد شد.

حجت الاسلام و المسلمین سعید مهدوی اظهار داشت: عاشقان اباعبدالله با رعایت دستورالعمل های بهداشتی، بهداشت روح و جسم را توامان نهادینه خواهند کرد و هیچ جلسه عزاداری تعطیل نخواهد شد.

وی با بیان اینکه محافل عزای اهل بیت (ع) امسال باید پرشور برگزار شود و این موضوع منافاتی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی ندارد، اضافه کرد: قشر مذهبی در رعایت موارد و دستورات بهداشتی هواره پیشتاز بوده است.

حجت الاسلام مهدوی گفت: بیشتر تاکید بر فضا سازی محیطی و فعالیت فضای مجازی است، اما در حین حال هیات های مذهبی مساجد با رعایت دستورالعمل های بهداشتی از جمله فاصله اجتماعی، زدن ماسک، ضدعفونی کردن فضا و استفاده از تهویه هوای مناسب در مساجد و مکان هایی که دارای سقف حداقل ۶ متر می توانند عزاداری به مدت ۲ ساعت داشته باشند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان گیلان اظهار داشت: اولویت برگزاری آیین های عزادارای اباعبدالله حسین(ع) در صورت مساعد بودن شرایط جوی هوا در فضای باز است اما در عین حال امسال دسته های عزاداری به صورت محلی و محدود “از این محله تا محله دیگر” با فاصله اجازه داده شده است.

برگزاری سوگواره بصیرت عاشورایی در امام زادگان گیلان

به مناسبت ماه محرم ویژه های برنامه های بصیرت عاشورایی در ۹۹ بقعه متبرکه گیلان با رعایت پروتکل های بهداشتی در نظر گرفته شده است.

همچنین طرح بصیرت عاشورایی امسال تنها در عزاداری خلاصه نمی شود و در بخش های مختلفی از جمله سیاهپوش کردن معابر و بقاع متبرکه، محافل قرآنی، روضه های خانگی، توزیع نان صلواتی، اجرای پویش هر خانه یک حسینه، راه اندازی پویش سیاهپوش کردن کوچه ها و درب منازل “هر منزل یک بیرق امام حسین علیه السلام “، ضبط و پخش برنامه های مذهبی و فرهنگی در فضای مجازی و توزیع بسته های معیشتی و ملزومات بهداشتی اجرایی می شود.

معاون فرهنگی و اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه گیلان گفت: سوگواره بصیرت عاشورایی با برنامه های متنوع عزاداری، تهیه و توزیع بسته های معیشتی، راه اندازی کاروان های عزاداری و روضه خوانی در فضای مجازی در ۹۹ بقعه متبرکه گیلان برگزار می شود.

حجت الاسلام و المسلمین سجاد کاظمی پور در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: استفاده از ظرفیت بقاع متبرکه برای اجرای برنامه های مذهبی ماه محرم متناسب با وضعیت هر شهرستان و اجرای صحیح نیات واقفان با موضوع عزاداری امام حسین (ع) از اهداف برگزاری سوگواره بصیرت عاشورایی است.

وی با اشاره به لزوم رعایت بیشتر تدابیر بهداشتی و پروتکل های ابلاغی ستاد ملی مبارزه با برنامه های عزاداری اظهار داشت: باید تلاش شود تا ضمن رعایت دستورالعمل های بهداشتی در برگزاری عزاداری ها، وجهه حسینی جامعه با رعایت پروتکل های بهداشتی ادامه یابد.

معاون فرهنگی و اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه گیلان اضافه کرد: در برگزاری مراسم های عزاداری حسینی هیات های مذهبی در بقاع متبرکه شاخص مستقر و از ظرفیت فضاهای روباز موجود در امام زادگان برای عزاداری استفاده می کنند.

وی با بیان اینکه زمان مراسم های عزاداری کوتاه، پرمحتوا و با جمعیت کم خواهد بود، گفت: برای بهره مندی بیشتر مردم از مراسم عزاداری محرم امسال استفاده از فضای مجازی برای انتشار بیشتر و گسترده تر عزاداری ها مورد توجه مراکز افق بقاع متبرکه است.

حجت الاسلام کاظمی پور افزود: در مناطق قرمز کرونایی کاروان های عزاداری بدون ازدحام و تجمع راه اندازی خواهد شد تا افرادی که در منزل حضور دارند از برکات ماه محرم بی نصیب نمانند ضمن اینکه برنامه های عزاداری در بقاع متبرکه از طریق فضای مجازی و شبکه های استانی پخش خواهد شد.

وی بیان داشت: اجرای شب شعر حسینی با حضور شاعران آیینی و مداحان در مناطق کم خطر و یا تولید برنامه های رسانه ای شب شعر در مناطق هشدار و پرخطر با حضور در باقع متبرکه و ضبط آن بدون حضور جمعیت می تواند مورد توجه افراد قرار گیرد.