گیلان در جمع پرفروش‌ترین‌های کتاب در طرح تابستانه ۱۴۰۰
گیلان در جمع پرفروش‌ترین‌های کتاب در طرح تابستانه ۱۴۰۰
معین نیوز_معاون فرهنگی و امور رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان گفت : با گذشت پنجمین روز از آغاز فروش طرح تابستانه کتاب ۱۴۰۰ ،گیلان در ردیف پر فروش ترین استان های کشور به لحاظ تعداد کتاب قرار گرفته است.

حسین ابراهیمیان روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : رقم فروش کتاب در روزهای یادشده به بیش از هفت میلیارد ریال رسیده و ۱۴ هزار و  ۱۶۱ کتاب در عناوین مختلف تا کنون به فروش رفته است.

وی اظهار داشت: ۲۰ کتابفروشی از مرکز استان و ۱۰ کتاب فروشی از شهرستان های گیلان در طرح تابستانه کتاب ۱۴۰۰ حضور دارند.

معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان افزود: معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به منظور رونق بخشیدن به بازار کتاب و ترویج کتابخوانی تسهیلاتی را در قالب یارانه خرید کتاب از طریق کتاب فروشی های سراسر کشور به صورت مستقیم به خریداران کتاب پرداخت می کند .

ابراهیمیان خاطرنشان کرد: میزان یارانه خرید برای کتاب ها ۲۰ درصد است و دو روز دیگر تا پایان طرح یاد شده باقی است.

وی ادامه داد: سقف مجاز خرید برای هر خریدار حداکثر سه میلیون ریال است ؛کتاب های عمومی، دانشگاهی و کودک و نوجوان مشمول طرح می شوند اما کتابهای آموزشی، کمک آموزشی، افست، فاقد شماره شابک، دارای شابک غلط و کتابهایی که در بانک اطلاعاتی خانه کتاب و ادبیات ایران ثبت نشده اند مشمول طرح نمی شوند.

معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان گفت: ارائه تخفیف در این طرح تنها شامل کتابهای چاپی است و سایر کالاهای فرهنگی عرضه شده در کتابفروشی را شامل نمی شود و کتابفروشی های مشارکت کننده در طرح تا زمان به اتمام رسیدن یارانه اختصاصی ملزم به ارائه تخفیف به مشتریان هستند.

ابراهیمیان یادآور شد: طرح‌های فصلی کتاب از جمله طرح‌های تشویقی و حمایتی در حوزه ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی است که از سال ۹۴ در کشور اجرا می‌شود و موجب رونق کتابفروشی‌ها و قرار گرفتن کتاب در سبد خانوار ایرانی شده است.
وی اظهار داشت :کتاب فروشی های جنگل ،طاعتی، وارسته، اندیشه، مهدی، پاتوق کتاب ،ماه نو،بهشت،معلم،خانه کتاب ،ملاحت ،خانه کتاب رشت، خاوری ،روزگار، روشنا ،شهر کتاب رشت، شهر کتاب لاهیجان ،شهر کتاب لنگرود، قصر دانش بندر انزلی از جمله مراکز فعال در طرح یادشده است.
گیلانیان در طرح بهارانه کتاب، ۹ میلیارد و ۴۴۱میلیون و ۸۸۶ هزار و ۷۰۰ ریال کتاب خریدند و رتبه ششم به لحاظ پرفروش‌ترین استان کشور بر اساس تعداد کتاب و رتبه هشتم پرفروش‌ترین استان‌ها بر اساس مبلغ فروش در کشور را از آن خود کرد.
هم اکنون ۱۸۷ انتشارات دارای مجوز در گیلان وجود دارد که از این تعداد ۶۰ ناشر در سال گذشته فعال بودند.
۱۷۰ کتاب فروشی در گیلان فعال است؛ و سال گذشته بطور میانگین ۳۰ کتاب فروشی در طرح های فصلانه کتاب شرکت کردند.